Ainon

Trådstartare
Är lite intresserad av detta med Monté...

Finns det bara för varmblod eller finns det också kallblodsmonté?
Krävs det att ryttaren har någon sorts licens, om ja, hur tar man denna? och brukar det anordnas typ "prova på monté lopp" för vanligt folk med egen häst?
Brukar någon bana i norra Sverige ordna monté?
Finns det några åldersgränser för hästen?

vill gärna ha tips om bra monté sidor!

Senast ändrad:
Sv: Monté

Ainon skrev:
Är lite intresserad av detta med Monté...

Finns det bara för varmblod eller finns det också kallblodsmonté?
Krävs det att ryttaren har någon sorts licens, om ja, hur tar man denna?
Brukar någon bana i norra Sverige ordna monté?
Finns det några åldersgränser för hästen?

vill gärna ha tips om bra monté sidor!
Montélopp rids både för varm- och kallblod. Det finns ännu ganska få inkvalade kallblod tyvärr men det rids lopp för sådana också.
Alla banor i Sverige anordnar montélopp numera och sporten växer mer och mer. I går reds ett montélopp på Umåker och i Boden rids ett den 1 juni.
För varmblod ska en hingst eller valack vara max 12 år, ston högst 10 år och för kallblod högst 15 år. Lägsta ålder för att deltaga i monté är 4 år för vbl och 5 år för kallblod.
Hästen ska vara inkvalad i monté och ryttaren ska inneha licens. Travbanorna anordnar licenskurser varje år och ryttaren ska vara 18 år för att få tävla. För att påbörja licenskursen tror jag att det räcker med att ha fyllt 16 år. Ta kontakt med din närmaste bana för att få veta mer om licenskursen.

Titta gärna inpå Umåkers Montéförenings hemsida. www.umakermonte.se
Den är tyvärr inte uppdaterad på länge pga den ska göras om, men där finns mycket information om du är intresserad.
Lycka till / Kicki

vilket snabbt svar, tack!

Såg att det stod citerar "För start i montékval krävs att häst tidigare har godkänd prestation i sulkylopp eller sulkykval." Då går det alltså inte att tävla en häst som tyvärr pga olycka vid inkörning ej går att ha framför vagn?

Oops...förmodligen inte. men för att vara säker tycker jag att du ska kolla upp det i alla fall.

Ainon skrev:
vilket snabbt svar, tack!

Såg att det stod citerar "För start i montékval krävs att häst tidigare har godkänd prestation i sulkylopp eller sulkykval." Då går det alltså inte att tävla en häst som tyvärr pga olycka vid inkörning ej går att ha framför vagn?

Hästen måste ha kvalat in en gång i livet framför vagn... Sen hur länge sen det ver, spelar ingen roll....

Sök gärnapå "monté" i forumet så ska du se attdu hittar lite kul info!:)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka