Montè frågor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lill_jarske
  • Startdatum Startdatum
L

lill_jarske

Hej
jag är väldigt intresserad av att rida montè med min häst så jag har några frågor...
Vilken Speciell utrustning?
Vad kostar licens?
Hur mycket får jag väga max?
Hur gammal får sto/valack vara(maxålder
Tacksam för svar:banana:

Sv: Montè frågor

Här är lite info:)

Ett eget reglemente för montén är på gång på STC men än så länge gäller övriga
travreglementet med vissa tillämpningar speciellt för monté. Här är ett sammandrag av reglerna.

Montéregler

Regler och licensbestämmelser för monté ingår numera som en del i Tävlingsreglementet respektive Licensbestämmelser.

Krav på montéhästen
Häst skall vara inkvalad för monté eller ha deltagit i officiellt montélopp i utlandet. För start i montékval krävs att häst tidigare har godkänd prestation i sulkylopp eller sulkykval. I övrigt se reglementet § 23.

Kvaltider

Varmblod
hingstar/valacker
4-12 år
1.25,0
Ston
4-10 år
1.25,0

Kallblod
alla
5-15 år
1.45,0

Hästens utrustning

Sadel
Sadeln skall ha ryggstycke och brösta eller annan säkring.
Ryggstycke är obligatoriskt
I lopp skall hästens utrustning bestå av sadel med stigbyglar (ej sk. säkerhetsbyglar med gummiband), brösta eller förbygel samt ryggstycke är obligatoriskt..
Vid all ridning inom banans område skall montéryttare ha fastspänd hjälm och säkerhetsväst.

Ryttarens utrustning

För att rida i montélopp erfordras Montélicens enligt STC:s licensbestämmelser. CE-märkt hjälm skall alltid användas vid all körning eller ridning på ban-, stall- och träningsområde. Skyddsväst är ett krav. Ridskor eller ridstövlar skall vara försedd med klack och skaft. Inregistrerad tävlingsfärg samt vita ridbyxor skall användas. Ridspö, snärten inräknad, får vara högst 70 cm långt och diametern skall vara minst 8 mm. Snärten skall vara minst 3 cm bred. I övrigt se reglementet § 47.

Vikter

Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör såsom viktvojlock eller annan vojlock (mankskydd), skall efter lopp väga minst 65 kg. Ryttare som väger mindre än 65 kg, ansvarar själv för tillhandahållande av viktvojlock och därtill hörande vikter.

Vägning

Vägning skall ske på anvisad plats och är obligatorisk för samtliga ryttare både före och efter loppet. Utvägning (före loppet) skall ske senast 40 minuter före aktuellt lopp. Invägning (efter loppet) skall ske direkt när ekipaget lämnar tävlingsbanan.Segrande ryttare skall väga sig omedelbart EFTER avslutad segerdefilering.

Ingen vägning i kvallopp.

För start i montékval krävs att häst tidigare har godkänd prestation i sulkylopp eller sulkykval

Det är ändrade regler om det väl?Numera får man starta i monté utan gått sulkylöp/kval.

Av en som tänker starta sin häst i monté.

Jag kan iaf inte erinra mig om att STC gått ut med någon sådan information. Men jag kan ju ha missat..

Det är ändrade regler om det väl?Numera får man starta i monté utan gått sulkylöp/kval.

Tala gärna om hur det går med anmälandet/startandet.

Detta är något som jag inte hört heller och jag sitter med nya TR mm utan att hitta något... :confused:

Hej!
jag rider monté lopp och har tatt licens.
du måste gå en monté kurs som finns på olika banor ja tog min licens på Åby travbana i Göteborg licens utbildningen kostar 2000 :-
man får väga minst 65 du får väga hur mycket du vill ! men det är ju frågan om hur mycket du vill att din häst ska bära i loppet! man måste ha gjort snabb jobb och ridit på banan minst 2 år innan du kan gå kursen.
ston får vara max 10 år och valacker/hingstar får vara max 12 år.detta gäller varmbloden . utrustning får du lära dej på kursen vad du får ha och inte ha!
din häst måste vara kvalad i monté eller sulky. några mer frågor ´skicka på jordgubbs_kyss@hotmail.com

lycka till !

man måste kvala sin häst om man ska tävla ! om det har gått mer än 8 månader måste ma kvala om igen i antingen sulky eller monté!

Hej!
du måste gå en monté kurs som finns på olika banor ja tog min licens på Åby travbana i Göteborg licens utbildningen kostar 2000 :-
man får väga minst 65 du får väga hur mycket du vill ! men det är ju frågan om hur mycket du vill att din häst ska bära i loppet! man måste ha gjort snabb jobb och ridit på banan minst 2 år innan du kan gå kursen.
ston får vara max 10 år och valacker/hingstar får vara max 12 år.detta gäller varmbloden . utrustning får du lära dej på kursen vad du får ha och inte ha!
din häst måste vara kvalad i monté eller sulky. några mer frågor ´skicka på jordgubbs_kyss@hotmail.com

lycka till !

det där me 2 år på banan är väl si sådär berror på vars man är... på min bana behövde man då inte ridit kört på banan alls typ

det där me 2 år på banan är väl si sådär berror på vars man är... på min bana behövde man då inte ridit kört på banan alls typ

De har blivit hårdare på det där. Nu har jag hört att flera banor har minst 1 års erfarenhet av snabbjobbskörning/ridning samt att du skall vara tempomedveten (kunna hålla ett visst tempo osv).

Men visst är det olika från bana till bana.

vad jag vet av min häst så har hon endast tränats men inte tävlats.
jag detsamma som dig kommer att ta den på åby,en sak som jag funderar över är vikten.Jag själv väger ca 50 kg, vad brukar det bli totalt med endast utrustning.Vet det är svårt att säga men ca...

vad jag vet av min häst så har hon endast tränats men inte tävlats.
jag detsamma som dig kommer att ta den på åby,en sak som jag funderar över är vikten.Jag själv väger ca 50 kg, vad brukar det bli totalt med endast utrustning.Vet det är svårt att säga men ca...

Det beror ju lite på vad du har för sadel, kläder och annan utrustning. Själv väger jag 56-57 kg och väger med tävlingsutrustning mellan 65-66 kg beroende på dagsformen...;)
Min sadel väger 6 kg med alla tillbehör. Jag hade en lättare sadel tidigare men fick då använda viktvojlock.

Hej!

lycka till !

snart startar kör/monté på min bana och så här står det i "annonsen"
men det borde va samma regler för bägge att man ridit o kört på banan regelbundet i minst 1 år, ridfolk som får för sig att börja med monte är ju inte alls van med att vara o rida på travbana.
nä bättre o mer skärpta regler tycker ja när det gäller att ta iallafall montélicensen

Körlicensutbildning:
Utbildningsomgång för körlicens kommer att starta i början av maj. Deltagarekrav, du ska under minst ett år ha regelbundet kört snabbjobb på bana och i övrigt ha mycket god häst och körvana, bra om du har lite kännedom om STC:s bestämmelser.

Montélicensutbildning:
Utbildningsomgång för Montélicens kommer att starta i början av maj. Deltagarkrav, du ska ha god ridvana och i minst ett år sysslat med hästar, och i övrigt ha mycket god hästvana, bra om du har lite kännedom om STC:s bestämmelser.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 752
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar