Momsa egen tränad häst..

BitterAss

Trådstartare
...är det inte tillåtet?
Skatteverket har meddelat att om hästen tas hem från proffstränaren och tränas hemma under amatörlicens så har vi ingen rätt att momsa på hästen.

Hur har ni andra?
Vi har HB.

Sv: Momsa egen tränad häst..

Ur Skatteverkets handledning för mervärdesskatt 2010; "För det
fall hästen amatörtränas (B-licens), måste en fullständig
bedömning av samtliga omständigheter göras i varje enskilt
fall om ekonomisk verksamhet föreligger. Om dock syftet med
innehavet är att genom träning, få fram en kommersiellt
lämpad häst som kan starta och tävla om prispengar, bedrivs i
normalfallet ekonomisk verksamhet"

Det brukar väl heta att om man bara har en enda häst så måste den vara i proffsträning. Men riktigt så enkelt är det alltså inte, utan en helhetsbedömning skall göras.

Här är hela handboken. I avsnitt 27 behandlas hästverksamhet. http://www.skatteverket.se/download/18.6efe6285127ab4f1d2580002122/55405.pdf

Ur Skatteverkets handledning för mervärdesskatt 2010; "För det
fall hästen amatörtränas (B-licens), måste en fullständig
bedömning av samtliga omständigheter göras i varje enskilt
fall om ekonomisk verksamhet föreligger. Om dock syftet med
innehavet är att genom träning, få fram en kommersiellt
lämpad häst som kan starta och tävla om prispengar, bedrivs i
normalfallet ekonomisk verksamhet"

Det brukar väl heta att om man bara har en enda häst så måste den vara i proffsträning. Men riktigt så enkelt är det alltså inte, utan en helhetsbedömning skall göras.

Här är hela handboken. I avsnitt 27 behandlas hästverksamhet. http://www.skatteverket.se/download/18.6efe6285127ab4f1d2580002122/55405.pdf

Det hela känns lite olustigt! Det kan betyda att man sitter i händerna på en total novis om hur det funkar med travhästar. En häst kan ju vara helt värdelös i många år för på sina sista år som starthäst bli miljonär.
gulan

Det hela känns lite olustigt! Det kan betyda att man sitter i händerna på en total novis om hur det funkar med travhästar. En häst kan ju vara helt värdelös i många år för på sina sista år som starthäst bli miljonär.
gulan
ASVT har i samarbete med LRF Konsult haft föreläsningar om detta även över i princip hela landet under fjolåret. Föreläsning igen i samband med Årsstämman den 5 mars på Infra City.

Det är verkligen värt att lyssna på detta för ALLA hästföretagare.

Det som är knäckfrågan är: VINSTSYFTE

Du måste inte gå med vinst, men du måste kunna bevisa att du har ett vinstsyfte. Du kan ha 14 hästar, men ändå sakna vinstsyfte. Du kan ha en häst och driva det som ett företag. Om Nisse Enqvist bara hade haft Opal Viking...så kan man väl lugnt fastslå att han både haft vinstsyfte och kunnat visa på ett plusresultat?

Det läskiga i hela soppan är att det skiljer i tolkningar av reglerna i olika delar av landet... Rådet är att kontakta LRF Konsult. Mats Norberg (m.fl.) har full koll på detta ämne.

gulan

Det är just vad som händer oss just nu... Det är till o med tal om att jag som dotter ska få "straff avgift" för icke betalda träningsavgifter hos min egen far för min egen häst...vi har förklarat o förklarat o förklarat, det går inte in för vi håller ju på i just vinstsyfte??

Kanske det kan vara värt pengarna att vända sig till en konsult, typ LRF, som är van att jobba med just hästföretag? De kan ofta säga rätt så snabbt om ni har någon chans med att stå på er eller om det är helt kört.

Hoppas verkligen att det löser sig för er.

Det är just vad som händer oss just nu... Det är till o med tal om att jag som dotter ska få "straff avgift" för icke betalda träningsavgifter hos min egen far för min egen häst...vi har förklarat o förklarat o förklarat, det går inte in för vi håller ju på i just vinstsyfte??
Står du ensam som ägare? Är din pappa amatör?Är du amatör? Någon måste ju träna hästen...och det kostar ofta pengar.
gulan

Står du ensam som ägare? Är din pappa amatör?Är du amatör? Någon måste ju träna hästen...och det kostar ofta pengar.
gulan

Jag äger, pappa står som tränare. Och så har vi haft det de senaste 12 åren.
Hästen har inte ingått i företaget eftersom jag ägt privat, men eftersom hästen då enligt skatteverket stått "gratis" i stallet där ett företag drivs så ska det pröjsas, oavsett om jag är dotter mm mm. Byte av tjänster gällde ej.
Och jag betalar då allt för min häst utom stallhyran och den sk träningen som även jag sköter om helt själv.

ST's regler om hur man får träna familjens hästar som amatör gäller inte inom skatteverket.

Senast ändrad:

Kanske det kan vara värt pengarna att vända sig till en konsult, typ LRF, som är van att jobba med just hästföretag? De kan ofta säga rätt så snabbt om ni har någon chans med att stå på er eller om det är helt kört.

Hoppas verkligen att det löser sig för er.

Ja, en LRF konsult är inkopplad och man kan väl säga att det kan i princip sluta hur som, som det ser ut idag. Känns ganska hopplöst. Varför ta en mindre amatör o "knäcka"?
Well well..

Tack så jättemkt "CP"!

...är det inte tillåtet?
Skatteverket har meddelat att om hästen tas hem från proffstränaren och tränas hemma under amatörlicens så har vi ingen rätt att momsa på hästen.

Hur har ni andra?
Vi har HB.
Det hjälper nog inte att ha HB, om inte hästen ingår i HB. (Tillägg: Skriver inte detta för att vara taskig, utan för att det kanske finns fler som har gjort samma misstag. De föreläsningar som LRF Konsult har är jättebra och rekommenderas för alla. Tyvärr har de inte varit så väl besökta som man hade kunnat hoppas på. Det är verkligen viktiga saker och Skatteverket kommer att granska hästföretagare allt hårdare i framtiden och ifrågasätta vinstsyftet.)

Jag tror inte Skatteverket tar hänsyn till att de krossar en liten amatör. Deras uppdrag är att se till att alla paragrafer följs. Hur tråkigt det än kan vara. :(

Jättebra att LRF Konsult (eller annan expert på området) är inkopplade och jag hoppas verkligen att det löser sig!

Senast ändrad av en moderator:

Det hjälper nog inte att ha HB, om inte hästen ingår i HB. (Tillägg: Skriver inte detta för att vara taskig, utan för att det kanske finns fler som har gjort samma misstag. De föreläsningar som LRF Konsult har är jättebra och rekommenderas för alla. Tyvärr har de inte varit så väl besökta som man hade kunnat hoppas på. Det är verkligen viktiga saker och Skatteverket kommer att granska hästföretagare allt hårdare i framtiden och ifrågasätta vinstsyftet.)

Jag tror inte Skatteverket tar hänsyn till att de krossar en liten amatör. Deras uppdrag är att se till att alla paragrafer följs. Hur tråkigt det än kan vara. :(

Jättebra att LRF Konsult (eller annan expert på området) är inkopplade och jag hoppas verkligen att det löser sig!

Var ej tydlig, unghästen i proffsträning ingår i HB.
Min egen som jag kan åka på straff för pga "icke betalda träningsavgifter" på ingår inte i HB.

Nej det förstår jag att Skatteverket inte gör, eftersom de bara ser ekonomin i det hela men inte det runtikring. Hur många travfamiljer har det inte som oss medans det finns (enligt egen erfarenhet) större tränare som bågar hur mkt som helst.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 133
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 422
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 477
Senast: Bee
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka