Morötter?

Sv: Morötter?

Jag har suttit och letat runt om ämnet morötter och en del som i detta forum säger att det är bra med morötter och i en del andra forum skrivs det om att det kan ge fång.

Hörde en hundvetrinär på radion som fick frågan om det är bra att ge hundar morötter och hon svarade att morötter innehåller 50% socker så det var alltså inte bra att ge för "mycket?".
Morötter skall oxå innehålla b-vitamin som en del hästar inte tål för mycket av.

Jag har också hört att det innehåller mycket socker och därför inte bra att ge till fånghästar. Jag har en fånghäst och ger inte honom morötter "ifallatt".

Morötter skall oxå innehålla b-vitamin som en del hästar inte tål för mycket av.

Vilka hästar kan reagera på för mycket b-vitamin? Det är ju vattenlösligt och ges ju av många i ganska stor omfattning eftersom ev överskott anses avsöndras med urinen? Och vad är då symptom på för mycket b-vitamin?

Jag ger några småbitar av en morot som skrammel tillsammans med mineraler och lite örter. Det tillsammans med grovfodret är komplett för min häst.

Min häst tålde inte foderjäst (innehåller massa olika b-vitaminer)fick överskotts energi så det dånade om det, märktes enbart i hagen och inte vid ridning. Han vallade sin kompis, mycket.
Testade i 2 omgångar med samma resultat.

Efter dissk med min bekantskapskrets fick jag reda på att 4st av de få ja frågade fick samma symptom på sina hästar. :idea:

Morötter innehåller karoten och vitamin A och är därför utmärkt som foder till hästar då just detta går ner i höet och hö som är gult från början har dåligt med det.

Det behövs framförallt till stonas hormonsystem med brunster och liknande, morötter gör dem mer i balans och främjar fertiliteten. Allt står att läsa i Kraffts informationsfolder om vitaminer, mycket nyttig läsning.

Jag känner ingen som räknar in morötterna som ett foder när de gör foderstat, det innehåller mycket vatten så då får du ge mycket morötter för att det ska påverka resten av foderstaten. De flesta ger väl som lite extra godis. Morötter är ett saftfoder vilket de ogfta tycker är gott, det innehåller karotin som är ett förstadium till A-vitamin. Efter jul brukar man säga att a-vitaminet i höt minskar pga lagringen. Jag kom över en ganska stor påse med torkade morötter billigt och har nu gett dagligen av det och tänker att det kanske bidrar med lite A-vitamin, men jag tror min häst får tillräckligt genom hö och kraftfoder.

Detta är en bra sammanfattning av innehållet i morötter. Vill bara tillägga att man brukar räkna med att grovfodret förlorar ca. 10% av vitamin A (betakaroten) i månaden. Ett grovfoder innehåller dock så mycket vitamin A att det inte finns någon anledning att ge extra vitamin A om man inte har ett grovfoder som är över ett år gammalt.

Morötter innehåller inte så mycket socker och stärkelse att det skulle vara speciellt farligt för en IR-häst. Det är snarare så att det inte finns någon fodermässig anledning att ge morötter till en häst och allt socker och stärkelse man kan undvika att ge till en IR-häst är en fördel.

Morötter innehåller:

Vatten = 88%
Kolhydrater = 10%
varav:
socker = 5%
fiber = 3%
stärkelse = 1,4%
Protein = 1%

kl, mer riktat helt allmänt till tråden

Vad är då vitsen med pelleterad morot? är inte det lite mkt möda för ingenting, eller fyller det någon sorts funktion/innehåller det något som inte vanliga morötter kan bidra med, om ni förstår vad jag menar?

kl, mer riktat helt allmänt till tråden

Vad är då vitsen med pelleterad morot? är inte det lite mkt möda för ingenting, eller fyller det någon sorts funktion/innehåller det något som inte vanliga morötter kan bidra med, om ni förstår vad jag menar?

Nu vet jag inte helt säkert vad pelleterad morot är för ngt men jag kan gissa.

I så fall tror jag att vitsen med det är att tjäna pengar (den som tar fram produkten).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka