mörk avkomma vad välja ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emmizen85
  • Startdatum Startdatum
E

Emmizen85

om man vill ha en mörk avkomma dvs ej skimmel, vad är säkrast att välja för hingst då ? Mitt sto är en skimmel.

Skimmel är ett dominant anlag, så chansen är lika stor att det blir en skimmel oavsett om du betäcker henne med en fux eller en svart hingst.

Oavsett färg (enfärgad) på hingsten har du 50% chans för skimmelavkomma. Väljer du skimmelhingst har du 75% chans/risk för skimmelavkomma.

Välj du hellre hingst efter hur han passar ditt sto och vad du vill ha ut av avkomman (kvaliteter)!

okej... men om stoet är flugskimmel och hingsten gråskimmel.. är det även där 50 % risk att avkomman blir flugskimmel ?

Skimmel som skimmel antar jag. Det är möjligt att det är 50% chans för flugskimmel, men väljer du skimmelhingst så är skimmelchansen/risken (oavsett sort) 75% totalt.

De svar du fått förutsätter att ditt sto inte är homozygot skimmel. Är hon det får hon skimmelföl oberoende av vilken hingst du använder. Är en av stoets föräldrar ickeskimmel eller om hon fått ett ickeskimmel-föl vet du att hon bara har ett skimmelanlag och då är chansen till ickeskimmel, som redan skrivits, 50% med alla hingstar som inte är skimmel.

(Om stoet är konstantskimmel kan hon däremot inte vara homozygot, eftersom det anlaget är letalt i dubbel uppsättning.)

Sv: Re: mörk avkomma vad välja ?

Har suttit och funderat på detta, hur kan det bli 50 resp 75 % chans ?
Om vi tar mina två beräknade betäckningar så har jag i
Fall 1. Hingst skimmel (född svartbrun med två skimmelföräldrar enda färgen som finns förövrigt i stammen är brunt alltså kan han ge brunt, om han inte skulle vara homozygot för skimmel vilket jag inte vet ännu) Och sto brunt med endast brunt i stammen alltså ger hon brunt anlag.
Hingsten ger ju ett anlag brunt sedan måste det ju vara 50% chans att han ger sitt skimmelanlag vidare stoet ger sitt bruna anlag. Måste ju bli 25% chans att fölet blir skimmel inte 50% då hingsten ju bara svarar för hälften av anlaget och av denna hälft är det 50 % chans att han ger skimmelanlaget.

Fall 2 samma hingst fast stoet också är skimmel född svartbrun (mamma brun och pappa skimmel). I detta fallet ger ju båda sitt svartbruna anlag sedan är det 50% på vart anlag att skimmelanlaget kommer med alltså sammantaget måste det ju ge 50% chans att få skimmel.
Är jag fel ute ? Hur skulle det kunna bli 50% resp 75% ?
Någon som vet hur flugskimmel nedärvs (sto 2 är tyvärr det i ansiktet syns ej på kroppen än som tur är, är det fulaste jag vet så det anlaget får gärna dö ut)

Sv: Re: mörk avkomma vad välja ?

oavsett vad fölet har för grundfärg så är det 50% chans att det blir en skimmel. Skimmelanlaget är ju helt fristående från grundfärgsanlaget och nedärvs statistiskt sett i hälften av fallen om ena föräldern är heterozygot skimmel - som de flesta är.

Är båra föräldrarna (heterozygota) skimlar så finns 4 möjliga genetiska kombinationer:
1) Båda föräldrarna nedärver sina skimmelanlag = avkomman blir homozygot skimmel
2) bara mamman nedärver skimmelanlaget = avkomman blir heterozygot skimmel
3) bara pappan nedärver skimmelanlaget = avkomman blir heterozygot skimmel
4) ingen av föräldrarna nedärver skimmelanlaget = avkomman blir INTE skimmel
Det är 25% chans för varje alternativ, alltså 75% chans att det blir skimmel i ditt alternativ 2.

Du ska alltså bortse från grundfärgen när du räknar ut chansen att få skimmel...

Sv: mörk avkomma vad välja ?

Zenith skrev:
Betäck med homozygot skäck! :devil: :D

Det hjälper ju inte. Även om nu fölet blir skäck så är det ju ändå 50% chans att den får skimmelanlaget, och då lägger det sig ju över skäcken.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka