• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Orkidébarn
  • Startdatum Startdatum
O

Orkidébarn

Hur tränar jag en otränade travare för monté? Är det svårt att ta licens? Vad kostar det på ett ungefär att låta någon annan rida åt en? Vem får prispengarna? Lite dumma frågor kanske men jag är lite intresserad av att börja träna.

Vilken utrustning behövs?

Sv: Monté

Ja för det första så måste hästen ha grundkondition innan du börjar köra/rida fort med den. Och för att träna upp detta så kör några dagar i veckan i lugnt tempo gärna 1 mil eller mer. Ridträna kan du ochså göra för att bygga lite andra muskler. Om du ska ha hästen till monte så sliter det oerhört mycket om du rider fort med hästen när du tränar utan det bästa är att köra fort istället. Svårt och svårt att ta licesn det tar 15 veckor ( 1 gång i veckan) då får du rida 15 provlopp och måste vara godkänd ett antal gånger, Sen får du även skriva upp ett prov som handlar om reglementet och om voltning m.m. Om du rider hästen själv och om du är ägare till hästen så får du alla prispengar själv men om du sätter upp någon så får den ett antal procent ex. 10 procent på pengarna som vinns i loppet.

Sv: Monté

De allra flesta rider gratis (jag) men är glada för en liten slant om det går bra. Alla seriösa ryttare har egen sadel med sig (för att det ska bli rätt med vikter och så). Antar att du är helt ny på det här med trav? Utrustning som behövs beror ju lite på hur hästen springer. du behöver ett huvudlag och ska hästen gå i bilstart krävs käk på det. Benskydd som gamasher eller bandage, ev knäkappor och boots. Svanskappa (har oftast ryttaren med på sadeln), förbygel eller brösta. Sen kan ju hästen behöva saker som martingal eller springrem och olika sorts huvudlag (tex med skygglappar) Och rycktussar eller huva används ofta.
Att ta licens kostar ca 2000:- sen kostar det en del att beställa tävlingsjacka. Tror ävenatt det är en årlig avgift för att ha licensen (är det på körlicensen iaf)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 184
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar