Mördarsniglar - få bort?!

Sv: Mördarsniglar - få bort?!

*KL*

Svärfar har fruktansvärt mycket mördarsniglar och har hällt ut kaffesump i sin stora betongring som han har blommor planterade i och numera klättrar dom inte upp dit mera!

Vi plockar dom övriga med en matpincett och släpper ner dom i saltvatten som vi sedan häller ut i skogen och dom har även burkar med öl i utlagda i sitt trädgårdsland.

Dessvärre finns det minst 2 olika röda svenska skogssnigel sorter. (Om de inte hunnit bli utrotade ännu).

Faktum är att jag har läst att det krävs dissektion för att kunna skilja svenska och spanska sniglar åt. När man som jag har plockat 1000 sniglar på 200 kvm gräsmatta/dag och sedan lika många dag efter dag blir man ganska övertygad om att de är spanska. Det finns för övrigt ingen skog på en mils avstånd (Skåne).

Sen förra sommaren har som tur var stammen minskat radikalt här och jag lämnar ingen som helst pardon, hugger huvudet av alla jag ser med en spade. Dessutom använder jag snigelfritt. Ett tag hade jag myskankor som tyvärr blev uppätna av en räv, annars kan jag säga att hellre bajs på gräsmattan än 1000 sniglar...

Faktum är att jag har läst att det krävs dissektion för att kunna skilja svenska och spanska sniglar åt. När man som jag har plockat 1000 sniglar på 200 kvm gräsmatta/dag och sedan lika många dag efter dag blir man ganska övertygad om att de är spanska. Det finns för övrigt ingen skog på en mils avstånd (Skåne).

Sen förra sommaren har som tur var stammen minskat radikalt här och jag lämnar ingen som helst pardon, hugger huvudet av alla jag ser med en spade. Dessutom använder jag snigelfritt. Ett tag hade jag myskankor som tyvärr blev uppätna av en räv, annars kan jag säga att hellre bajs på gräsmattan än 1000 sniglar...

Jo dissektion ska visst behövas för att man ska vara 100%igt säker, men som du säger finns det tusentals i en liten trädgårdstäppa är det förmodligen inte svenska sniglar.

Jo men den spanska har inte den väldigt klarrröda/tegelröda färg som den röda skogssniglen har. Så spanskt respektive röd är ganska lättskiljt. Och den svenska skogssniglen är oftast helsvart medans den spanska är murrig i mörkbruna nyanser.

Sedan finns det ju spanska som nästan är lika mörka som de svenska iofs.

Vad jag förstår så parar sig även den spanska med den svenska ibland och då blir det hybrider om är ännu svårare att skilja ut.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
384
Senast: Seaside
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 165
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka