Montésadel

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vad rider du i och vad anser du vara den ultimata?
Jag ska köpa en ny montésadel och nu finns de ju hur många olika som helst. Har den "första" utgivan av montésadel men får ont i knäna när jag har så korta läder som jag vill ha.

Kommer inte köpa den för 10 000. de är alldeles för dyrt för de lilla jag än så länge kommer rida. Så tips?

Sv: Montésadel

Passar "vanliga" montésadlar till kallbloden också?

I så fall, finns det någon modell som är bättre på rundare hästar än andra?

Min som jag funderar på att prova under sadel har en allroundsadel som en bruksnordis haft innan och den sitter som gjuten på honom.

Jag testade galoppsadeln i dag (lade den bara på ryggen) och den satt INTE som gjuten kan jag säga... :rofl::rofl::rofl:

Det går säkert att provrida i den men jag tror inte att det är att rekommendera att rida löp i den om det skulle funka...

Min kommer från travshopen på Mantorp (Ghost kanske vet vad det är?) Den väger runt 1,3-1,4 tror jag och är väl någon slags billighetskopia på de dyrare sadlarna, men jag är jättenöjd. Jag betalade runt 1200 kr för den. Haft den på såväl varm- som kallblod och den passar bra på alla som haft den hittills.

Jag kan kolla mer om du är intresserad. Hittar inga bra bilder på den nu. (dom som fanns på ALN, där var jag i vägen:p)

Köpte den begagnad för 2000kr. (med tjock padd, sadelgjordar, stigläder och stigbyglar) Bästa köpet jag gjort :love:

Sen var det ju bara o fixa till fäste för svanskappa o check!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 153
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 429
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
825
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka