Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlust kan det ju bli ändå, genom värdeminskning.
Om jag köper en sadel av privatperson till verksamheten så kan jag ju inte dra moms. Men om jag sen säljer den, ska jag lägga på 25% moms på den?? Rena förlusten?
Nej du ska inte lägga på moms då. Rena förlusten? Vad menar du med det? Momsen är varken en intäkt eller kostnad i ett företag.
En sadelinprovare köper väl sällan in begagnade sadlar? Generellt förmedlar de väl sadlarna och tar betalt för utprovningen däremellan?
Sen finns det ju alltid undantag, men så var det när jag köpte ny sadel och bad säljaren att ta mina gamla för försäljning.
Förlust blir det inte för du får momsen från kunden. Däremot kan det vara svårt att få sålt (eftersom 25% moms ska läggas till priset) den om inte inköpspriset är tillräckligt lågt.
Ring och fråga någon bilfirma hur de sätter priserna. De lägger ju på för att täcka deras kostnader (dvs moms, lokalhyra, löner etc.) Antagligen har de något procenttal de lägger på för att täcka detta.Om jag köper en sadel av privatperson till verksamheten så kan jag ju inte dra moms. Men om jag sen säljer den, ska jag lägga på 25% moms på den?? Rena förlusten?