Montségur - men vad för pad?

T

thyrniròs

Håller just nu på att prova en montségur till min korta, runda islandshäst.
Men en fråga - paden som hör till, som montségur själva tillverkar är ju jättetunn (typ 15mm). Den är visserligen i kompakt ull och det går att lägga i ilägg, men det ska inte behövas. Det paden har är en rejäl kanal över ryggraden

Vad jag har lärt mig så ska man under bladsadlar ha en rejäl pad på minst 20mm, eller? Men överallt med montségursadlarna finns denna tunna sak..

Den pad som följer med sadeln jag provar är dessutom jättelång och jag vill ha en annan typ - vad ska jag då satsa på. Om jag behöver en tjockare måste ja ju ta in den medan jag provar så att sadeln inte blir för trång med en större pad?

snälla hörrni som kan detta bättre - HJÄLP
:o

Sv: Montségur - men vad för pad?

har kollat runt lite - tycks som en del endast har renskinn under sina montségur - räcker verkligen det?

hur tjockt behövs egentligen? vill ju inte ge pålle tryckskador när sadeln i övrigt ligger så bra?

hmm.. tjockleken kanske man inte ska fokusera så mkt på utan snarare "kompaktheten" i padden... alltså; hur tunn blir den vid tryck?

En kompakt, som i detta fallet, ullpad krymper ju inte ihop till noll och ingenting när den utsätta för tryck vilket tjockare, luftigare paddar kan göra...

hmm... sen beror ju vad man vill ha för padd på vad man har för tankar.. ex; neoprenpad kan vara bra om man rider många olika hästar och vill ha en padd som är lätt att rengöra - MEN den kan ge friktionsskador har jag hört om man rider för länge med den.. (aldrig sett det dock)

Ullpadd är bra, men man får kanske inställa sig på att om man rider hästen plaskvåt tar det ju lite tid för den att torka och kan väl vara liiite kråångligare att hålla "ren".. det man kan göra då är att köpa en sadelfilt (tockendäringa tovad variant) som är lättare att tvätta och lägga under ullpadden..

Alla är saliga i sin egen tro, så du får säkerligen fler teorier och åsikter än just mina och det är mkt möjligt att dom går helt stick i stäv med vad jag sagt :) Men så länge padden är jämn borde du inte behöva oroa dig för att den ska riskera vara för tjock men undvik knöliga paddar eller sådana som verkar kunna bli knöliga och ojämna.

Uhm, nu drar jag en parallell; min respektive rider mkt på boskap och pysslar med roping, han har gärna Dubbla paddar under sina sadlar när han gör det.. minskar friktionen, minskar ev. stötar ner i hästens rygg och femton andra teorier som han hivat åt mitt håll - minns inte alla just nu dock. Bättre med mkt tjockt under sadeln än för lite... Det är inte ovanligt att han sitter på samma hästar och jobbar fyra-fem timmar innan han byter till nästa häst (beror på kondisen på hästen han börjar med) och ingen av hans hästar har ont i ryggen.. då har han tre olika sadlar på 7 olika hästar. Men ska han "bara rida" så nöjer han sig med en pad och då rider han mer normalt - 30-60 minuter beroende på hästen.

Men nu har han pysslat med det där med hästar och westernsadlar sedan barnsben, jag själv har *harkel* snarare 3 sadlar till en häst.... :angel:

renskinn har jag hört ska vara väldigt bra.. men har aldrig testat själv. Tror inte heller jag har någon i min närhet som jag kan fråga om det heller.. finns säkert någon annan som kan ge konkret svar på det ;)

Tack för ditt svar! Härligt att höra att kompakt ullpad kan räcka - jag rider ju oftast inte länge, ca 50 min. och någon gång per år en längre utflykt på några timmar (med pauser)

Någon annan som vet nåt om renskinn eller har andra tips på padar som kan passa under en montségur?

Det är som Bewildered säger, en bra ullpad behöver inte vara så tjock. Själv har jag en McCall Wade sadel och använder bara ullpaddar, jag och min sambo har testat ett 15-tal olika paddar och ullpaddarna är ojämförligt bäst. Vi har använt våra i 2 år nu och det syns knappt att dom är använda! Helt fantastisk kvalitet. Hittills har vi inte lyckats rida hästarna så svettiga att paddarna inte hunnit med att ventilera bort svetten så hästarna har alltid varit torra där den legat. I och med att fukten så snabbt ventileras bort blir inte padden fuktig på djupet heller utan är torr igen efter ett par timmar.
Paddarna vi använder finns i flera modeller, storlekar, tjocklekar och färger, är du intresserad av dessa kan du PM:a mig så kan jag berätta mera.

Har du en tunnar pad kan du ju ha ett renskinn under, är bra för hästar med känsliga ryggar eftersom renens hårstrån är ihåliga och på så sätt bildar en luftspallt mellan padden och hästens rygg. Annars kan du ha en snygg ullblanket ovanpå padden.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
3 071
Senast: Monkie
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka