Monty Roberts - träningsmetoder och hästfilosofi

Sv: Monty Roberts - träningsmetoder och hästfilosofi

Haha, det var inte igår jag skrev detta. Mycket har hänt sedan sist och Monty ska jag väl inte hålla om av hela mitt hjärta.. tssss

Soo loong!'

Over and out

Jag vet i princip ingenting på Monty Roberts. Och inte många andra kända personer heller.

Den enda jag egentligen har nån riktig koll på huruvida filosofier och tankar är, är KF Hempfling. Och jag gillar hans filosofi om att bygga upp, stärka och utveckla hästen psykiskt och fysiskt. Det är ganska komplicerat och man får finna sin egen väg, visst, men det gör också att man lär känna sig själv och hästen på ett fantastiskt sett och märker av varandras positiva och negativa sidor. Jag tycker, personligen att hans metoder är mycket enkla och lätta till sättet.

Nu är jag inget proffs och vet som sagt nästan ingenting om någon annan (möjligtvis lite om PNH), men jag gillar den fina kommunikationen Hempfling skapar och förmedlar. Det handlar mycket om precission, att lära sig se och förstå hästen. Det ligger tankar bakom precis ALLT och han ger väldigt bra förklaringar till varför han gör si eller så. Inte så många specifika övningar direkt, utan mer lite olika sätt att stärka sig själv och hästen. Att utvecklas!

Det jag uppfattat med Monty är att han "uppfann", eller snarare spred metoden som kallas Join up. Stämmer det?

Jag använder mig av i princip samma sätt när jag arbetar med min häst. Men dock ber jag om en sak och ger eftergift sedan (tar bort trycket), och på så sätt får jag hästens koncentration. Mitt mål är även att hon ska vara i balans och i böjning på volten runt om mig. Det strävar jag mot!

Men iaf, så tycker jag utav det jag sett och hört om Join up att folk bara driver, driver och driver på hästarna tills de tillslut ger upp. Det förstår jag inte riktigt. För vart kommer då kommunikation mellan häst och människa in? Om människan aldrig släpper på trycket mot hästen trots att den svarar rätt, hur ska den då förstå och vilja lyssna? Bara en liten undran till er som vet mer om hans filosofier. Är det folk som missuppfattat "metoden" eller lär han ut det så?

För övrigt är jag öppen för allt som jag själv tycker är vettigt och kan utveckla människa och häst. Jag tror att man kan finna något positivt att lära av i varje häst eller människa, men också något negativt. Det gäller väl bara att bilda sig en uppfattning, och försöka plocka ut allt man tycker är vettigt och bra :)

(oj, vilken gammal tråd det va^^)

Senast ändrad av en moderator:

Men iaf, så tycker jag utav det jag sett och hört om Join up att folk bara driver, driver och driver på hästarna tills de tillslut ger upp. Det förstår jag inte riktigt. För vart kommer då kommunikation mellan häst och människa in? Om människan aldrig släpper på trycket mot hästen trots att den svarar rätt, hur ska den då förstå och vilja lyssna? Bara en liten undran till er som vet mer om hans filosofier. Är det folk som missuppfattat "metoden" eller lär han ut det så?

måste bara skriva att så är de inte MR gör, han driver inte på längre när hästen svarar rätt.
hela hans metod går ju ut på att ge efter när hästen gör rätt.

måste bara skriva att så är de inte MR gör, han driver inte på längre när hästen svarar rätt.
Hans metod, vilken inte alls är hans, är verdertagen inom Natural Horsemanship. Dvs, utöva tryck (av något slag) och sluta tvärt när hästen reagerar/svarar. På flera video har jag sett att han inte gör det, utan fortsätter att driva fastän hästen tydligt svarar.

Driva/pressa hästen tills den svarar rätt är tveksamt, åtminstone i ett första skede, för det beror ju på så många faktorer. Det anser jag att man bör göra först då man uppnått tillräckligt av samspel och ömsesidig förståelse.

LIA

Det jag uppfattat med Monty är att han "uppfann", eller snarare spred metoden som kallas Join up. Stämmer det?
Han skulle må då. :) Metoden som sådan är äldre än MR, men han (tror jag) satte namn på den.

Men iaf, så tycker jag utav det jag sett och hört om Join up att folk bara driver, driver och driver på hästarna tills de tillslut ger upp. Det förstår jag inte riktigt. För vart kommer då kommunikation mellan häst och människa in?
För att inte påbörja en ny ofruktsam diskussion om join up, så nöjer jag mig med att hålla med dig! ;)

LIA

ja går på vad ja sett när ja vart på hans clinicar o så och då har han slutat driva på den när hästen svarar.
sen har ja bara sett videorna om grimman o utrutstningen vilket också går ut på att hästen ska ge efter för minsta tryck.

och ne ja vet också att inte han uppfann den metoden och allt de där men de är den metoden han håller på med..oavsett om han uppfann den eller inte.

En undran... Har du själv sett när hästen svarat? Eller har du gått på vad MR sagt?
Gå in och kolla på YouTube så ser du exempel på att det inte fungerar som du säger. Om videorna finns kvar...

LIA

jo ja har sett och tittat extra noga på hur hästen beter sej, sen är han väldigt noga med att säga exakt vad hästen gör hela tiden och när och hur den svarar och vad han då gör.

har vart på ganska så många clinicar nu och tittat.

Okej, tack! :)
Jo, då har vissa kanske missuppfattat syftet med metoden alltså. För de är så jag uppfattat det som att de flesta tänker när de hör Join up.

LIA: Tack för ditt svar också!

Tror jag ska låna nån av Montys böcker. Alltid kan man väl lära sig nått nytt iaf :bump:

Har sett flera nh clinicar av olika förbilder och först efter MR kände jag att det var rätt. Hans mål är att utan våld uppnå samspel på hästens villkor. De hästar han vanligtvis jobbar med har varit misshandlade i mindre eller högre grad, så det första han måste göra är att få hästen att lita på honom, att de inte blir misshandlade. Genom att använda mig av Join up på min egen häst, som har blivit väldigt illa behandlad antagligen av uppfödaren, har jag uppnåt otroligt snabbt superbra samspel. Har även bekantat mig med Parelli, svårt att komma över hans litteratur eller demon. Annars tycker jag att PP och MR har långt samma metoder och filosofi.

Kan bara skriva som jag skrivit i andra trådar. Jag tror inte det finns någon som är bäst eller några metoder som fungerar bäst, det är från fall till fall.
Jag tror jag läste i Kelly Marks (som varit elev till MR) att bara för att en motod inte finns i en bok eller lärts ut någonstans så är det inget som säjer att den inte är rätt eller att den inte fungerar.
Jag läser i böcker (mycket böcker eftersom jag inte har råd med dyra clinicer och kurser och camps) men det jag gör mest är att jag lyssnar på min häst och försöker läsa henne, använder min fantasi och ber mina vänner om idéer, gärna de som är kloka och inte är insnöade på hästar. Psykologerna på jobbet plågar jag en del :angel:. Vad säjs om KBT på hästar :rofl::rofl::rofl:
Annars tycker jag att MR:s metoder är väldigt tydliga och lätta att förstå och utföra, men jag älskar Kelly Marks mjuka fina sätt och hennes syn både på människan och hästen. PNH har jag inte hunnit studera så mycket, men en kille i stallet är duktig på det och han håller sig strikt till PNH och hans häst är trvlig och väluppfostrad så då är nog PNH också bra:).

*knapplån*

Man kan inte ljuga när man tränar en häst i NH... Vi kan ju alla vara överens om att MR inte använder några "genvägar" som 90% resten av världens hästfolk gör... (även jag)

Spelar det någon roll vem som har "upptäckt" metoden, seriöst?
Dom funkar på min häst och på många andras hästar!

Om han tagit åt sig cred för något som någon annan gjort? Jaha, han har väl tjänat pengar på det, det är väldigt mänskligt tycker jag!

Kan inte svara för Mony, men när JAG gör Join up med min häst så driver jag inte tills hon ger upp. Jag gör som när jag rider, jag driver bara när hon tappar koncentrationen och saktar av och börjar kolla efter kompisarna eller efter gräs, inte direkt något man önskar när man ska jobba ihop direkt. Ska jag vara ärlig så driver jag inte alls så mycket jämfört vad man gör när man t.ex rider. Ungefär så mycket som när jag linar henne.

Okej :)
Jo, jag jobbar själv mycket med "Join Up", alltså så som löslongering men byter varv, stannar och växlar tempo också. Iaf så har jag uppfattat det som att många gör så att de bara driver och driver hästen tills den ger upp. Och också många som uppfattar Join up så.

Så jag var bara tvungen att fråga. Men nu har jag uträtt det iaf, tack så jättemycket. Finns det nån hemsida med bilder där man kan se mer av Monty Roberts?

Då gör vi nog ungefär lika du och jag.

Liknande trådar

G
Träning Hej! Nu är det så att jag är rätt ny i NH-världen! :) Men jag har förstått att "Giganterna" är Pat Parelli och Monty Roberts. Så jag...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Halvblod_Rider
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt