Montéryttarna

Gammeln

Trådstartare
........de som har licens för att rida montélopp. Vad är de för typ av folk? Är det ridfolk som försöker slå sig in i travet eller är det travfolk, groomsen, som nu sitter på hästryggen? Kan dom nåt om taktik eller rids det bara på i loppen så att säga. Har en känsla av att det alltför ofta blir urvridare :crazy: Jag har ingen koll på om de är lallare eller inte :confused: Har fundering på att anmäla min häst till monté och har dålig koll på ryttarna..........helt naturligt eftersom det är nytt.

Senast ändrad:
Sv: Montéryttarna

Tror att dom flesta som har tagit licens för att rida travlopp är stalltjejer som har lr jobbar hos olika tränare. tycker att det är underbart att dom får komma ut och tävla. Många av dom är ju inte intresserade av att köra trav lopp men det finns ju även många som har både kör och monté licens. Tror inte att det finns nån som rider monté lopp som inte har hållt på med trav. Men det är ju en och annan galopp jockey som rider monté nu. Tex Gråberg.

Najtan Tabac skrev:
Tror att dom flesta som har tagit licens för att rida travlopp är stalltjejer som har lr jobbar hos olika tränare. tycker att det är underbart att dom får komma ut och tävla. Många av dom är ju inte intresserade av att köra trav lopp men det finns ju även många som har både kör och monté licens. Tror inte att det finns nån som rider monté lopp som inte har hållt på med trav. Men det är ju en och annan galopp jockey som rider monté nu. Tex Gråberg.

Groomsen brukar ju inte få köra alltför ofta, kanske det är lättare att dom får rida monté istället

Gammeln skrev:
Det vill dom nog om det är många ägg eller d:n i raden :angel:
Fast då är ju frågan om de passar för monté?
Tanken är väl inte att montén ska vara någon "avfallsgrop" för hästar som inte vill/kan springa?

Nej, klart att det inte är det. Men kolla på Daylight som inte presterade något när hon travade framför vagn. Samma sak med Criks Hurricane som blommade upp totalt med ryttare på ryggen. Så det är nog otroligt nyttigt och roligt för många travare som fastnat och inte tycker att det är skoj att springa framför vagn. Själv tror jag att montén kommer att bli väldigt stort här och det är många hästar som inte presterat i travet som kommer att få en andra chans i och med montén.

Najtan Tabac skrev:
Nej, klart att det inte är det. Men kolla på Daylight som inte presterade något när hon travade framför vagn. Samma sak med Criks Hurricane som blommade upp totalt med ryttare på ryggen. Så det är nog otroligt nyttigt och roligt för många travare som fastnat och inte tycker att det är skoj att springa framför vagn. Själv tror jag att montén kommer att bli väldigt stort här och det är många hästar som inte presterat i travet som kommer att få en andra chans i och med montén.
Sen kan det ju bli så att montén i vissa fall blir ett alternativ till p21

Nej, jag har svårt att tänka mig det. tycker att det har visat sig att dom svenska hästarna passar väldigt bra till just monté. Men dåliga hästar måste det ju vara i alla lopp.. Annars kan ju ingen vinna.. :D

Najtan Tabac skrev:
Men dåliga hästar måste det ju vara i alla lopp..
Det är ju tur det :angel:............dåliga eller inte iordningsställda, ja jag vet inte vilket men tror mer på det sistnämda

Senast ändrad:

Gammeln skrev:
........de som har licens för att rida montélopp. Vad är de för typ av folk? Är det ridfolk som försöker slå sig in i travet eller är det travfolk, groomsen, som nu sitter på hästryggen? Kan dom nåt om taktik eller rids det bara på i loppen så att säga. Har en känsla av att det alltför ofta blir urvridare :crazy: Jag har ingen koll på om de är lallare eller inte :confused: Har fundering på att anmäla min häst till monté och har dålig koll på ryttarna..........helt naturligt eftersom det är nytt.

Amatörer: Både rid o travfolk, som inte är anställd nån spec stans men har kunskapen.

Lärling: som är anställd hos tränare och har chansen där...

Själv är jag en glad amatör, men skulle kunna ha lärlingslicens nu... Vill inte köra... kommer för 7-8år sen från ridsporten...

Najtan Tabac skrev:
Men dåliga hästar måste det ju vara i alla lopp.. Annars kan ju ingen vinna.. :D

Det har körts väldigt många lopp med bara bra hästar, ibland körs det lopp med bara dåliga hästar... Det är någon som vinner då också...;)

En framstående fransk tränare svarade såhär på frågan vilka hästar som passar som montéhästar: De som inte duger i sulkyloppen... Det ligger något i det utom när det handlar om de allra bästa.

Var i landet bor du? Jag har sett många av de montéloppen som gått på Åby, som ju haft en del lopp. Många ryttare saknar helt tempobedömning och taktik. Dessutom glömmer de att se sig för och störningar är vanligt. Flertalet av ryttarna är tröttare än hästarna i sista sväng... De flesta ryttare har tyngdpunkten för långt fram från början och när de blir trötta nästan hänger de på hästens hals.

Jag vet att jag låter väldigt negativ om ryttarna och det är jag nog också. Jag tycker helt enkelt många av dem inte håller måttet, de borde inte ha licens. Vissa av dem kommer säkert att bli duktiga i framtiden, när de fått lite mer rutin. Alla är ju nybörjare i början men det är ingen ursäkt för vissa incidenter som skett.

Av de svensklicensierade ryttarna jag sett är det nog bara Peter Jarvén jag skulle kunna tänka mig att sätta upp om jag hade en som skulle starta monté. Han rider väldigt fint, i balans med hästen och verkar hålla huvudet kallt under loppet. Han kör ju lopp också numer och jag tror det är en fördel att ha kört när man ska rida. Dessutom har han ju rutin på att rida lopp från galoppen.

Kom ihåg att monté sliter enormt mycket hårdare på hästen än vanliga lopp. Många missar att låta hästen återhämta sig ordentligt efteråt. Ska den starta i voltstart bör den klara omstarter bra :devil: . Dessutom ska den helst inte vara lättstörd.

Försök hitta en duktig ryttare och prova, kanske trivs din häst jättebra under sadel.

I montéloppen på Åby har det behövts en del poäng för att komma med, det är kanske annorlunda i andra delar av landet?

Senast ändrad:

solros skrev:
Många ryttare saknar helt tempobedömning och taktik. Dessutom glömmer de att se sig för och störningar är vanligt. Flertalet av ryttarna är tröttare än hästarna i sista sväng...

Mmm... i loppet idag så satt jag bara o fick se till o inte bli överriden, trängd(både utifrån :eek: och innifrån...), få en häst som galopperade under näsan osv osv... helt sjukt vilka idioterdet finns.... Man undrar hur många snabbjobb vissa egentligen har ridit, eller inte :devil:

Jag säger bara USCH vad många på Å*y som inte kan rida. Montéryttare alltså. MED licens :devil:
Kan väl tillägga att jag har en liten hög med bekanta med montélicens och dessa har INGEN balans öht när de rider. De stör hästen långt mer än de hjälper. Dessutom har vissa inte nåt "körvett" i huvudet vad gäller hur man ska bete sig i löp.
Naturligtvis finns det de som kan rida också, det är inte det jag menar på. Vad jag undrar är bara hur folk som rider så dåligt egentligen kan ha licens? Det är inte bra för sporten. Eller hästarna.

Det roligaste jag vart med om var dock en som kallade sig för trollpacka (och säkert läser här nu :angel: hoppas jag överlever....) och satt och mixtrade med ena handen över mankammen på hästen under löpet. Detta var för att ge kraft till hästen :rofl:
Detta var för ett par år sen dock. Kommer inte ihåg hur det gick för den hästen i loppet. :smirk:

Najtan Tabac skrev:

Inte presterat något framför vagn? Ursäkta men hon vann v75 innan montén ens var funderad på... Så även med Criks Hurricane... Däremot blommade båda upp efter att ha startat monté, men i Daylights fall tror jag snarare att det var miljöombytet som gjorde det hela...

solros skrev:
Många ryttare saknar helt tempobedömning och taktik.
Då är det alltså så som jag befarade........att det mest rids urvridare :mad: Åby är aldrig aktuellt för oss att starta på..........utom en ev rikstottofinal :D Tanken med att ibland slänga in ett montélopp är ju för att göra det lite mer omväxlande för hästen........av olika skäl. Men som du poängterade så krävs det god fysik och balans för att stå pall i ett lopp, inget att leka med alltså. Man får väl vänta ett år så att vetet hinner skilja sig från agnarna :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 317
Senast: Gotthard
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 207
G
Trav Jag har funderat länge på att gå med i montéklubben här i stan och kanske ta licens, men har aldrig kommit mig för... Jag har ridit hela...
2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: BitterAss
·
A
Trav Hej. jag är en tjej som ska skriva en bokserie om ett stall där man föder upp monté-hästar.Därför behöver jag lite mer kött på benen när...
Svar
1
· Visningar
4 000
Senast: misscocacola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V