Morgonhö?

Mysgrisen

Trådstartare
Min häst går ute i en gräshage från ca 8 på morgonen till ca 15-16 på em.
Ikväll när jag kom till stallet hade stallägaren inte lagt fram något morgonhö till honom. Han får även väldigt lite kvällshö.

Han får havre/kornblandning, krafft pluss och betfor.

Jag blev lite sned för stallägaren har inte berättat för mig att hon tänker ta bort en höranson.

Behöver dom frukosthö? Han är ganska svårfödd så jag vill gärna att han får hö både morgon och kväll. Det betalar jag ju för om inte annat.

Hur resonerar ni?

Sv: Morgonhö?

Det beror väl egentligen på hur mycket hö han får på kvällen, samt hur mycket gräs det finns i hagen. Svårt att säga om han behöver morgonhöet. När ges det?

jag skulle bli arg för att de inte sa nått till dig!

Om han är svårfödd så kan man väl fortsätta ge hö?
Vill han inte ha så lämnar han ju... eller?
jag skulle gett hö! :)

Om hästen är svårfödd så hade jag velat att den skulle få stå inne i lugn och ro och äta frukost. Det är bättre att ge dom lite foder flera ggr per dag, än att ge dem färre stora mål.

Har han bra med gräs i gräshagen kan han väl lika gärna beta av sin egen frukost istället för att stå inne och tugga torrt hö?

Jag ger min morgonhö. Han är en islandshäst och för att minska fångrisken ger jag alltid hö på morgonen innan han går ut.

Han är inte svårfödd och går i en "bantarhage".

Det finns ordentligt med gräs i hagen. Morgonhöet ges vid ca 7 på morgonen.

Han får väl inte så mycket hö som jag skulle vilja på kvällen heller. Stallägaren har dragit ner ordentligt på ransonen efter det att han börjat beta ute.

CK skrev:
Har han bra med gräs i gräshagen kan han väl lika gärna beta av sin egen frukost istället för att stå inne och tugga torrt hö?

Det jag funderade över var väl om gräs kan räknas in som stråfoder, men det kan det väl?

För mig skulle han gärna få äta frukosthö först, och sedan beta gräs hela dagen.

Messy skrev:
jag skulle bli arg för att de inte sa nått till dig!

Om han är svårfödd så kan man väl fortsätta ge hö?
Vill han inte ha så lämnar han ju... eller?
jag skulle gett hö! :)

Jag blev irriterad över att de inte har sagt något.

Våra hästar slutade äta morgonhöet ganska snart när gräset började växa till, de stod mest och väntade på att få komma ut till det. De flesta åt inte ens en symbolisk tuss på 2-3 hg... :smirk:

Varför inte ge mera hö på kvällen istället, och sedan låta hästen komma ut direkt och äta gräs till frukost på morgonen?

Problemet är väl isf att den får morgonkraften på helt tom mage, men hur mycket kraftfoder ger du? Kan hela givan ges på kvällen, eller kommer du till stallet under dagen och kan ge en giva i samband med ridning? Något av de alternativen hade jag nog valt, om jag hade beövt ge kraftfoder.

Mysgrisen skrev:
Det finns ordentligt med gräs i hagen. Morgonhöet ges vid ca 7 på morgonen.

Han får väl inte så mycket hö som jag skulle vilja på kvällen heller. Stallägaren har dragit ner ordentligt på ransonen efter det att han börjat beta ute.
Men bestämmer du inte själv hur mycket hö din häst ska äta? Det är väl upp till dig som hästägare att bestämma, inte stallägarens...

jag tycker att det är du som hästäagre som ska bestämma själv, har du betalat för hö och höfodring på morgonen och hästen faktiskt äter upp morgonhöet ska den juh ha det.. oavsett om den går på bete eller inte..

diskutera med stallägaren, en del ger juh lunchhö i hagen och det kanske hästen lämnar och väljer gräset istället, men då är det lättare att acceptera att en högiva uteblir.. men äter hästen och du vill att dne ska få hö så ska den få det.. det betalar du juh för..

Jag skulle nog hellre velat att hästen fick mer kvällshö och sen får gå ut på morgonen och beta istället för att äta hö inne.
Dvs om betet är bra.
Men hur som helst skulle jag bli lite arg om dom ändrar på foderstaten utan att säga något.

Mysgrisen skrev:
Det jag funderade över var väl om gräs kan räknas in som stråfoder, men det kan det väl?

För mig skulle han gärna få äta frukosthö först, och sedan beta gräs hela dagen.

Självklart räknas hö som stråfoder, av gräs blir det ju hö när man torkat det....mina får aldrig morgonhö inne utan dom får antingen äta gräs på morron när dom kommer ut eller så får dom hö i hagen...

martha skrev:
Självklart räknas hö som stråfoder, av gräs blir det ju hö när man torkat det....mina får aldrig morgonhö inne utan dom får antingen äta gräs på morron när dom kommer ut eller så får dom hö i hagen...[/QUOTE

Du menade väl att gräs räknas som stråfoder.
Jag förstår iofs varför stallägaren tagit bort morgonhöet, men jag gillade inte riktigt att h*n inte sagt något till mig.

:D Yesss...Nä,, dom kunde ju ha sagt nåt, det tycker jag också....men gräs o hö är ju samma sak egentligen...morgonhöet förstår jag varför dom valt bort, däremot så kan man ju kanske ge mera på kvällen...men mina som går ute nu äter MYCKET mindre hösilage inne på sommaren, så dom får mycket mindre också annars för man ju skotta ut det ändå dan efter..
Skottar du åt sin häst själv?? så du vet att det inte finns kvar på morron??

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 223
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?