Monty Roberts - träningsmetoder och hästfilosofi

frenger

Trådstartare
Kära hästfolk!
Här vill jag skapa en tråd där det friskt kan diskuteras om Monty Roberts träningsmetoder och hästfilosofi.
Personligen är jag totalt uppslukad av allt det han upptäckt och gör för världens alla hästar!
Jag får en flumming uppfattning om hur folk ser på NH när kikar omkring på internet..
Jag anser att Monty är den som ödmjukt kan ta emot kungakronan inom NH och som vi alla stolt kan se upp till och ta efter.
Har ni läst hans böcker eller sett hans videos?
Jag rekommenderar varmt av hela mitt hjärta MONTY ROBERTS!

Några kända böcker av Monty Roberts:
> Mannen som lyssnar till hästar
> Shy Boy
> Från mina händer till dina (Montys samlade träningsmetoder och hästfilosofi)
> Hästarna i mitt liv

"En bra hästtränare kan få hästen att höra vad han vill.
En riktigt skicklig tränare kan få hästen att vilja göra det."

"Han skapade inte sina träningmetoder.
Han upptäckte det naturen redan hade skapat."

"Handlingar betyder mer än ord
Equus är ett språk som i själva verket består av handlingar,
och inte ord"

"Fånga aldrig hästen.
Låt den fånga dig!"

Diskutera väl och vettigt om allt det här vackra!
Mvh

Isabella

Sv: Monty Roberts - träningsmetoder och hästfilosofi

Monty Roberts är kanon, om allt nu stämmer som han sagt/gjort i böckerna har skrivit så är han fantastisk. Jag tvivlar inte på honom någonting.

Men, min NH-kung och stora idol och förebild är Pat Parelli, han kan ingen slå. Inte ens Monty Roberts som uttrycker sig vara bäst.

Rebeccah skrev:
Monty Roberts är kanon, om allt nu stämmer som han sagt/gjort i böckerna har skrivit så är han fantastisk. Jag tvivlar inte på honom någonting.

Men, min NH-kung och stora idol och förebild är Pat Parelli, han kan ingen slå. Inte ens Monty Roberts som uttrycker sig vara bäst.

Jag är övertygad om att Monty enbart beskriver en självklar sanning i allt det han säger (och gör) och jag tror honom eftersom jag själv använder mig av "hans" metoder och finner dem mycket effektiva.

Vad har Pat Parelli gjort för enastående som fått dig att anse att han är BÄST? Jag är nog lite insnöad på Montys spår så jag skulle var otroligt tacksam att få lite vetskap om den här Pat Parelli.
Något specifikt han förknippas med, liknande som Monty och hans världsturne, vilda mustanger och problemhästar?

frenger skrev:
Jag är övertygad om att Monty enbart beskriver en självklar sanning i allt det han säger (och gör) och jag tror honom eftersom jag själv använder mig av "hans" metoder och finner dem mycket effektiva.

Vad har Pat Parelli gjort för enastående som fått dig att anse att han är BÄST? Jag är nog lite insnöad på Montys spår så jag skulle var otroligt tacksam att få lite vetskap om den här Pat Parelli.
Något specifikt han förknippas med, liknande som Monty och hans världsturne, vilda mustanger och problemhästar?

Pat Parelli berörde mig mer, hans träningsmetoder passade mig och min häst bättre och gav bättre resultat.

Jag anser framförallt en sak, Ingen är mer värd än någon annan att få en krona som mästare inom NH.

Möjligen hästarna då...

frenger skrev:
Kära hästfolk!
Här vill jag skapa en tråd där det friskt kan diskuteras om Monty Roberts träningsmetoder och hästfilosofi.
Personligen är jag totalt uppslukad av allt det han upptäckt och gör för världens alla hästar!
Jag får en flumming uppfattning om hur folk ser på NH när kikar omkring på internet..
Jag anser att Monty är den som ödmjukt kan ta emot kungakronan inom NH och som vi alla stolt kan se upp till och ta efter.
Har ni läst hans böcker eller sett hans videos?
Jag rekommenderar varmt av hela mitt hjärta MONTY ROBERTS!

Några kända böcker av Monty Roberts:
> Mannen som lyssnar till hästar
> Shy Boy
> Från mina händer till dina (Montys samlade träningsmetoder och hästfilosofi)
> Hästarna i mitt liv

"En bra hästtränare kan få hästen att höra vad han vill.
En riktigt skicklig tränare kan få hästen att vilja göra det."

"Han skapade inte sina träningmetoder.
Han upptäckte det naturen redan hade skapat."

"Handlingar betyder mer än ord
Equus är ett språk som i själva verket består av handlingar,
och inte ord"

"Fånga aldrig hästen.
Låt den fånga dig!"

Diskutera väl och vettigt om allt det här vackra!
Mvh

Isabella
En debatt om MR...

Hmm vi har haft några stycken och de slutar oftast i

A) en diskution om huruvida han ljugit eller ej,
eller
B) en diskution om huruvida Join up är bra eller inte...

Sammet skrev:
En debatt om MR...

Hmm vi har haft några stycken och de slutar oftast i

A) en diskution om huruvida han ljugit eller ej,
eller
B) en diskution om huruvida Join up är bra eller inte...

Oj.. Hej pessimist! Men jag tycker att om det slutar i de diskutionerna får ödet avgöra ;)
Ett hopp kan väl vara värt det och jag vill gärna ha diskutioner eftersom det får mig att antingen stärka mig och lära mig mer eller undvika saker som bör undvikas.
Varför tror folk att han ljugit ?
Det har jag mycket svårt att tro.. Jag är ingen naiv person så det kan vi utesluta redan nu men efter mycket om och men så har jag mycket svårt att tro Monty som en lögnare.

Vad jag menade om att sätta kungakronan på är min personliga åsikt eftersom jag anser att han är som min "gud" Självklart kan jag inte skjuta andra åt sidan och det gör jag med stor säkerhet inte heller. Det finns så många kungakronor det behövs för att alla ska få som man tycker förtjänar det. Om det sedan ska vara Monty Roberts eller en programledare för Lattjo Lajban, (jag försöker inte vara ironisk utan realistisk) för många barn kanske de progamledarna betyder mycket eller har gjort viktiga saker enligt dem.
Ge kungakronor inom NH så jag kan få lite större yta att röra mig på!

Pessimist? Knappast jag.

Vad han ljugit om?

Sök här på forumet så får du upp otagliga trådar.

Du tror att MR "allt upptäckt"? Har du exempelvis hört talas om Bill och Tom Dorrance? Om inte, har du en hel del intressant framför dig. T o m PP tackar dom för vad dom gett honom. PP ja...
Om du inte vet vem han är, har du verkligen mycket kvar inom NH!

Det där med folks flummiga (föredrar okunniga) syn på NH kan jag instämma i. Tyvärr finns det ingen som organiserar upp informatio etc, utan vem som helst kan sprida "sin" NH oavsett kunskap och duglighet. Se bara i tråden "Enkla övningar efterlyses".

Oavsett vem/vilka du väljer till kung... Välkommen i det gröna! :)

LIA

LIA skrev:
Du tror att MR "allt upptäckt"? Har du exempelvis hört talas om Bill och Tom Dorrance? Om inte, har du en hel del intressant framför dig. T o m PP tackar dom för vad dom gett honom. PP ja...
Om du inte vet vem han är, har du verkligen mycket kvar inom NH!

Det där med folks flummiga (föredrar okunniga) syn på NH kan jag instämma i. Tyvärr finns det ingen som organiserar upp informatio etc, utan vem som helst kan sprida "sin" NH oavsett kunskap och duglighet. Se bara i tråden "Enkla övningar efterlyses".

Oavsett vem/vilka du väljer till kung... Välkommen i det gröna! :)

LIA

:bow: :bow: :bow:

Monty R är väldigt duktig och han har gjort mycket för hästarna genom att lyfta fram "andra" metoder att hantera hästar på än vad många människor har fått sig till livs genom tex ridskolor mm.

Det ska han ha credit för tycker jag.

MEN!...jag tycker också att man ska akta sig för att fastna i någon form av personkult... och för hamna i någon rosaskimrande värld där man inte kan se några negativa saker hos sin husgud.

Annars kan det aldrig ske någon utveckling!

En sak som jag tycker är synd med MR, och som jag såg tydligt under hans turné här sverige häromsistens, är att han lite grann har gått från att vara "mannen som lyssnar på hästar" till att vara "begagnad-bil-försäljare".

Han har blivit för kommersiell och verkade mera intresserad av att sälja dually-grimmor än att lyssna till hästar.

Detta är en kritik som jag tycker att man borde framföra även gentemot Pat P.

Viljan att kränga sina egna formgivna prylar borde aldrig få tillåtas att bli viktigare än budskapet...

Om någon skulle få bära kungakrona så vore det alla underbara hästar.

Ps, jag tycker också att Tom och Bill Dorrance borde få synas lite mera.

*harkel* förlåt om jag låter dum här :crazy:
men, kan någon förklara för mig vilka Bill och Tom dorrance är?

Tacitus skrev:
Monty R är väldigt duktig och han har gjort mycket för hästarna genom att lyfta fram "andra" metoder att hantera hästar på än vad många människor har fått sig till livs genom tex ridskolor mm.

Det ska han ha credit för tycker jag.

MEN!...jag tycker också att man ska akta sig för att fastna i någon form av personkult... och för hamna i någon rosaskimrande värld där man inte kan se några negativa saker hos sin husgud.

Annars kan det aldrig ske någon utveckling!

En sak som jag tycker är synd med MR, och som jag såg tydligt under hans turné här sverige häromsistens, är att han lite grann har gått från att vara "mannen som lyssnar på hästar" till att vara "begagnad-bil-försäljare".

Han har blivit för kommersiell och verkade mera intresserad av att sälja dually-grimmor än att lyssna till hästar.

Detta är en kritik som jag tycker att man borde framföra även gentemot Pat P.

Viljan att kränga sina egna formgivna prylar borde aldrig få tillåtas att bli viktigare än budskapet...

Om någon skulle få bära kungakrona så vore det alla underbara hästar.

Ps, jag tycker också att Tom och Bill Dorrance borde få synas lite mera.

Mycket kloka ord! :bow:
Jag tänker absolut inte fastna i något, eller någon. Jag har nog vetat innerst inne att jag inte kommer att göra det fast det är ändå bra att få höra det rakt ut. Tack! Hur får jag tar på info om de andra två nämnda NH-personerna? Det är som sagt viktigt att uppdatera sig, det tycker jag med :rofl:

Varför tror ni att det är just Monty som lyfts fram så mycket av media osv. ? Eller är det bara jag som missat de andra, hehe.

Sammet skrev:
Pessimist? Knappast jag.

Vad han ljugit om?

Sök här på forumet så får du upp otagliga trådar.

Folk säger att han ljugit? Eller nja, de tvivlar på om det han säger är sant.. Vet någon vad detta skulle vara. Jag är väldigt kritisk till otroliga saker för att inte vara naiv men jag kan inte genomskåda något som skulle vara lögn eller påhittat, överdrivet?
Help

Vad gäller MR verkar hans liv och lägner/icke-lögner vara mer intressant än något annat. Hur kommer det sig?

Kan någon beskriva för mig vad det är som är så fascinerande med JOin-up? Och vad mer lär han ut? ATt man ska ha ett rep över läppen på hästen när man rider in hästen så att den inte bockar av en? Har senaste boken och häpnade över de "tricks" som han lärde ut. PÅstod dessutom att nästan alla hästar bockar vid inridning - va???
Har ridit in ett antal hästar och aldrig blivit avbockad - då hästarna redan var marktränade ordentligt och inte reagerade särskilt på att bli ridna. Senaste gången jag HÖLL på att trilla av när jag hoppade en gång, men då stannade min då fyraåriga häst och hjälpte upp mig så att jag kunde rida vidare....

Såg Kelly Marks och det var ren katastrof! Huanemej! NÄr hon satte upp sin klump till "beridare" på en häst med uppenbara ryggproblem började jag nästan gråta!

Jag skänker mitt tack för mina allt säkrare hästar - 8 st, som inte kliver på mig, inte över mig, som följer mig, som stannar när jag tappar balansen, som har en aktiv hjärna och tar aktiva beslut (inte får panik, utan tänker ut situationen) och som är säkra till LESLIE DESMOND!
Hon må vara svår att lära sig av ibland, men det fungerar.
Och hennes lärande är ingen METOD det är ett tänk (att tänka sig in i hästens situation) - det finns många sätt att göra samma sak på - i olika situationer. Inga lätta clinics här inte där man tror att man kan allt när man kommer hem. Träning, träning och åter träning - för ens egen skull så att man verkligen kan kommunicera med hästarna på ett säkert sätt.
LÄra sig läsa av, lära sig hur en häst fungerar, hur den arbetar, hur kroppsspråket fungerar, hur den uppfattar situationen, hur man på bästa sätt kan nyttja just den specifika situationen till sin egen fördel utan att ta en "fight" utan få till det på ett positivt och bra sätt. Svårt - men så är också hästen en kompllicerad individ och det finns många, många situationer som uppkommer i olika lägen som kräver att man kan läsa just den situationen vid just det tillfället med just den hästen när det är just du som håller i snöret/rider. Har hållt på ett tag och lär mig mycket hela tiden - med nya individer till hästar.

Så det är min rekommendation - Leslie Desmond. Inget lättsmält, men väldigt, väldigt givande.

P.S Leslie var elev till just Bill Dorrance som var mycket skicklig. Och leslie har den fördelen att hon faktiskt finns här i sverige.

tyvärr har jag ju det och jag tycker inte han är bra:crazy:

Wentona skrev:
P.S Leslie var elev till just Bill Dorrance som var mycket skicklig. Och leslie har den fördelen att hon faktiskt finns här i sverige.

Jag har aldrig hört talas om henne. Har hon en hemsida? :)

Jo, Monty Roberts är jättebra:)

Men det har ju kommit fram att det kan tänkas vara så att han ljuger om att han tex har varit med mustanger i öknen. Han gick tydligen i skolan då. (Han säger ju att han var 17 år då)

Jag vet inte, och det är mycket möjligt att han ljuger, men i villket fall som helst så är många av hans träningsfilosofier jättebra!:)

Och Leslie Desmond också, såklart!

Liknande trådar

G
Träning Hej! Nu är det så att jag är rätt ny i NH-världen! :) Men jag har förstått att "Giganterna" är Pat Parelli och Monty Roberts. Så jag...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Halvblod_Rider
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt