Morötter?

A

aapples

Hej! Varför ger ni era hästar morötter? vad är det bra för?
Har letat på buke men inte hittat det jag söker så jag startar en ny tråd i frågan ist.:)

Sv: Morötter?

Jag ger dom det som lite extra godis ibland. Samt att det är nyttigt också

Min får morötter för att hon tycker det är gott. Ger inte morötter som foder utan som godis.

Men folk som ger dom det som foder? Vad är det som är nyttigt, varför osv..?

Jag känner ingen som räknar in morötterna som ett foder när de gör foderstat, det innehåller mycket vatten så då får du ge mycket morötter för att det ska påverka resten av foderstaten. De flesta ger väl som lite extra godis. Morötter är ett saftfoder vilket de ogfta tycker är gott, det innehåller karotin som är ett förstadium till A-vitamin. Efter jul brukar man säga att a-vitaminet i höt minskar pga lagringen. Jag kom över en ganska stor påse med torkade morötter billigt och har nu gett dagligen av det och tänker att det kanske bidrar med lite A-vitamin, men jag tror min häst får tillräckligt genom hö och kraftfoder.

Men folk som ger dom det som foder? Vad är det som är nyttigt, varför osv..?

Jag har gett min häst morötter i krubban för att han inte sklle bli "ledsen" när de andra hästarna fick kraftfoder. Han behövde just då inte mer energi/näringsämnen än vad han fick från grovfodret och då funkade morötter superbra.

Jag har hört att morötter innehåller mycket socker och därför inte är bra att ge till fånghästar.

Någon som vet om detta stämmer?

Jag känner ingen som räknar in morötterna som ett foder när de gör foderstat, det innehåller mycket vatten så då får du ge mycket morötter för att det ska påverka resten av foderstaten. De flesta ger väl som lite extra godis. Morötter är ett saftfoder vilket de ogfta tycker är gott, det innehåller karotin som är ett förstadium till A-vitamin. Efter jul brukar man säga att a-vitaminet i höt minskar pga lagringen. Jag kom över en ganska stor påse med torkade morötter billigt och har nu gett dagligen av det och tänker att det kanske bidrar med lite A-vitamin, men jag tror min häst får tillräckligt genom hö och kraftfoder.

Jag gjorde det när jag hade höanalys.

Sju kg morötter är likvärdigt (Mj och smbpr) med 1 kg havre så beroende på hur mycket man ger så ska man ha det i beaktande.

Hej! Varför ger ni era hästar morötter? vad är det bra för?
Har letat på buke men inte hittat det jag söker så jag startar en ny tråd i frågan ist.:)

Morötter innehåller vitaminer, mineraler och betakarotin. Det är ett "billigt" saftfoder, som är en bra aptitretare om hästen är lite petig med maten exempelvis. Morötter är även bra för att hålla igång magen på hästen.

Jag ger min häst morötter, dels som extra godis i krubban eftersom hon inte får så mkt kraftfoder i övrigt förutom hösilage.
Eftersom hon är lite äldre... så vill jag gärna se till att hon får i sig saftfoder, för att "smörja tarmarna", så att man undviker kolik och andra otrevligheter.

känner mig helt grön, trots långvarig kontakt med hästar... Vad är saftfoder? :confused:

känner mig helt grön, trots långvarig kontakt med hästar... Vad är saftfoder? :confused:

Om man ska diskutera hästens kostcirkel, så kan man säga att kostcirkeln delas in i grovfoder, kraftfoder, saftfoder samt mineraler och vitaminer.

Grovfoder/stråfoder, gräs, hö, hösilage och halm, samt lucern
Kraftfoder/energi o protein, exempelvis havre, korn (ska ges krossad), kli, soja, linfrö och alla färdigblandade müsli och pelletsblandningar som finns på marknaden idag.
Saftfoder, morötter, potatis, majs, betfor, melass, med mera. Helt enkelt foder som har en hög vattenhalt.

Om man ska diskutera hästens kostcirkel, så kan man säga att kostcirkeln delas in i grovfoder, kraftfoder, saftfoder samt mineraler och vitaminer.

Grovfoder/stråfoder, gräs, hö, hösilage och halm, samt lucern
Kraftfoder/energi o protein, exempelvis havre, korn (ska ges krossad), kli, soja, linfrö och alla färdigblandade müsli och pelletsblandningar som finns på marknaden idag.
Saftfoder, morötter, potatis, majs, betfor, melass, med mera. Helt enkelt foder som har en hög vattenhalt.

Fast betfor diskuteras det väl om det inte passar lika gärna i grovfoder-kategorin?

En av mina får det som skrammel i krubban då han inte får något annat kraftfoder som han tycker är roligt nog (får lucernhack också) så han ska hålla tyst när de andra får kraftfoder.

Fast betfor diskuteras det väl om det inte passar lika gärna i grovfoder-kategorin?

Det skulle i så fall jag tycka vara väldigt förvirrande då betfor är resterna som blir över efter sockerframställning...

- Betfor är en restprodukt från sockerframställning. Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt. Det som är, är att man har resterna från sockerbetan, när man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och därefter när man utvunnit sockret har man betfibern kvar och den blandar man då med melass. Och då har man betfor.
Källa: http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.htm

Är det då även diskussion om att morötter ska räknas som grovfoder?

KL

Betfiber har samma fiberhalt som tidigt vallgräs. I praktiken fungerar betfiber som ett grovfoder. Soja tex räknas som grovfoder OM det är en hel planta. Så fort man krossar den så räknas det som kraftfoder.

Sedan enkelt uttryckt, Det handlar om VART i mag och tarmsystemet fodret spjälkas helt enkelt.

Grovfoder är foder som består till en stor del av cellväggar. Dvs det har mkt fibrer. Sen är det strunt samma om det är örter, löv, baljväxt en rotfrukt mm mm.

KL

Betfiber har samma fiberhalt som tidigt vallgräs. I praktiken fungerar betfiber som ett grovfoder. Soja tex räknas som grovfoder OM det är en hel planta. Så fort man krossar den så räknas det som kraftfoder.

Sedan enkelt uttryckt, Det handlar om VART i mag och tarmsystemet fodret spjälkas helt enkelt.

Grovfoder är foder som består till en stor del av cellväggar. Dvs det har mkt fibrer. Sen är det strunt samma om det är örter, löv, baljväxt en rotfrukt mm mm.

Där ser man, man lär så länge man lever. Finns det något skrivet om det, någonstans?

Med andra ord kan alltså även morötter vara grovfoder, eftersom det också innehåller fibrer, eller?

Senast ändrad:

Där ser man, man lär så länge man lever. Finns det något skrivet om det, någonstans?

Med andra ord kan alltså även morötter vara grovfoder, eftersom det också innehåller fibrer, eller?

Det är fiberandelen i ett foder som avgör vad det ska räknas som. Grovfoder har hög andel fibrer, kraftfoder låg. Nu vet jag inte hur mkt fibrer det finns i morötter och minns inte var gränsen går heller. Men betfor ligger mitt emellan kraftfoder och grovfoder och kan ges som grovfoder. Jag antar nästan att morötter också gör det.

För att svara på en annan fråga i tråden
Morötter innehåller en del stärkelse (och socker? vet ej). Men av den anledningen bör man inte ge massor av morötter till en fånghäst och till en IRfånghäst kanske inte ngn morot alls.

Hmmm... Läste i ett inlägg att potatis var en del av hästen kostcirkel. Jag har hört från flera ställen att man absolut inte ska ge hästar potatis.
Det var något med den höga halten stärkelse har jag för mig. Stämmer detta?? Sorry för trådstjälandet.. :S

Jag ger mina hästar morötter på kvällen. Dom får betfor och allt pulver-bös dom ska ha på morgonen men inget på kvällen. Så det är för att dom bara ska få något mumsigt när dom ska sova. Är kanske lite löjligt men dom tycker ju om det. :P

Hmmm... Läste i ett inlägg att potatis var en del av hästen kostcirkel. Jag har hört från flera ställen att man absolut inte ska ge hästar potatis.
Det var något med den höga halten stärkelse har jag för mig. Stämmer detta?? Sorry för trådstjälandet.. :S

Vi gav ofta våra hästar morötter tidigare. Man kan ju köpa morötter säckvis ganska billigt. Sedan fick min ponny fång och då ville jag inte ge henne så mkt morötter. Tyvärr är det ngt av det bästa hon vet. Jag vill inte utsätta henne för att typ få en halv morot när de andra får mkt mer så vi har slutat att ge dem det.

Utan att se ngra siffror så måste potatis innehålla massor av stärkelse. Man använder ju potatis för att få fram stärkelse. Dessutom har jag för mig att potatis innehåller en speciell sorts stärkelse, har för mig att den är extra hårdsmält (men är inte helt säker på detta sista). Så hel potatis kan aldrig vara bra i alla fall inte om man vill undvika mkt stärkelse.

Sedan är det ju många foder som innehåller potatisprotein, en restprodukt vid stärkelseframställningen dvs det som blir kvar när man tagit bort stärkelsen. Det kan man däremot ge till hästen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka