Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*
*Been there- done that*
min pålle var en fasa för några år sen... tvärvände och stack, spelade ingen roll vart. kunde vara för en påse på marken, en sten, en buske, en annan häst eller vad som helst... då var han fortfarande i travträning (slutade träna honom i höstas, nu är han bara ridhäst). Gick bara i rygg i skogen, annars kom man inte dit. Jobbade mycket från marken, vande honom vid presseningar osv (nej då, travfolket tittade inte alls konstigt på mig...
) och skrittade. ett tag red jag inte alls, då jag var livrädd för det (ramlade av in i ett träd och hamnade på sjukhus...) utan körde bara. sen ökade jag på dosen när jag kände mig modig, skrittade ut i skogen en liten sväng, på hans "något tryggare" körvägar (han har alltid varit lite bättre framför vagn). efter hand mer och mer och sedan lite korta travpass, snacka om att jag var glad efter första galoppen på ca 1 år!
men han var fortfarande väldigt osäker att rida/köra i skogen, jag vågade inte släppa ut nån annan (iaf inte utan all säkerhetsutrustning= bomull, spärrgrimma och halsförlängare, mycket mindre tittig med halsförlängare, men detta hade jag inte själv när jag körde). senast i augusti slängde han sig runt i skogen och orsakade en otäck olycka där han kom lös med vagn, för att han skyggade. han blev ju långsamt bättre hela tiden, men jag var alltid beredd och smårädd när jag red ut och vågade nästan aldrig rida nya rundor. Det stora genombrottet kom nu i våras när jag åkte på kurs för en ridande polis. det var typ "skrämselträning" med ryttare, jag var säker på att jag inte ens skulle komma upp på hästen...
men det gick och han skötte sig exemplariskt! var iväg två gånger och det var fruktansvärt roligt (tyckte hästen med). han gjorde saker som jag aldrig drömt om att han skulle klara, bla rökmaskin, gå "genom" pressening, under pressening och ha en hängandes över rumpan! han som var så bakskygg för 4 år sen att det inte ens gick att vrida handen när man red!
(jodå, ridturerna var jättespännande då...
). jag fick mig en rejäl tankeställare, nu när jag visste hur jag skulle lösa problemen så funkade allt! har inte längre några problem med min häst, han går förbi kor (!) direkt och tycker bara de är roliga och det mesta annat som dyker upp på ridturer, bla välta jakttorn på vägen (med pressening på). Min häst har blivit mycket gladare och nyfiknare och nu för tiden är jag alltid säker när jag rider ut. visst han kan titta på saker, man jag vet hur jag ska lösa det!
Bilder från polisträning finns på
http://community.webshots.com/user/pusslindi
under polisträning