Morran

Trådstartare
Min tyska är inreggad i ASVH som "mörkfux". I tyska passet står dunchelfuchs (stavas?), men jag blir lite fundersam över att de översatte det rätt över. FINNS det ens en "svensk" färgbeteckning som heter mörkfux? I mina ögon är hon en vanlig jäkla fux med vita strumpor och bläs. :confused:

Sv: Mörkfux

Svettfux? Leverfux? Eller de färgerna är kanske bara i folkmun också?

Mörkfux ÄR den korrekta svenska benämningen för en fux som är lite mörkare än den vanliga rävröda fuxen.
Tidigare har färgen kallats för bland annat svettfux. (på engelska heter det "liver chestnut", som översatt blir leverfux)

De nyansbenämningar vi använder i sverige är ljus- eller mörk-
Ljusfux, fux, mörkfux
Ljusbrun, brun, mörkbrun
etc

Sen huruvida din pålle är fux eller mörkfux är en annan femma. Den VAR förmodligen mörk fux när den färgbestämdes och registrerades. Sen kan de ändra nyans en hel del efter föltiden...

Här är bilder på min egen mörkfux som föl och hur han ser ut nu...
hocuspocus060611-1.jpg

Hur många hade gissat att han skulle vara så här mörk 2½ år senare?
hocuspocusvarnamo2.jpg

Ah, intressant! Trodde det fortfarande var svettfux som var den "korrekta" benämningen!
Men hon är knappast mörkfux, inte ens som föl! Jag har video på henne när hon var mindre, då var hon ljusfux. Nu är hon fux (1,5 år gammal), visserligen åt det mer djupröda hållet, men INTE mörkfux (typ Briar för att ta ett känt exempel).
Antar att de kanske trodde att hon skulle mörkna mer än hon gjorde?

Tack för klargörandet, alltid lika intressant! :D

Åh, jag måste få visa bilder på min mörkfux :).

Två månader gammal:

solitaire_2mn.jpg
[/IMG]

Första vintern:

Bild017.jpg
[/IMG]

I somras (ettåring):

iggligsot.jpg

:eek:

Den färgen skulle jag INTE tacka nej till på min pålle. Men, hon kommer nog alltid att vara mer röd än brun! Iofs matchar vi eftersom vi har samma hårfärg, så :p

Mycket läcker färg. Jag älskar de mörka fuxarna, gärna de som är så mörka att i vissa ljus ser de ut att gå mot lila, om ni förstår hur jag menar. ;)

Tyskarna gillar inte fuxar - säljer inte så bra....ju mörkare desto bättre, bäst är svarta. Så väldigt många tyska fuxar får bli "mörkfux" och man är också generös med färgen svart! Önsketänkande och marknadsföring helt enkelt.

Aha!!! :idea:

Både mamma och pappa är ju svarta, men ut kom en liten fux-fia! Synd för dom, tur för mig! Annars kanske de hade lagt på några tusen på priset. :D

Ni som fick små mörkingar, när "märkte" ni att de bytte färg? Min är som sagt bara 1,5 år, men jag är ändå tveksam till att hon blir mörkare?

Så här såg hon ut i somras innan betessläppet och hon har samma färg nu:

Wakita001.jpg

Min shettis, som jag visade bild på ovan, har blivit mörkare för varje hårfällning. Han har blivit ännu mörkare efter att nedersta bilden togs...
Och jag hade nog också skrivit mörkfux på din häst, utifrån den färgnyans som fotot återger i min dator.

så här såg min tjej ut när hon var 2 månader =)
först då insåg jag att hon skulle bli mörk fux å inte skimmel som vi trott =)
mamma är mörk brun med bara brunt 10 generationer bak =) pappa e skimmel med 1 fux ca 5 led bak =) Å lik förbannat blev hon fux =)

24970653.jpg

De nyansbenämningar vi använder i sverige är ljus- eller mörk-
Ljusfux, fux, mörkfux
Ljusbrun, brun, mörkbrun
etc

Ljussvart benämns på islandshäst bleksvart. I andra raser brukar dessa hästar kallas mörkbruna eller gulsvarta. :confused:

Skuggi står som svart i passet, men enligt islandshästfolk är han bleksvart.
Skuggin.jpg

Skuggiinne.jpg

Bleksvart är den benämning som ska användas i stället för ljussvart, som låter lite konstigt. Gäller ALLA raser. Fast för de flesta är det en "ovan" benämning så det används kanske inte så ofta.
Mörkbrun och gulsvart är helt andra färger. Mörkbrun är dessutom något som felaktigt används alldeles för ofta när fega ID-kontrollanter tror att svart är något så exotiskt så att det i princip aldrig förekommer, så om de bara kan hitta två solblekta pälsstrån som är bruna i stället för svarta så skriver de mörkbrun och inte svart. (det finns trådar om detta med svart eller inte här på avelsforumet, om du säker lite)
Gulsvart kräver att minst en förälder är "gul".

Svart och bleksvart har samma genetiska uppsättning, så i just det fallet är det inte hela världen att det blivit "fel" nyans.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 196
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 917
Senast: Tofs
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 668
Senast: zassoo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 547
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18