Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mmmmm...jag förstår att det inte är så vidare kul att andra (speciellt unga tjejer) tar en del av kakan. En bit du själv inte kommer att få något av.Mitt tålamod är slut då det blev totalisatorlopp och inte uppvisning.
Du kanske ska fundera på varför du kräver att en viss grupp där majoriteten är tjejer direkt ska visa upp professionalism och fundera över ochså varför du tycker att en ny sportgren (som kan gynna många hästar och hästägare) näst intill på direkten ska vara likvärdig med Frankrike som har haft monte sen travets begynnelse. Jag bara undrar i villken annan n y sportgren man har så höga krav?Då är det professionalism som gäller och inte något annat.
Det förstår jag verkligen. Det helt upp till din vän att sluta rida eller i alla fall med just den hästen, eller försöka hitta autostart.Nej och en av mina bästa vänner rider monte och är minst lika trött på detta som jag. Lopp efter lopp efter lopp blir hennes häst stressad av omstart efter omstart.
Men vaddå? Det skiter väl du i. Jag tycker det finns bra många kuskar med så dåliga körhänder och med så otroligt dålig talang att det är oacceptabelt. Men det struntar väl jag i. Det är upp till hästägarna att ha sina hästar var de vill och låta vem de vill köra eller rida deras häst. Oavsett dåligt fysik eller noll körhand.Tyvärr så är det väldigt många som inte har fysiken nog för monte och orkar inte rida hästen rätt hela vägen och jag anser detta som oacceptabelt samma som i galoppen.
Ja, jag tror ochså att det är där skon klämmer. De allra flesta som håller på med trav (idag vill jag tillägga) är halvfeta män eller killar som inte vill/vågar sig upp i sadeln och som därför inte kan vara med och äta av den här biten av kakan, och då vill man heller inte låta någon annan få den heller. Och eftersom det är majoritet tjejer som nu får stor chans att visa framfötterna, så tycker man att det bara kostar en massa och har inte tålamod att ens låta sporten få utvecklas.Vad jag tror att de menar är att pengarna försvinner från de övriga bitarna som behöver pengar.
Men det bryr sig väl inte domarna om? Att de får skit menar jag. Och ja reglerna ska absolut följas.Domarna gör sitt bästa men får ofta mycket skit för bestraffningar som anses "för hårda" men reglerna skall följas till 100% precis som i vanligt trav
Men hur ska du ha det? Du påstod tidigare att man lagt monteloppen så tidigt eftersom det inte kommit så många till banan och hinner se spektaklet.Nej faktiskt inte amatörer har inte samma ögon på sig som en monteryttare har, monten är ny och måste slå sig in hos gemene man detta behöver inte en amatör göra. Dessa amatörer kör i sista loppet på dagen = totalt folk tomt samt brukar dessa löp gå iväg på 1-2 försök och utan större regelförseelser efter detta. Så jag anser att en monte ryttare som inte kan sin sak skämmer ut (sin del av?!?) sporten än vad "Egon på hörnan" gör.
Så jag hade rätt då i mina aningar! Inte nog med att brudarna får rida om pengar de får ochså ha de åtråvärda första loppen ochså.....fy va orättvist. Men vi andra jätteintresserade amatörer, vi får minsann gå och skrota här hela kvällen och komma hem sent. Suck!Jag hade lagt monten efter P21 loppet istället fram för allt för att de aktiva inom monten skall få visa sitt intresse för sporten istället för att rida sitt lopp och åka hem.
Ja, det finns en tendens att se det man vill se. Jag tycker monte är jätteroligt att titta på, och mindre kul med lärlingslopp eller tråkigaste av allt amatörloppen.Så tycker inte jag. Lärlings loppen är mycket mera professionella än monten dock finns det topp och botten där med. Men betydligt roligare att se än monten iaf i vardagen
Var är skillnaden?Skillnaden är kravet för att få ta kör licens är högre än för en monteryttare.
Jag är säker på att många ryttare studerar franska monté. Men jag förstår bara inte varför det krävs att svensk monte ska bli lika bra som den franska på en gång. NU! Låt det ta tid.Och sporten ÄR inte ny den är bara ny i Sverige man skall se och lära från utlandet.
Ok, men jag undrar varför. Visst borde man kunna bli en duktig ryttare även fast man inte suttit bakom med ett par tömmar. Och då kanske man även ska kräva att alla måste ta både kör och rid licens för att överhuvudtaget få tävla någon av sporterna.Fram för allt ha mera krav på ryttarens trav kunskap kanske kräva körlicens innan en monte licens?
Jag tycker ochså att sporten får en bra chans utvecklas idag. Och som du säger så ska det jobbas rejält för att reglerna ska följas. Det är domarnas uppgift...det vet du ju? Och tro mig -ju mer monte ju bättre kommer den att bli.Det är min åsikt om monten som jag tycker har fått sin chans och inte nått de höjder som det borde nått och måste skärpa kraven på sina aktiva.
Jo så är det, men det är fortfarande en tung position psykiskt för hästen. Vissa klarar det bra, andra inte.Min inlägg handlade om Monté, ryttare med häst. Tredje och fjärde spår på en bana är då för mig något helt annat avståndsmässigt än med sulky.
Beror ju på hur vakan ryttarna är. Där spelar ju farten ingen större roll. Ökar någon framför dig och du bakom inte uppmärksammar det snabbt så blir det ju luckaOch då det går långsammare bör det väl finnas mer tid att finna luckor,
Nej jag tycker inte det är märkligt alls. Trav och galopp är helt olika sporter.Finner det lite märkligt att man som kusk får rida färre träningslöp innan man erhåller licens än man får som ryttare och jockey.
Ja. Om kusken har fallenhet för ridning och kan rida så är denne bättre än en jockey. Och tvärtom skulle jag gissa. En jockey är bättre ryttare på galopp än en monteryttare. Till en början. Erfarenhet och träning ger färdighet.Är en kusk bättre ryttare än en jockey?
Ja du har fel. En galoppryttare har sin kunskap och en monteryttare har sin. Skillnaden är att jockeyn inte behöver känsla och finess för att hästen inte ska tappa galoppen och bryta av till trav, medans en monteryttare måste ha känsla för att hästen inte hästen ska falla i galopp.Ett galopplöp kräver väl precis lika mycket känsla o finess som ett Montélopp för att häst och ryttare skall löpa distansen ut optimalt. Eler har jag fel?
Nej verkligen inte.Vill inte Montén skall se ut som ett folkrace. Men borde man inte snegla lite mer på galoppens reglemente än travets, dvs. körning med häst och vagn?
Nej det tror jag inte heller. Tackvare att jockeys började rida monte har monten fått en helt annan sits som gynnar hästen bättre. Tidigare stod monteryttare i sadeln med långa läder. Däremot måste jockeys rida alla provlopp innan de får rida lopp och det är helt rätt. Det är livsfarligt att låta jockeys utan erfarenhet rida montelopp. I svenska montens begynnelse fick en mycket känd svensk jockey montelicens i kornflakespaketet. Dvs personen behövde inte rida några provlopp utan fick direkt rida lopp, och det var inte många rätt den personen gjorde förutom att rida på ett livsfarligt sätt och utsatte medtälvande för oerhörda risker. Nej sånt vill vi inte ha. En monteryttare som vill börja rida galopp får vackert börja från början och vise versa.Eller är man lite rädd för att ryttare med riderfarenhet skall slå ut ryttarna med körerfarenhet från Montén?
Min fråga var kanske allmänt ställd men den gällde Monté och inte trav med häst o vagn. Hoppades att det framgick av rubriken.
Mmmmm...jag förstår att det inte är så vidare kul att andra (speciellt unga tjejer) tar en del av kakan. En bit du själv inte kommer att få något av.
Du kanske ska fundera på varför du kräver att en viss grupp där majoriteten är tjejer direkt ska visa upp professionalism och fundera över ochså varför du tycker att en ny sportgren (som kan gynna många hästar och hästägare) näst intill på direkten ska vara likvärdig med Frankrike som har haft monte sen travets begynnelse. Jag bara undrar i villken annan n y sportgren man har så höga krav?
Det förstår jag verkligen. Det helt upp till din vän att sluta rida eller i alla fall med just den hästen, eller försöka hitta autostart.
Men vaddå? Det skiter väl du i. Jag tycker det finns bra många kuskar med så dåliga körhänder och med så otroligt dålig talang att det är oacceptabelt. Men det struntar väl jag i. Det är upp till hästägarna att ha sina hästar var de vill och låta vem de vill köra eller rida deras häst. Oavsett dåligt fysik eller noll körhand.
Ja, jag tror ochså att det är där skon klämmer. De allra flesta som håller på med trav (idag vill jag tillägga) är halvfeta män eller killar som inte vill/vågar sig upp i sadeln och som därför inte kan vara med och äta av den här biten av kakan, och då vill man heller inte låta någon annan få den heller. Och eftersom det är majoritet tjejer som nu får stor chans att visa framfötterna, så tycker man att det bara kostar en massa och har inte tålamod att ens låta sporten få utvecklas.
Men det bryr sig väl inte domarna om? Att de får skit menar jag. Och ja reglerna ska absolut följas.
Men hur ska du ha det? Du påstod tidigare att man lagt monteloppen så tidigt eftersom det inte kommit så många till banan och hinner se spektaklet.
Och ja visst har du rätt i att en monteryttare som inte kan sin sak skämmer ut SIG. Liksom Egon som bara kör något lopp per år och kanppt vet var i volten denne ska va. Varför känns det som om toleransen är större då?
Så jag hade rätt då i mina aningar! Inte nog med att brudarna får rida om pengar de får ochså ha de åtråvärda första loppen ochså.....fy va orättvist. Men vi andra jätteintresserade amatörer, vi får minsann gå och skrota här hela kvällen och komma hem sent. Suck!
Många av ryttarna är hårt jobbande tjejer i stall hos proffs, som har 7 passhästar att sköta dagen därpå. Som ochså är mycket travintresserade. Varför blanda ihop dem med några få ryttare som inte vad trav går ut på? Missunna dem inte detta.
Ja, det finns en tendens att se det man vill se. Jag tycker monte är jätteroligt att titta på, och mindre kul med lärlingslopp eller tråkigaste av allt amatörloppen.
Var är skillnaden?
Jag är säker på att många ryttare studerar franska monté. Men jag förstår bara inte varför det krävs att svensk monte ska bli lika bra som den franska på en gång. NU! Låt det ta tid.
Ok, men jag undrar varför. Visst borde man kunna bli en duktig ryttare även fast man inte suttit bakom med ett par tömmar. Och då kanske man även ska kräva att alla måste ta både kör och rid licens för att överhuvudtaget få tävla någon av sporterna.
Jag tycker ochså att sporten får en bra chans utvecklas idag. Och som du säger så ska det jobbas rejält för att reglerna ska följas. Det är domarnas uppgift...det vet du ju? Och tro mig -ju mer monte ju bättre kommer den att bli.
Sen tycker jag ochså man gott kan fokusera på att monten kommer att bidra till att fler hästar kan tävla framgångsrikt OCH tjäna pengar. Hästar som av en eller annan anledning inte kan gå för sulky. (vem vet, den kanske innan var hos en klåpare till amatör......)
gulan
Kanske blir svårt att säga nej till någon som ens lägger märke till en.....Haha Jag råkar vara en (relativt) ung man så varför skulle jag säga nej till en drös unga tjejer på banan?
Ok, jaha. Jag tycker monté är skoj och har förstått att för många hästar är det deras chans till att tjäna några pengar alls. Och jag förstår ochså att ju mer träning och satsning så blir det bättre. Så är det med allt!Jag tycker att monten i många fall förlöjligar travet i grunden och o professionalismen hos många skiner igenom
.Därav jämför du detta med ett amatör lopp vilka aldrig eller mycket sällan har några ambitioner att köra i rikstoto eller liknande. Vilket många har inom monten
Visst säkerheten ska uppdateras ständigt. Men så många avramligar har det väl inte hänt. Jag känner till en svår ridolycka där ryttaren fick kvarvarande skallskador som följd. Men olyckor med häst sker oavsett vad för sport.Problemet i monten mot sulky är att en ryttare som blir trött kan ramla av och orsaka mycket skada på både sig själv och andra, för att inte tala om lös häst som kan råka ut för det ena med det andra.
jaså. Det var något nytt. Gäller det även om någon kusk kör en hårt pullande häst och inte orkar hålla och är rent livsfarlig för alla andra? (tänker på en viss lärling i ett Elitlopp där det höll på att gå käpprätt åt skogen)Och en så kass kusk som ramlar ur vagnen blir garanterat av med sin licens illa kvickt.
Redo för vad? Jag tycker att montén har bevisat att den är bättre idag än vad den var igår. Och vaddå "svårt att acceptera". Är det du som ställer villkoren här eller? Jag tycker Svensk travsport har gjort helt rätt i sin satsning. Inte för lite -inte för mycket. Nu är det dags att gå fram ytterligare.. mer lopp utskrivna och gärna något lopp inom rikstotton.....Sporten har fått sin chans i flera år och bevisat att den inte är redo för det ännu är det så svårt att acceptera?
Ja för tusan ge rejäla böter åt den ryttare som inte orkat rida hela loppet... Eller hur menar du att man ska kunna göra något åt att e n i ett lopp inte orkat hela vägen?Om då inte spelsäkerheten kan garanteras PGA något som en person kan göra någonting åt själv (tex träna för att orka rida korrekt ett helt lopp) måste det ju göras någonting åt det eller?
Det jag har "hört" är att ryttare blir förbannade när domare släpper igenom starter där det helt klart skulle vara omstart, eller att det verkar som om de sitter och fikar i domartornet då loppet rids och låter grova störningar bero.Ja de tycker nog inte det är roligt att de aktiva talar om för dem hur de skall göra sitt jobb. Att bli utskälld på jobbet passar nog bara någon som jobbar med hundar
Jag tror inte man lagt det sist på kvällen för att lärlingarna minsann ska få visa sitt intresse vara starkt nog. Utan det har nog med att göra att många spelare är rätt ointresserade av p21lopp där Egon ska ut med sin långhåriga otränade häst och slåss om 5 000 i första pris....Men du om man jobbar som lärling hos en någorlunda respekterad tränare så är det första loppet du får köra ett P21 lopp sista loppet på kvällen för att visa att man är intresserad av sporten och att komma någon stans i travet och stallet.
Och kanske har man lagt montéloppen ibörjan för att försöka fånga spelarnas intresse. De kanske inte spelar så hårt ibörjan, men de lär känna ryttarna och lär sig se vem som kan rida och inte.Därför tycker jag att monten skall läggas sist på tävlingsdagen för att dessa tjejer (och killar) skall visa att dom är intresserade och kan vara utanför rampljuset för att kunna komma dit en dag.
Jomen brukar det inte vara så? Alla 2åringar får väl bland de första 3 loppen?De första loppen skall vara för orutinerade hästar som inte skall behöva stå och stressa upp sig före start.
Ja det tycker jag ochså absolut! Men då får man ochså acceptera att det tar sin tid och utan pengar och satsning kommer man inte långt. Det tar tid och kostar pengar....Monten vill vara en framtids sport (del av travsporten) då måste man göra bra mycket för att förtjäna respekten av spelarna
Aaaa, jag är insatt i sportenHar du en susning om vad trav och tävlings hästar innebär?
Jag tycker den har fått bra tid och att det absolut är värt pengarna,att många som finns där utvecklas och kommer att bli duktiga och några är riktigt bra.Det har fått ta tid, alldeles för lång tid. Monten är i mångt och mycket ett bra koncept MEN det är så många som inte skall vara där som förstör för sporten så jag tycker det är absolut inte värt de pengarna som läggs ner på det.
Ja SE! Det är ju jättebra.Kolla på 2 av de bästa monteryttarna vi har de är galopp jockeys från början. De kanske inte kunde så mycket trav men de har överlägsen fysik och kan häst bättre än de flesta andra monteryttarna. Dock lärde de sig mycket snabbt och tillhörde de bästa direkt samt förespråkade sporten på ett mycket bra sätt.
Mmm... till Egon och hans lus då eller?Pengar som kunde gått till något bättre.
Nja inte riktigt så Robin Hood aktigt, men visst amatörerna är med och betalar de med liksom alla andra som är delaktiga i travet.Dessa "klåpare till amatörer" du pratar om är de som betalar för att monten finns idag. Det är egon på hörnan som betalar för att monten finns, för att travet som det är idag finns. Det är inte Hultman eller Stig H eller någon av dom stora det är vi små amatörer som drar det största strået till stacken.
Nej bortkastade är de absolut inte. Själv tycker jag man kan för att omfördela pengar och ta bort premieloppen. Där kan vi snacka om att kasta pengar i sjön, så var det någon mer här i tråden som tyckte att 2årsloppen inte behövde 8 priser och det tycker inte jag heller.Jag kan ge monten en chans till men jag tror tyvärr att alla pengar investerade i denna del av sporten är kastat i sjön om det inte blir en stor förändring snart.
Alla som tar kör / monté licens borde få ta träningslicensen först. Plus att det vore vettigt med mer teori i licens utbildningen.
Håller med dig i rätt mycket fast det kanske inte märks.
Kanske blir svårt att säga nej till någon som ens lägger märke till en.....
Ok, jaha. Jag tycker monté är skoj och har förstått att för många hästar är det deras chans till att tjäna några pengar alls. Och jag förstår ochså att ju mer träning och satsning så blir det bättre. Så är det med allt!
Ja jag tycker det är bra när man har ambitioner att gå vidare och bli bättre och bättre. Det där med att "nöja"sig med det man har är inget tänkande för mig.
Visst säkerheten ska uppdateras ständigt. Men så många avramligar har det väl inte hänt. Jag känner till en svår ridolycka där ryttaren fick kvarvarande skallskador som följd. Men olyckor med häst sker oavsett vad för sport.
jaså. Det var något nytt. Gäller det även om någon kusk kör en hårt pullande häst och inte orkar hålla och är rent livsfarlig för alla andra? (tänker på en viss lärling i ett Elitlopp där det höll på att gå käpprätt åt skogen)
Redo för vad? Jag tycker att montén har bevisat att den är bättre idag än vad den var igår. Och vaddå "svårt att acceptera". Är det du som ställer villkoren här eller? Jag tycker Svensk travsport har gjort helt rätt i sin satsning. Inte för lite -inte för mycket. Nu är det dags att gå fram ytterligare.. mer lopp utskrivna och gärna något lopp inom rikstotton.....
Ja för tusan ge rejäla böter åt den ryttare som inte orkat rida hela loppet... Eller hur menar du att man ska kunna göra något åt att e n i ett lopp inte orkat hela vägen?
Det jag har "hört" är att ryttare blir förbannade när domare släpper igenom starter där det helt klart skulle vara omstart, eller att det verkar som om de sitter och fikar i domartornet då loppet rids och låter grova störningar bero.
Jag tror inte man lagt det sist på kvällen för att lärlingarna minsann ska få visa sitt intresse vara starkt nog. Utan det har nog med att göra att många spelare är rätt ointresserade av p21lopp där Egon ska ut med sin långhåriga otränade häst och slåss om 5 000 i första pris....
Och kanske har man lagt montéloppen ibörjan för att försöka fånga spelarnas intresse. De kanske inte spelar så hårt ibörjan, men de lär känna ryttarna och lär sig se vem som kan rida och inte.
Jomen brukar det inte vara så? Alla 2åringar får väl bland de första 3 loppen?
Ja det tycker jag ochså absolut! Men då får man ochså acceptera att det tar sin tid och utan pengar och satsning kommer man inte långt. Det tar tid och kostar pengar....
Aaaa, jag är insatt i sporten
Jag tycker den har fått bra tid och att det absolut är värt pengarna,att många som finns där utvecklas och kommer att bli duktiga och några är riktigt bra.
Ja SE! Det är ju jättebra.
Mmm... till Egon och hans lus då eller?
Nja inte riktigt så Robin Hood aktigt, men visst amatörerna är med och betalar de med liksom alla andra som är delaktiga i travet.
Nej bortkastade är de absolut inte. Själv tycker jag man kan för att omfördela pengar och ta bort premieloppen. Där kan vi snacka om att kasta pengar i sjön, så var det någon mer här i tråden som tyckte att 2årsloppen inte behövde 8 priser och det tycker inte jag heller.
gulan
Den får prova monté.Om det nu är en hästs sista chans att tjäna några pengar alls vad gör den då i sporten över huvud taget?
Som sagt det finns väl sånna som går sulkylopp ochså? Eller gäller det bara hästar som går monté?Eller menar du gamla kämpar med en mille på kontot som kämpar sig till några 1000 lappar på 60 tillägg?
Dom tycker jag ska få gå i pension istället för att springa där
Ha de hakat upp sig, ha de hakat upp sig, ha de hakat upp sig....Travet håller på att gå utför och då får man söka sig nya vägar och monten kostar mer än det smakar just nu. Inga stora intäkter och stora utgifter.
Men du fattar att det är utbildningslopp? Lopp man kör för att l ä r a sig.Har du ens tittat på utbildnings loppen?
Du och jag verkar inte se samma lopp.Det är på vippen att det händer i nästan vart enda vanligt lopp jag ser på med. Det krävs rätt mycket av en ryttare att hålla sig kvar i en volt när hästen vänder upp och tar full fart samtidigt som man skall hålla den i trav och rätt spår.
Nu var du inne en sväng i glashuset igen. Du sa så här i ett inlägg:Fick han inte böter heller?
Så vitt jag vet var det ett utrustnings fel. Och den "lärlingen" du pratar om råkar ju bara vara en av de 15 bästa kuskarna i landet
Då kontrade jag:Problemet i monten mot sulky är att en ryttare som blir trött kan ramla av och orsaka mycket skada på både sig själv och andra, för att inte tala om lös häst som kan råka ut för det ena med det andra
Det är ju ochså en stor fara eller hur?Gäller det även om någon kusk kör en hårt pullande häst och inte orkar hålla och är rent livsfarlig för alla andra? (tänker på en viss lärling i ett Elitlopp där det höll på att gå käpprätt åt skogen)
Ja, du ser... det händer även de bästa.Och den "lärlingen" du pratar om råkar ju bara vara en av de 15 bästa kuskarna i landet
Och jag (och många med mig) tycker att den utvecklas hela tiden och jag (och många med mig) tycker att monté är positivt för travsporten.Dock så tycker inte jag (och många med mig) att den inte har utvecklats till det som många (inklusive jag) trodde att det skulle bli.
glashus...Du menar på fullaste allvar att alla kuskar som kör lopp aldrig bryter mot regeln som säger att "du ska ge din häst den bästa möjliga chans".Det bryter ju mot reglementet. Du skall ge din häst den bästa möjliga chansen. Kan du inte hålla dig i sits/ställning hela loppet så gör du ju inte det. Jag ser otroligt många i varje lopp som stör hästen hela tiden
Ja och så lär det nog bli ett tag till om jag får gissa. Men med tiden så blir det bättre. Speciellt om det börjar göra reportage om ryttare och mer information till spelare om vad som är en bra ryttare och häst som passar moté. Ja..kort och gott, mer uppmärksamhet så har folk en tendens att lättare bli intresserade något nytt.Men det fungerar ju inte direkt. Låga spel på monten ändå.
Det bevisar ju bara att din häst inte var mogen nog för uppgiften...kanske?Ja men då ska man ut med en 2/3åring bland en massa "ridhästar" vilket en del tycker är skrämmande. (fick mig en sken tur på 2 varv när jag värmde en 2åring till kval när det kom en montehäst i full fart förbi)
Ha de hakat....Sa man inte såDet är det för de som tycker om monten och vill driva det vidare. Men vi som tycker att nog är nog nu och vill satsa om på nya tankegångar och kanske rädda travet som en sulky sport först innan hela båten sjunker.
för 20 år sedan? Och då fanns ju inte monten som slukade alla pengarna. Vem var det då då?ochså
Ja det tycker jag ochså. Jag tror det handlar mycket om intresse. Jag har inget alls intresse för galopp tex fast jag tycker det är jättekul med monté.Jag tycker det är lite konstigt att inte fler är med från galoppen dom har ju alla förutsättningarna för att få ett namn inom travet. Och fram för allt utvecklas vidare.
INgen travtränare kan överleva på att jaga premiepengar. Den var väl till för att värdelösa travtränare skulle få in häst i träning?2åringarna är framtidens travare och den absolut största inkomsten för många trav tränare tar man bort premien så ryker den inkomsten för dessa tränare
Har man inte fattat att oavsett om man tänker starta sin 2 åring eller inte så är tidig träning a och o för en blivande tävlingshäst, ja då är man verkligen en amatör i sin rätta bemärkelse.hur många amatörer skulle träna sina 2åringar om det inte fans en liten slant att få för det?
Detta för att stimulera 2åringstävlandet. Vilket jag tycker är det absolut roligaste med travet. Att se framsteg hos 2åringen, se dem vinna ett lopp är större för mig än att träna vinna ett lopp med en 6-7årig häst. Jag imponeras mycket av en tränare som kan få fram fina 2åringar. Tycker pengarna kan vara bättre spenderade där iaf just nu.
istället.starthästar