Glimris

Trådstartare
Om jag köper en sadel av privatperson till verksamheten så kan jag ju inte dra moms. Men om jag sen säljer den, ska jag lägga på 25% moms på den?? Rena förlusten?
 
Sv: moms

Om jag köper en sadel av privatperson till verksamheten så kan jag ju inte dra moms. Men om jag sen säljer den, ska jag lägga på 25% moms på den?? Rena förlusten?

Nej du ska inte lägga på moms då. Rena förlusten? Vad menar du med det? Momsen är varken en intäkt eller kostnad i ett företag.
 
Sv: moms

Nej du ska inte lägga på moms då. Rena förlusten? Vad menar du med det? Momsen är varken en intäkt eller kostnad i ett företag.

Nej, tänkte mest på köparen. Anledningen är att om man tex. är sadelinprovare och köper in x antal beg. sadlar och sen ska ta betalt så blir det ju 25% till på köparen, men jag tjänar inget. kan ju inte lägga på så mycket på beg.sadlar. Men å andra sidan så kostar ju inprovningen........
 
Sv: moms

En sadelinprovare köper väl sällan in begagnade sadlar? Generellt förmedlar de väl sadlarna och tar betalt för utprovningen däremellan?

Sen finns det ju alltid undantag, men så var det när jag köpte ny sadel och bad säljaren att ta mina gamla för försäljning.
 
Sv: moms

Nej de köper min begagnade sadel och sedan köper jag en av dom, ny eller begagnad. Men de köper inte in min begagnade om jag inte köper en av dom, i så fall tar de sadeln till försäljning mot provision.
 
Sv: moms

En sadelinprovare köper väl sällan in begagnade sadlar? Generellt förmedlar de väl sadlarna och tar betalt för utprovningen däremellan?

Sen finns det ju alltid undantag, men så var det när jag köpte ny sadel och bad säljaren att ta mina gamla för försäljning.

Jo, men är man ny behöver man ha ett litet lager och det är inte lätt att få så många förmedlingsuppdrag i början.
 
Sv: moms

Förlust blir det inte för du får momsen från kunden. Däremot kan det vara svårt att få sålt (eftersom 25% moms ska läggas till priset) den om inte inköpspriset är tillräckligt lågt.
 
Sv: moms

Om jag köper en sadel av privatperson till verksamheten så kan jag ju inte dra moms. Men om jag sen säljer den, ska jag lägga på 25% moms på den?? Rena förlusten?
Ring och fråga någon bilfirma hur de sätter priserna. De lägger ju på för att täcka deras kostnader (dvs moms, lokalhyra, löner etc.) Antagligen har de något procenttal de lägger på för att täcka detta.
 
Sv: moms

Det rimligaste vore ju att moms enbart tas ut på mellanskillnaden mellan det man betalade i inköp (från privatperson) och det man sedan säljer sadeln för som näringsidkare.

Jag sökte på internet och mycket riktigt är det något man kan göra om det är en begagnad vara och det kallas för vinstmarginalbeskattning.
 
Sv: moms

Då är det olika tydligen. Jag köpte ny sadel (ca 30 000 kr variant) och lämnade mina gamla för förmedling.

Kan mycket väl vara så att om sadelmakaren köpt mina hade jag fått mindre betalt för dem men jag kommer inte ihåg. Är 6 år sen jag köpte ny och sålde av mina gamla.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 367
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp