Morötter och Äpplen

pulkaskurk

Trådstartare
Min häst får bara hö, vitaminer/mineraler och vatten men efter att jag ridit brukar jag ge honom ett par motötter/äpplen som belöning.

Men häromveckan fick jag skäll för at jag ger honom äpplen/morötter, enligt personen som sa det är det stor risk att hästen skulle få fång av det pga det innehåller mkt socker och melass?

Hästen i fråga har aldirg haft fång eller varit på annat sätt sjuk.

Kan det verkligen vara farligt och ge honom ett par morötter och äpplen som belöning då?
Jag har alltid givit mina hästar äpplen/morötter för att jag tycker det känns bättre än hästgodis.

Så nu undrar jag helt enkelt bör jag sluta ge hästen det eller är personen som skällde på mig ute och cyklar?

Och om jag bör sluta med det, vad rekommenderar ni att ge istället då?

Blev så konfunderad, har aldrig tänkt tanken att det inte skulle vara bra :crazy:

Sv: Morötter och Äpplen

Personen i fråga är ute och cyklar! Varken äpple eller morötter innehåller melass för det första. Några morötter eller äpplen som belöning efter ridning skadar inte, definitivt inte när din häst inte har några metaboliska problem heller. Min foderlärare gav gränsen 1 kilo äpplen/morötter per utfodringstillfälle. Kommer inte ihåg anledningen nu, men kan ha med fruktos att göra möjligen.

Man ska inte stå i stall där man får skäll av idioter.

Stå på och klart man ger hästar morötter/äpplen.

/Gg

Personen i fråga är ute och cyklar! Varken äpple eller morötter innehåller melass för det första. Några morötter eller äpplen som belöning efter ridning skadar inte, definitivt inte när din häst inte har några metaboliska problem heller. Min foderlärare gav gränsen 1 kilo äpplen/morötter per utfodringstillfälle. Kommer inte ihåg anledningen nu, men kan ha med fruktos att göra möjligen.

Okej vad bra då, då är iaf inte jag helt galen :)

Han brukar få 2 morötter och 1 äpple ungefär 4-6 ggr/vecka så det blir väl kanske 1-2 kg/vecka så då kan jag vara lugn :)

Då ska jag ignorera det uttalandet och fortsätta som vanligt.

Det var det dummaste uttalandet hittills idag :)

Under morotssäsongen (som precis avslutats) gör jag gång på en säck fodermorötter på 14dagar på 2 hästar.

När äppelsäsongen är igång plockar jag så mycket i trädgården att de äter mellan 5 o 10 äpplen om dagen.

Jag har visserligen varit med om en häst (inte min) som fick kolik, men det berodde på att de hade hittat en vildapel i skogshagen och förätit sig.

I vårt stall får dom varje dag morötter å äpplen, en del som krubbskrammel vårt fullblod med kraftfodret, stuteriet där dottern jobbar får dom minst 1kg var vid lunch, under äppel säsongen får dom en hel del in i hagen.

Min häst får ca 2 kg morötter om dagen plus ett äpple eller två :)
Han har aldrig mått dåligt av det!

Däremot stod jag på ett stall där jag inte fick ge morötter då det
enligt dem skulle få hästen att bli galen... :/

Ge godis du, det förtjänar våra vänner :D

Jag tycker du skall visa den personen filmen från Stockholm Horse Show (eller är det Scandinavium?) när Briar står och tuggar i sig en hel hink morötter. Tror att Brink vet vad han stoppar i sin häst.

KL
Det man ska tänka på när man ger morötter och/eller äpple är samma sak som när man ger annat foder. Är det i lite större mängder kommer det att påverka hela foderstaten. Så man får helt enkelt räkna med värden för det man stoppar i hästen.
Sedan det som nog är det viktigaste så är det att om man ger lite större mängd att man gör det regelbundet. Annars så är man inne på snabba foderbyten med allt vad det kan innebära.

Men som skrivet innan är hästen som t ex Briar van vid att äta en hink morötter så är det inget farligt med det. Men alla hästar kommer inte att må bra av att plötsligt få en hel hink morötter att stoppa sig när de inte fått det innan.

Har hästen inga problem med magen är det nog ingen fara. Däremot är morötter och äpplen rena döden för magbalansen hos en känslig häst, och kan genom det leda till ökad fångkänslighet, bland mycket annat strul.

Själv undviker jag att ge godis på det sättet, hästarna har sitt behov tillgodosett genom foderstaten, och fri tillgång på grovfoder/gräs.

Har hästen inga problem med magen är det nog ingen fara. Däremot är morötter och äpplen rena döden för magbalansen hos en känslig häst, och kan genom det leda till ökad fångkänslighet, bland mycket annat strul.

Själv undviker jag att ge godis på det sättet, hästarna har sitt behov
tillgodosett genom foderstaten, och fri tillgång på grovfoder/gräs.

Hmm okej, det där lät ju mindre bra.
Dock verkar inte min häst vara speciellt känslig och han får ju inga jättemängder heller. Jag har då inte märkt av någon direkt känslighet hos honom på de 2 åren som jag haft honom iaf.

Hm så du ger aldrig dina hästar en godisbit när de varit duktiga efter t ex ett hårt ridpass?

Min häst har också fri tillgång på grovfoder/gräs och alger dygnet runt/året om så jag ser inte en morot och ett äpple som något för att tillföra foderstaten, utan mest för att han varit duktig och ska få veta det och får det som en belöning helt enkelt.

Men vad skulle DU tycka att jag borde ge istället för äpplen/morötter som belöning då? För det är en vana jag inte vill sluta med :)

Skulle t ex hästgodis från H**ks vara bättre?

Jag är som sagt inte för mat som belöning i något fall. Jag använder mat/foder enligt andra idéer, så jag kan inte råda dig i vad ge.

Jag lägger alltid ut morötter eller äpplen, beroende på säsong, i boxen när hästarna ska gå in.
Som godis/belöning använder jag ibland morotsbitar, ibland vanlig pellets. Att köpa dyrt hästgodis i små påsar skulle jag aldrig göra

Jag brukar använda hästens vanliga kraftfoder som belöning (krafft-pellets). Inte för att jag tror det är så mycket bättre, men det ingår i hästens vanliga foderstat så magen är iaf van vid det (jämfört med hästgodis). Inbillar mig att det skulle kunna vara sämre för tänderna om man ger äpplen ofta (eller att de blir dåliga i magen, men det tror jag som sagt inte är någon större fara om det inte är många äpplen och känslig häst).

Vad du gör med din häst är din sak, så länge man är medveten om det så kan man hålla koll och sluta ge äpplen/morötter om man misstänker att magen börjar bli dålig/känslig av någon anledning.

När någon annan får för sig att ge min häst morötter eller äpplen för att vara "snäll", då blir jag tokig! :p

Det har garanterat med syran i äpplena att göra, ger man enorma mängder äpplen till hästen så fräter det i magsäcken. Men då snackar vi som sagt enorma mängder, inte ett par kilo om dagen utan kanske fem-tio kilo om dagen och så mycket äpplen tror jag inte att någon ger till sina hästar!

:rofl:
Förlåt, men det var det mest komiska jag hört.

Du kan lugnt ge din häst ett par morötter elelr äpplen om dagen utan att det kommer påverka det minsta. STÖRRE mängder är en sak, men ett PAR gör varken till elelr ifrån på foderstat eller lliknande.

Ett annat bra "hästgodis" (och oftast billigare) är faktiskt ett par råa potatisar. Många hästar älskar faktiskt potatis.:D

Sett på nätet:

"Morötter - inte bara som godis
Om man vill ge hästen godis som belöning är morotsbitar ett nyttigt alternativ. Annars är det vanligt att man ger morötter som ett vitamintillskott då de innehåller mycket karotin och därmed är en källa för A-vitamin.

Morötter ger inte någon oönskad energikälla vilket gör det till en fördel att ge hästar som står uppstallade på grund av skada eller av andra skäl inte ska äta kraftfoder. När de andra hästarna i stallet får sina kraftfoderhinkar kan konvalescenthästen få morotsbitar i sin hink.

Man behöver inte vara orolig om hästen får några morötter för mycket hit eller dit för de innehåller inga ämnen som kan skapa obalans i foderstaten. Morötter har dessutom aptitstimulerande egenskaper.

Näringsvärdet i morötterna försvagas under längre tids lagring varför morötter under senvintern inte innehåller några större mängder karotin. För karotinets skull är det därför att föredra torkade morötter då. Det bör man åtminstone ha med i beräkning vid utfodring av högdräktiga ston.

A-vitamin påverkar funktion av:
Synprocess
Reproduktion
Tillväxt
Proteinomsättning
Nybildning av epitelvävnad

Brist på A-vitamin ger:
Nattblindhet
Minskad motståndskraft mot infektioner
Fruktsamhetsrubbningar
Aptitlöshet
Andningssvårigheter
Sämre foderutnyttjande

Eva Eternell Hagen
ridsport@aftonbladet.se

Fakta om A-vitamin, källa: C.Planck - Rätt foderstat bättre häst "

:rofl:
Förlåt, men det var det mest komiska jag hört.

Du kan lugnt ge din häst ett par morötter elelr äpplen om dagen utan att det kommer påverka det minsta. STÖRRE mängder är en sak, men ett PAR gör varken till elelr ifrån på foderstat eller lliknande.

Ett annat bra "hästgodis" (och oftast billigare) är faktiskt ett par råa potatisar. Många hästar älskar faktiskt potatis.:D

Fullblodet älskar bananer (ska inte ges om man ska tävla, kan ge utslag för doping), apelsiner o clementiner :) Hon gillar även kiwi och jordgubbar.

Shettisar som gick i trädgården rensade krusbärsbusken, trodde taggarna skulle avskräcka dem, men de tog bären så fint, så fint :angel:

Men häromveckan fick jag skäll för at jag ger honom äpplen/morötter, enligt personen som sa det är det stor risk att hästen skulle få fång av det pga det innehåller mkt socker och melass?

Så nu undrar jag helt enkelt bör jag sluta ge hästen det eller är personen som skällde på mig ute och cyklar?

Äpplen och morötter innehåller stärkelse vilket spjälkas ganska snabbt till socker inuti hästen. Så helt tokigt var det inte. Morötter innehåller dessutom mindre mängder fruktan.

Om man har en häst som är känslig för socker så bör man nog vara försiktig och inte ge några större mängder.

Jag ger gärna äpplen och morötter till våra hästar men inte till fånghästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 010
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka