Monté, en tävlingsgren med utveckling eller... ?

Bowman

Trådstartare
Hej,

Första gången jag såg ett montélopp trodde jag att det var ett vanligt galopplöp men vaknade till då det inte var något som stämde. Just trav har annars oftast fått mig att somna. Och här såg det ut som ett gäng jockeys inte hittade högsta växeln på hästarna de red... :)

Men när jag sedan förstod att det verkligen var trav de red i väcktes mitt intresse och jag ville veta mer. När jag sen fann att minimivikten är på 65 kilo så slog en lite idé rot. Monté blev något jag vill prova! :devil:

Jag har följt inläggen här om monté ett tag. Och jag har tittat en hel del på de Montélopp som rids i Frankrike och de lopp som rids här hemma. Skillnaden som jag känner det är att loppen i Frankrike rids mycket friare än här hemma. Det går till mer som i ett vanligt galopplöp. Men här hemma rider man oftast "följa John" och man vågar inte direkt ta några egna initiativ eller byta spår.

Sen när jag fick veta orsaken till det ofta var böter så började jag tappa gnistan lite. Är det verkligen så att man vill bedriva Montéloppen här hemma i Sveriga som vanliga travlopp med sulky? Med böter om man inte får till det i starten eller om man inte lyckas hålla sitt spår hela varvet runt?

I mina ögen ser det ut som att man genom att vara så hård på regelverket gör det svårt för nybörjare att börja rida monté. Att komma hem med 1500, 2000 kronor i böter för att hästen galopperat i starten eller att man i någons ögon bytt spår otillåtet är väl knappast något som får någon att vilja fortsätta rida Monté. Och konsekvensen blir lite att man rider parvis på ett löpande band efter varandra och inger vågar byta spår av rädsla för att tränga någon annan.

För mig förefaller mig detta vara en stor väldig stor skillnad mot galoppsporten och det dämpar min entusiasm att försöka börja rida Monté. Förhoppningsvis har jag fel men...

Tja, frågan är ställd. Finns det några som kan svara?

Mvh. Andre´

Sv: Monté, en tävlingsgren med utveckling eller... ?

Nej jag kan inte svara. Men jag förstår inte vad du menar med att man inte får byta spår?

Byta spår måste man väl göra om man ska ha någon chans att vinna? Antingen är reglerna helt idiotiska eller så är det jag som har missuppfattat det hela :crazy:

I de lopp jag sett, såväl med sulky som uppsuttna, så har man ett spår man måste hålla vid starten men sedan får man ju byta spår. Däremot får man ju inte tränga sig ut... men det är ju rätt självklart. I de tempon loppen går skulle ju både hästar och kuskar/ryttare kunna skada sig allvarligt annars.

Så jag förstår fortfarande inte frågan dessvärre.

Om du frågar mig så är monten slappare och har rätt låg kvalitet jämfört med trav i traditionell form. Monte är kanske en framtids del av travet men MINST ½ av de som rider lopp måste lära sig travet, 5+ omstarter PGA slarv i så gott som varenda lopp i Sverige är bara korkat. Lägg därtill regelöverträdelser i övrigt under loppet som aldrig skulle släppas igenom med lite böter för en kusk så har du en bra bild av monten idag.

Jag föreslog på ett travsällskaps möte att man skulle låta bli att lägga pengar på monten och mera på amatör/lärlings lopp och så gott som samtliga tränare på plats (med negativa svar från de som red monte såklart) ansåg att monten är ett slöseri på travets resurser i sin nuvarande form. Det måste till en stor förändring i reglerna för monten och betydligt hårdare straff för vanliga travreglementes överträdelser.

Många av de med licens skämmer ut både sig själva och travet med otroligt dåliga kunskaper i trav (därav förmodligen att monte loppen körs som lopp 2 på dagen då det inte är så många på banan ännu). Du har en klick i varje lopp med duktiga travmänniskor och duktiga ryttare och några som år på god väg dit men sedan allt som oftast ett bra fall till resten.

I min mening så måste man få ordning på monten då det passar vissa hästar bra, och enda sättet att göra detta på är att sätta hårdare regler och högre straff så alla lär sig trav och inte bara att "hålla sig kvar loppet ut".

Som alla nog ser här är jag inte så förtjust i monten som del av travet för dagen. Så till er som är duktiga monteryttare och vill föra sporten framåt sätt lite mera krav på era medtävlande!
Det är inte lika enkelt (om man nu kan säga så) att rida ett monte lopp som att köra ett travlopp och det måste därför ställas högre krav på en monteryttare än en kusk fram för allt fysiskt samt kontrollen på hästen. Detta för att travet skall kunna överleva med monten som en del av den.

Hmmm jag tror du behöver läsa och framförallt förstå tävlingsreglementet för att någon överhuvudtaget kan svara på dina frågor så att du förstår.

Om du välter halva fältet i starten för att du inte kan hålla ditt spår i volten, ja då får du böter.

När starten väl gått får du köra i vilket spår du vill. Du får gärna harva i tredje-fjärde spår om det känns bättre men då lär du ha tränat din häst för det. Att man ligger i par beror på att man vill köra så snålt som möjligt. Travloppen är så jämna idag med stenhård konkurrens att en häst som springer extra lång väg själv ute i spåren sällan orkar hela vägen. Det kanske är en skillnad mot galoppen? Galopplöpen är kanske ojämnare?

Att man ogärna knuffas i vanliga travlopp säger väl sig självt, till skillnad mot galoppen så har travekipaget en vagn som vid en olycka blir till en katapult som sen går i tusen bitar som hästar fastnar i och skadar sig på.

Vad gäller diskad för galopp så är det ju liksom det travet går ut på, det är en travtävling, inte en galopptävling. Det kräver en hel del av en ryttare att vara så balanserad och hjälpa hästen att röra sig i maxfart utan att tappa balansen och falla i galopp.

Du får nog tänka om lite, det är inte regelverket utan skillnaden i grund mellan sporterna som gör att loppen ser olika ut. Om galoppen är som en tung krigare med plåtrustning och klubba som tankelöst möljer genom fienden med full kraft är travet en lätt rustad duelist eller bågskytt som är absolut beroende av teknik och taktik snarare än ren styrka.

Jag förstår inte heller riktigt dina frågor, du får gärna utveckla? Det är väl bra att det finns regler? Felaktig nedtagning av galopperande häst, till exempel i starten, eller annat regelbrott, ska ju självklart bestraffas (men det gör det ju i galoppen också, byter du spår där så du stör någon annan får man ju böter även där??).

Sedan är det lite som civil action säger, många av ryttarna som börjar med monté kan inte reglerna för travet, det borde de lära sig först. Utbildningen är tyvärr för dålig. Ingen får för sig att skaffa en sulky och ta körlicens bara för att man har en avdankad travare i stallet, tyvärr är det många ryttare som aldrig har hållt på med trav som får för sig att de ska ta montélicens. Stc gör väl inget åt det, för det är ju så bra med nya utövare i travet. Och det är det, bara det att utbildningen är för dålig och satt efter att man redan har en lång erfarenhet av trav och travhästar. Resultatet när dessa ryttare kommer ut på banan i lopp blir då rent av farligt. Som tur är så försvinner många efter utbildningen...

Teorin om att man rider spårsnålt jämfört med galopp och i Frankrike är att det tävlas på större banor både i galoppen och i Frankrike... Inte tycker jag att det rids särskilt spårsnål till exempel på Tingsryd, och i första hand måste man ju tänka på hästen, att sitta i tredje spår å en 1000 meters bana med skarpa kurvor är varken särskilt snällt mot hästen eller speciellt klokt om man är ryttare, de hästarna håller oftast inte in i mål.

Monte är kanske en framtids del av travet
Ja, det hoppas jag verkligen! Det är ju jättebra att hästar som inte passar i sulkylopp kan få en framgångsrik karriär under sadel. Men som med allt nytt...det tar tid. Man måste ha tålamod, och jag förstår om det saknas helt om man själv inte kan rida.....
5+ omstarter PGA slarv i så gott som varenda lopp i Sverige är bara korkat.
Men guuud villken överdrift!!!!
Lägg därtill regelöverträdelser i övrigt under loppet som aldrig skulle släppas igenom med lite böter för en kusk så har du en bra bild av monten idag.
Nja...jag vet inte hur insatt du är i monten men visst...om du påstår att det är många fula regelöverträdelser under ett lopp så bör ju det givetvis åtgärdas för att sporten ska bli seriös.
Jag föreslog på ett travsällskaps möte att man skulle låta bli att lägga pengar på monten och mera på amatör/lärlings lopp och så gott som samtliga tränare på plats (med negativa svar från de som red monte såklart) ansåg att monten är ett slöseri på travets resurser i sin nuvarande form.
Jag är inte ett DUGG förvånad. De som var med på mötet-proffs tränare som amatörer var väl majoriteten halvfeta män som aldrig skulle lyckas kravla sig upp i sadeln.
Det måste till en stor förändring i reglerna för monten och betydligt hårdare straff för vanliga travreglementes överträdelser.
Jag vet inte om det måste till en bättre regelbok för monten, däremot som du säger o m reglerna följs så dåligt borde domarna få sig en uppläxning.
Många av de med licens skämmer ut både sig själva och travet med otroligt dåliga kunskaper i trav
Då menar du givetvis både ryttare och de fjantar till amatörer som kör typ 2 lopp om året och ett och annat provlopp.....
(därav förmodligen att monte loppen körs som lopp 2 på dagen då det inte är så många på banan ännu).
Jag tror att det beror på att de allra flesta ryttare kommer bara och rider och har just inget mer att göra den kvällen. Hur som är det skönt att vara säker på att få bland de första 5 loppen. Men det kanske inte heller faller i god jord. Många vill ju gärna ha de första loppen.
Du har en klick i varje lopp med duktiga travmänniskor och duktiga ryttare och några som år på god väg dit men sedan allt som oftast ett bra fall till resten.
Så brukar det se ut i lärlings och amatörlopp ochså.....
I min mening så måste man få ordning på monten då det passar vissa hästar bra, och enda sättet att göra detta på är att sätta hårdare regler och högre straff så alla lär sig trav och inte bara att "hålla sig kvar loppet ut".
Ja om det behövs så tycker jag det ochså.
Så till er som är duktiga monteryttare och vill föra sporten framåt sätt lite mera krav på era medtävlande!
Rom byggdes inte på en vecka. En ny sportgren taaar tid att få ordning på. Och jag vet inte hur man ska kunna sätta krav på medtävlande? Rya och gorma under starten. Detta måste väl ändå vara en fråga för de som utbildar ryttarna? Och återigen. Ingen bli proffs första gången man rider eller kör ett lopp.
Det är inte lika enkelt (om man nu kan säga så) att rida ett monte lopp som att köra ett travlopp och det måste därför ställas högre krav på en monteryttare än en kusk fram för allt fysiskt samt kontrollen på hästen. Detta för att travet skall kunna överleva med monten som en del av den.[/
Överrens med dig.
gulan

Bra skrivet! Jag tycker också att montèn måste få tid på sig att utvecklas! Om det skulle ridas 2/3 montè lopp varje tävlingsdag, så tror jag att sporten skulle komma på fötter! :D Visst borde ALLA ryttare ha sina kunskaper och erfarenheter inom sporten, men hur ska montèn kunna bli framgångsrik när ingen ingen är villig att sattsa på det?:confused:

Framförallt skulle det behöva ändras i utbildningen. Det är trots allt krav egentligen på att man ska ha kört snabbjobb på bana under minst ett år för att få gå kursen... Jag vet inte hur ofta det inte följs inom sulkyutbildningen (själv hade jag kört ett jobb på banan innan jag tog körlicensen, å andra sidan hade jag ju jobbat med travhästar och kört minst ett hundratal olika hästar, men jag hade nog trots det behövt vara mer rutinerad med banjobb) men många som går montéutbildningen har en ridtravare hemma och tycker minsann att monté verkar kul och kommer till banan första gången för att gå montékursen och kvitterar sedan ut en licens... Skrämmande.Travsällskapen säger ju inte ifrån - de vill ju givetvis ha betalande folk så kurserna blir av... Men nog skulle det behövas en ändring av utbildningen...

I övrigt tycker jag nog att montén blir bättre och bättre, roliga lopp att spela på om man sätter sig in i det, tycker inte alls loppen ser så illa ut nu som i början, nu orkar de flesta ryttare rida hela distansen balanserat, det räcker inte idag med att ha en trött gammal sliten valack för att ta pengar i monté utan idag måste hästarna faktiskt vara bra även för att duga i monté... Och så vidare. Jag tror det kan bli bra, och hoppas att det blir lite mer pengar i montén så de större tränarna vill starta hästar - i Sverige också...

men hur ska montèn kunna bli framgångsrik när ingen ingen är villig att sattsa på det?:confused:
Jag tycker travsporten satsar på montén. Det är en god början i alla fall.
Jag tycker att 1-2 lopp varje tävlingsdag borde vara ett mål i framtiden. Men inte än. Risken med få lopp för länge, är att det blir för få ryttare, och de få som finns blir duktiga och det blir svårt för nybörjare att slå sig in.
gulan

men många som går montéutbildningen har en ridtravare hemma och tycker minsann att monté verkar kul och kommer till banan första gången för att gå montékursen och kvitterar sedan ut en licens.
Ja, någon gång ska ju vara den första och det är bättre att den gången sker med andra nybörjare en kväll ensamma på banan. Sen måste man rida 15 godkända ritter. Om man redan har körlicens ska man rida 5 godkända ritter.
Travsällskapen säger ju inte ifrån - de vill ju givetvis ha betalande folk så kurserna blir av...
Ja jättebra. Tycker banorna borde annonsera mer i ridtidningar och göra reportage om monté så fler blir intresserade. Även puscha alla drängar (tjejer som killar) att ta monté licens så fler blir ryttare ochså.
I övrigt tycker jag nog att montén blir bättre och bättre, roliga lopp att spela på om man sätter sig in i det, tycker inte alls loppen ser så illa ut nu som i början, nu orkar de flesta ryttare rida hela distansen balanserat, det räcker inte idag med att ha en trött gammal sliten valack för att ta pengar i monté utan idag måste hästarna faktiskt vara bra även för att duga i monté... Och så vidare. Jag tror det kan bli bra, och hoppas att det blir lite mer pengar i montén så de större tränarna vill starta hästar - i Sverige också...
Det är redan bra pengar i monte. Men tränarna har inte fattat det än (bara några få) och för min del får de gärna hålla sig borta ett tag till:angel:.
Jag hoppas att fler tränare kommer att erbjuda hästarna och kunderna fler möjligheter att tjäna pengar. Men det kommer nog det ochså.... och då kanske fler kvinnliga tränare kan vara intressanta hos hästägare.
gulan

Självklart, men nåt är ju fel när de flesta som tar körlicens har lång erfarenhet av snabbjobb och trav och travhästar - kan faktiskt inte komma på en enda som dammat av sin gamla ridhäst och släpat med till banan och satt för vagn för det här med körlicens verkar kul... Är det inte då nåt fel när detta händer varje år med ett flertal som går montékursen? Så nä, antingen så ska man ha ridit snabbjobb regelbundet i minst ett år innan som föreskrifterna säger, för har man bara ridit hemma i skogen räcker det inte när man kommer ut i lopp med 15 utbildningslopp... Annars borde det vara mer utbildning. Att veta vad trav är för sport borde vara en förutsättning för att få vara med, tyvärr är det inte alla som ens vet det som tar montélicens:eek:

Och jag tror du är ensam att tycka, både av oss hästägare, tränare och ryttare att det är tillräckligt bra pengar i monté för att föra sporten framåt... Jag ser gärna att prispengarna får rikstotoklass, alternativt betydligt fler lopp än idag. Annars blir det svårt att locka hem många av de fina montéhästar vi har i Frankrike...

Senast ändrad:

Är det inte då nåt fel när detta händer varje år med ett flertal som går montékursen?
Det är väl jättebra att lära sig på en gammal stöt? Om man sen tror att det kommer att räcka i lopp, så talar resultatet snart sitt tydliga språk. Och jag ser rätt ofta dåligt tränade amatörhästar som tar upp plats i sulkylopp ochså, så det är ingen skillnad så sett.
Så nä, antingen så ska man ha ridit snabbjobb regelbundet i minst ett år innan som föreskrifterna säger, för har man bara ridit hemma i skogen räcker det inte när man kommer ut i lopp med 15 utbildningslopp...
Kanske inte, men nog känner man redan efter 1 utbildningslopp ifall man har någon styrka i benen? Och om 10 godkända sulkylopp krävs för att få licens oavsett hur mycket man kört innan, så förstår jag inte varför det ska krävas mer för att bli monteryttare?
Att veta vad trav är för sport borde vara en förutsättning för att få vara med, tyvärr är det inte alla som ens vet det som tar montélicens:eek:
Självklart! Men visst vet majoriteten det? Att det sedan kommer en och annan gröngling får vi bjuda på. Ganska snart lär de sig ochså vad travsport är.
Och jag tror du är ensam att tycka, både av oss hästägare, tränare och ryttare att det är tillräckligt bra pengar i monté för att föra sporten framåt...
Kanske? Det är oftast mellan 15 000-30 000 i monteloppen precis som det är i de flesta sulkylopp.
Jag ser gärna att prispengarna får rikstotoklass, alternativt betydligt fler lopp än idag.
Allt har sin gång.Och jag hoppas som du att fler lopp samma tävlingsdag blir nästa steg.
Annars blir det svårt att locka hem många av de fina montéhästar vi har i Frankrike...
Det är ruskigt fina pengar överlag i Frankrike, så det är nog ofrånkommligt att bra svenska montehästar reser dit....precis som sker med många sulkyhästar.
gulan

Mmm...

Det verkar ändå att det fanns några saker inom Montén som behövde diskuteras? Sen har jag litet svårt att förstå Digbils inlägg. Så som jag upfattar det så handlar det inlägget om vanligt trav med kusk och sulky. Eller... ?

Min inlägg handlade om Monté, ryttare med häst. Tredje och fjärde spår på en bana är då för mig något helt annat avståndsmässigt än med sulky. Och visst är trav långsammare än galopp. Men jämför man Montén med galoppen så tar väl inte ekipagen större plats? Och då det går långsammare bör det väl finnas mer tid att finna luckor, speciellt om ryttarnas erfarenheter skiljer mycket...

Finner det lite märkligt att man som kusk får rida färre träningslöp innan man erhåller licens än man får som ryttare och jockey. Är en kusk bättre ryttare än en jockey? Eller avses med ryttare en nybörjare som sådan och inte en jockey med galopperfarenhet, amatör som proffesionell?

Att galoppen jämfört med Montén skulle vara en tung krigare som med brutal kraft slår sig fram låter lite konstigt tycker jag. I galoppen finns olika banor, olika underlag såväl som olika längder på löpen. Ett galopplöp kräver väl precis lika mycket känsla o finess som ett Montélopp för att häst och ryttare skall löpa distansen ut optimalt. Eler har jag fel?

Vill inte Montén skall se ut som ett folkrace. Men borde man inte snegla lite mer på galoppens reglemente än travets, dvs. körning med häst och vagn? Eller är man lite rädd för att ryttare med riderfarenhet skall slå ut ryttarna med körerfarenhet från Montén? Jag trodde detta var något ofrånkomligt som redan inträffat? För majoriteten rider väl i galoppsits idag med galopp eller montésadel? Och för det krävs det balans och inte stödhjul (ett försök att skämta, inget allvarligt menat)...

Mvh. Andre´

Senast ändrad:

Mmm...

Det verkar ändå att det fanns några saker inom Montén som behövde diskuteras? Sen har jag litet svårt att fårstå Digbils inlägg. Så som jag upfattar det så handlar det inlägget vanligt trav med kusk och sulky. Eller... ?

Min inlägg handlade om Monté, ryttare med häst. Tredje och fjärde spår på en bana är då för mig något helt annat avståndsmässigt än med sulky. Och visst är trav långsammare än galopp. Men jämför man Montén med galoppen så tar väl inte ekipagen större plats? Och då det går långsammare bör det väl finnas mer tid att finna luckor, speciellt om ryttarnas erfarenheter skiljer mycket...

Finner det lite märkligt att man som kusk får rida färre träningslöp innan man erhåller licens än man får som ryttare och jockey. Är en kusk bättre ryttare än en jockey? Eller avses med ryttare en nybörjare som sådan och inte en jockey med galopperfarenhet, amatör som proffesionell?

Att galoppen jämfört med Montén skulle vara en tung krigare som med brutal kraft slår sig fram låter lite konstigt tycker jag. I galoppen finns olika banor, olika underlag såväl som olika längder på löpen. Ett galopplöp kräver väl precis lika mycket känsla o finess som ett Montélopp för att häst och ryttare skall löpa distansen ut optimalt. Eler har jag fel?

Vill inte Montén skall se ut som ett folkrace. Men borde man inte snegla lite mer på galoppens reglemente än travets, dvs. körning med häst och vagn? Eller är man lite rädd för att ryttare med riderfarenhet skall slå ut ryttarna med körerfarenhet från Montén? Jag trodde detta var något ofrånkomligt som redan inträffat? För majoriteten rider väl i galoppsits idag med galopp eller montésadel? Och för det krävs det balans och inte stödhjul (ett försök att skämta, inget allvarligt menat)...

Mvh. Andre´

Anledningen är inte kunskapen som ryttare utan kunskapen inom travets tävlingsreglemente och att hantera en häst i ett travlopp.

Ja, det hoppas jag verkligen! Det är ju jättebra att hästar som inte passar i sulkylopp kan få en framgångsrik karriär under sadel. Men som med allt nytt...det tar tid. Man måste ha tålamod, och jag förstår om det saknas helt om man själv inte kan rida.....

Mitt tålamod är slut då det blev totalisatorlopp och inte uppvisning. Då är det professionalism som gäller och inte något annat. Monte är nytt i Sverige men långt ifrån i Frankrike. Så mitt tålamod är så gott som slut.

Men guuud villken överdrift!!!!

Nej och en av mina bästa vänner rider monte och är minst lika trött på detta som jag. Lopp efter lopp efter lopp blir hennes häst stressad av omstart efter omstart.

Nja...jag vet inte hur insatt du är i monten men visst...om du påstår att det är många fula regelöverträdelser under ett lopp så bör ju det givetvis åtgärdas för att sporten ska bli seriös.

Ja precis men det blir samma regel överträdelser i varenda lopp.

Jag är inte ett DUGG förvånad. De som var med på mötet-proffs tränare som amatörer var väl majoriteten halvfeta män som aldrig skulle lyckas kravla sig upp i sadeln.
Jag vet inte om det måste till en bättre regelbok för monten, däremot som du säger o m reglerna följs så dåligt borde domarna få sig en uppläxning.

Tyvärr så är det väldigt många som inte har fysiken nog för monte och orkar inte rida hästen rätt hela vägen och jag anser detta som oacceptabelt samma som i galoppen. Samma gäller inte för att träna en häst se på Hultman :o han i en sadel=stackars häst dock går vissa av hans hästar som tåget för vagn. Det har inte mycket med saken att göra heller för den delen. Jag har sett monteryttare med lite extra vikt hålla och rida hästen rätt hela vägen in i mål samt raka mot satsen. Vad jag tror att de menar är att pengarna försvinner från de övriga bitarna som behöver pengar.

Domarna gör sitt bästa men får ofta mycket skit för bestraffningar som anses "för hårda" men reglerna skall följas till 100% precis som i vanligt trav.

Då menar du givetvis både ryttare och de fjantar till amatörer som kör typ 2 lopp om året och ett och annat provlopp.....

Nej faktiskt inte amatörer har inte samma ögon på sig som en monteryttare har, monten är ny och måste slå sig in hos gemene man detta behöver inte en amatör göra. Dessa amatörer kör i sista loppet på dagen = totalt folk tomt samt brukar dessa löp gå iväg på 1-2 försök och utan större regelförseelser efter detta. Så jag anser att en monte ryttare som inte kan sin sak skämmer ut (sin del av?!?) sporten än vad "Egon på hörnan" gör.

Jag tror att det beror på att de allra flesta ryttare kommer bara och rider och har just inget mer att göra den kvällen. Hur som är det skönt att vara säker på att få bland de första 5 loppen. Men det kanske inte heller faller i god jord. Många vill ju gärna ha de första loppen.

Jag hade lagt monten efter P21 loppet istället fram för allt för att de aktiva inom monten skall få visa sitt intresse för sporten istället för att rida sitt lopp och åka hem.

Så brukar det se ut i lärlings och amatörlopp ochså.....

Så tycker inte jag. Lärlings loppen är mycket mera professionella än monten dock finns det topp och botten där med. Men betydligt roligare att se än monten iaf i vardagen.

Ja om det behövs så tycker jag det ochså.

Tro mig det gör det.

Rom byggdes inte på en vecka. En ny sportgren taaar tid att få ordning på. Och jag vet inte hur man ska kunna sätta krav på medtävlande? Rya och gorma under starten. Detta måste väl ändå vara en fråga för de som utbildar ryttarna? Och återigen. Ingen bli proffs första gången man rider eller kör ett lopp.

Sant med en men.
Skillnaden är kravet för att få ta kör licens är högre än för en monteryttare. Och sporten ÄR inte ny den är bara ny i Sverige man skall se och lära från utlandet. Fram för allt ha mera krav på ryttarens trav kunskap kanske kräva körlicens innan en monte licens?
Det är min åsikt om monten som jag tycker har fått sin chans och inte nått de höjder som det borde nått och måste skärpa kraven på sina aktiva.

Självklart, men nåt är ju fel när de flesta som tar körlicens har lång erfarenhet av snabbjobb och trav och travhästar - kan faktiskt inte komma på en enda som dammat av sin gamla ridhäst och släpat med till banan och satt för vagn för det här med körlicens verkar kul... Är det inte då nåt fel när detta händer varje år med ett flertal som går montékursen? Så nä, antingen så ska man ha ridit snabbjobb regelbundet i minst ett år innan som föreskrifterna säger, för har man bara ridit hemma i skogen räcker det inte när man kommer ut i lopp med 15 utbildningslopp... Annars borde det vara mer utbildning. Att veta vad trav är för sport borde vara en förutsättning för att få vara med, tyvärr är det inte alla som ens vet det som tar montélicens:eek:

Kan bara hålla med!:bow:

Och jag tror du är ensam att tycka, både av oss hästägare, tränare och ryttare att det är tillräckligt bra pengar i monté för att föra sporten framåt... Jag ser gärna att prispengarna får rikstotoklass, alternativt betydligt fler lopp än idag. Annars blir det svårt att locka hem många av de fina montéhästar vi har i Frankrike...

Detta håller jag absolut inte med om jag anser att sporten inte håller den klass som krävs för rikstoto. Vi har kanske 20 ryttare som är meriterade och duktiga nog för rikstoto men dock inte hästar nog för det. Jag tycker inte om monteloppen med 1-2 hästar på start med 40-50000 och en längst bak med 2millarpluss. Alla hästarna skall vara i liknande ålder och ha liknande möjligheter i rikstoton inte bara massa avdankade snabbloppare eller liknande som får möta bra hästar, detta tar bort vitsen med rikstoton. Jag vill ha en total reformering av monten innan man går så långt som rikstoto.

Din fråga var allmänt ställd och rörde ihop både monté och sulkylopp så jag svarade utefter båda förutsättningarna. Du hävdade att man inte får byta spår i travlopp och jag svarade på det. Byt ut "kör" mot "rid" bara.

Jag tror fortfarande att det kräver mer av ryttarens balans, sits och teknik att hålla en häst i trav ett helt lopp än att låta den galoppera. Oavsett underlag och löplängd.

Kan du förtydliga vad i reglementet som skiljer mellan trav och galopp för att ge den skillnad i loppens karaktär som du pratar om? För jag hänger inte med på vad du menar.

Liknande trådar

Trav Min älskade lilla kokohäst har kommit på att man ska galoppera i starten nu för tiden .. innan ni säger de ena å de andra så; -...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: Alfred
·
A
Trav Hej. jag är en tjej som ska skriva en bokserie om ett stall där man föder upp monté-hästar.Därför behöver jag lite mer kött på benen när...
Svar
1
· Visningar
3 999
Senast: misscocacola
·
J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 515
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024