Morötter och Äpplen

Sv: Morötter och Äpplen

Knappt jag vågar skriva vad mina hästar åt i äppelmängd i Småland:cool:...alla deras hagar gränsades av äppelträd i mängder, plommon, körsbär, päron...allt i fruktväg liksom...inga mag- och tarmrubbningar. Unghästen stod på bakbenen och plockade från de grenar som hängde in i hagen. Ingen fång heller. Dom åt av alla fruktsorterna för övrigt. De fick inte några andra fodersorter dock...

Jag ger inte godis som belöning för övrigt.

Men vad skulle DU tycka att jag borde ge istället för äpplen/morötter som belöning då? För det är en vana jag inte vill sluta med

Kanske lite fult från hästarnas sida sett ;) men mina får en näve mineralfoder som godis.
Det gör att jag vet att de får i sig sin dagliga ranson och hästarna är nöjda för de får lite godis. Men andra ord en vinn vinn situation :D;Sv

Knappt jag vågar skriva vad mina hästar åt i äppelmängd i Småland:cool:...alla deras hagar gränsades av äppelträd i mängder, plommon, körsbär, päron...allt i fruktväg liksom...inga mag- och tarmrubbningar. Unghästen stod på bakbenen och plockade från de grenar som hängde in i hagen. Ingen fång heller.

Vi har/har haft också våra hästar i hagar med päron. äpplen, plommon och körsbär i många år utan några problem med deras magar. Tre hästar har gått så i ca 15 år och mått bra.

Men inte den fjärde hästen, min nya ponny. Hon fick fång. Det behöver ju inte alls bero på att hon åt några äpplen,päron, plommon i och för sig. Men det kan ha varit en bidragande orsak. Jag vet inte hur mkt hon åt.

Jag har ingen aning egentligen men tror inte att det är jättefarligt för de flesta hästar att äta några äpplen. De andra hästarna har fortfarande möjlighet att göra det.
Men jag menar att som svar på ts ursprungliga fråga så finns det antagligen en viss risk med att ge äpplen och morötter till en del hästar.

Har delat stall med en häst med misstänkt Candida (svamp i magen). Det var på den tiden då det inte fanns på hästar, enligt den samlade veterinärexpertisen. Snälla människor smög ibland till henne en liten slant av morot, vilket fick till följd att hasorna frättes sönder totalt av diarré som inte gick att hejda. Jätteroligt att komma ut till en häst som ser ut som ett uttorkat slaktkräk, för att folk vill vara "snälla" (trots skrivna plakat och förklaringar om hur illa hon mådde av godis).

Jag brukar använda hästens vanliga kraftfoder som belöning (krafft-pellets). Inte för att jag tror det är så mycket bättre, men det ingår i hästens vanliga foderstat så magen är iaf van vid det (jämfört med hästgodis). Inbillar mig att det skulle kunna vara sämre för tänderna om man ger äpplen ofta (eller att de blir dåliga i magen, men det tror jag som sagt inte är någon större fara om det inte är många äpplen och känslig häst).

Kanske lite fult från hästarnas sida sett men mina får en näve mineralfoder som godis.
Det gör att jag vet att de får i sig sin dagliga ranson och hästarna är nöjda för de får lite godis. Men andra ord en vinn vinn situation

Ja det är väl bra att göra så med :)

Men i mitt fall blir det lite svårt då han inte får något kraftfoder alls så det kan han inte få som belöning och hö och mineraler har han fri tillgång på och det ser jag att han äter ändå och det skulle kännas konstigt att ta bort mineralerna när han är van att gå dit och slicka i sig lite varje dag :)
Och mina mineraler är inte tillräckligt goda för att han ska äta dem som belöning :)

Näe ett äpple och en morot eller två kommer jag att fortsätta med, det är ju som sagt inga hutlösa mängder han får och han är ju fullt frisk så.
Skulle jag däremot märka att han skulle fara illa av det, ja då skulle jag sluta på en gång såklart...

Men har svårt att tro att han skulle bli dålig av de mängderna, det är ju inte heller varje dag han får det.

Ger man min ponny ett äpple på dagen så står hon med kolik under natten. Jag ger aldrig äpplen till hästar.
Däremot så ger jag en morot då och då.

Det finns ingen anledning att oroa sig om det inte rör sig om stora mängder äpplen/morötter per dag (d.v.s. kilovis). Melass finns inte i varken äpplen eller morötter. Däremot är det sant att man inte ska ge en fångsjuk häst äpplen men din häst var väl frisk? Mina hästar får ofta äpplen och morötter både som belöning och ibland även direkt i fodret. Inga problem med det alls. Äpplen och morötter har väl folk gett till sina hästar i alla tider? Jag förstår inte varför det skulle vara något problem :) Sedan finns det ju hästar som är överkänsliga såklart men om du gjort så här länge så borde det ju ha visat sig om han var överkänslig vid det här laget ;)

Mvh Jate Volim

*kl*
7 kg morötter ger ungefär lika mycket energi och protein som 1 kg havre enligt fodergurun Planck.
Jag ger 2-3 kg morötter efter arbete som belöning.

*delvis kl*

Hur gör ni när ni ger äpplen och morötter, ger ni ekologiska? Är fodermorötter ekologiska? Jag har fodrat min häst med fodermorötter, något kilo om dagen, men när det inte har funnits fodermorötter eller det har varit så kallt att en stor säck har frusit så har jag köpt morötter på påse och då alltid ekologiska. Känns konstigt att medvetet pilla i hästarna gift men det har slagit mig att fodermorötterna nog inte alls är eko...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 010
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka