Montébiten, men orutinerad!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Madame
  • Startdatum Startdatum
M

Madame

Hej! ja e en ny "bukare"! tänkte efterlysa lite allmänna fakta om monté! ja tränar en häst i monté ca 1 gång i veckan, men han e inte travsäker under ryttare, så d e mycke å träna på! dessutom så e inte ja speciellt vältränad heller. så, hur går en montélicenskurs till, hur mycket kostar d? nån som har nåt bra träningsprogram till både ryttaren och hästen?
vore tacksam för alla svar! /Madame :bump:

Sv: Montébiten, men orutinerad!

Min erfarenhet är att om hästen inte är travsäker under ryttare från början så går det knappast att träna upp det förutsatt att hästen är frisk och går rätt balanserad.

Angående montékurserna så så är det bara att vända sig till sim hemmabana, i ditt fall Gävle eller Rättvik antar jag, och fråga när de har nästa kurstillfälle.

Min kurs kostade 2 500 kr på en annan banan förra året.

Men tänk dig för om du har tänkt ta licensen på den hästen för hästen måste kunna gå mellan 20 och 25 under ryttare för att du ska bli godkänd.

Det är för övrigt bra att ha flera hästar att byta av med då det är tufft för en häst att gå monté en gång i veckan.

Om du söker på monté i travforumet så får du massor av träffar. :idea:

Välkommen!

Sv: Montébiten, men orutinerad!

ghost skrev:
Min erfarenhet är att om hästen inte är travsäker under ryttare från början så går det knappast att träna upp det förutsatt att hästen är frisk och går rätt balanserad.

Håller med... Är den inte travsäker blir det svårt tyvärr...

Jag rekomenderar att träna för vagn och rida 1-2ggr i veckan..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Ridning Hej! Jag undrar om några bukare har bra övningar för att förbättra hästens trav (och gångarter i allmänhet)? Jag skulle vilja ha lite...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 330
Senast: Beeboppe
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat