Moms och faktura?

bettysmatte

Trådstartare
Har precis fått en faktura som jag inte kan klura ut. Den stämmer hyfsat dåligt med offerten (såklart åt det dyrare hållet :meh:), och antal arbetade timmar är inte specificerade. På offerten angavs ett timpris (och även att jobbet beräknades ta mellan x och y timmar), och jag misstänker nu att detta pris var exklusive moms. Kanske...annars är antal arbetade timmar helt åt skogen fel (jämfört med offerten). Men FÅR man ange ett pris exklusive moms, när det rör sig om företag till privatperson? Har för mig att det inte är okej? Ska kontakta företaget och be om en skriftlig timspecifikation i första hand, och se hur de har tänkt...
 
Börja med en skriftlig specifikation på fakturan. Skicka tillbaka den, annars kan det bli tjafs senare.

Skriv på att du vill ha faktura med specifikation och hänvisa till offerten. Sedan får du en ny faktura och kan stämma av. OM priset anges exkl. moms måste detta tydligt anges. Om företaget vänder sig till privatperson ska priset vara inkl.moms eller klart angivet på ett mycket tydligt sätt att moms tillkommer.

Har du utnyttjat rot-avdrag i samband med fakturan?
 
Börja med en skriftlig specifikation på fakturan. Skicka tillbaka den, annars kan det bli tjafs senare.

Skriv på att du vill ha faktura med specifikation och hänvisa till offerten. Sedan får du en ny faktura och kan stämma av. OM priset anges exkl. moms måste detta tydligt anges. Om företaget vänder sig till privatperson ska priset vara inkl.moms eller klart angivet på ett mycket tydligt sätt att moms tillkommer.

Tack :)! Det var ungefär så jag tänkte.

Har du utnyttjat rot-avdrag i samband med fakturan?

Nej. Detta är inget jobb där man kan få rot-avdrag.
 
Jag tror dessutom att man inte hur som helst kan överskrida en offert/tidigare överenskommelse med mer än 15%. (Om inte ni går med på det såklart eller har begärt ytterligare åtgärder.)
 
Puttar upp denna tråden igen, som ju hör samman med min andra tråd om parkeringen... Skickade tillbaks räkningen i mitten av förra veckan, och firman har alltså haft en hel vecka på sig nu att skicka ny faktura. Originalfakturan kom blixtsnabbt, och nu undrar man ju vad som dröjer? Ska jag skicka nytt brev/smsa/ringa och höra så att de fick tillbaks fakturan (väldigt ovanligt att något kommer bort i posten, men det händer ju någon enstaka gång...) och efterlysa den nya, eller ska man bara vänta? Betala vill jag ju göra!
 
Det är deras sak att kräva betalt. Du ska definitivt INTE påminna. Du har gjort ditt jobb. Låt dem göra sitt.

Håller med. Fast tänk om de inte har fått den? Jag hade 10 dagar på mig att betala, och förfallodagen var i måndags. De fick fakturan tillbaks innan dess, men jag kan ju inte låta bli att fundera på om något har hänt på vägen. Jag vill INTE få påminnelser/krav/dylikt... :(

Har tittat tillbaks på offert och faktura och FÖRUNDRAS över hur knepiga båda är. Enligt offerten skulle min totalsumma bli drygt 13000 kr - stod det längst ner. MEN efter att ha suttit och glott på den ett antal gånger blev jag fundersam. Det stod några olika poster på den. Material ca x kr och så stod det maskinkostnad y kr och att arbetet beräknades ta a-b timmar. Så jag ringde och ifrågasatte om offerten inkluderade både material OCH arbete. Nej, det hade jag ju missförstått och de bad om ursäkt för att det kanske var otydligt, osv. De tog ju y kr/timme också (dvs samma summa som jag sett på offerten).

Och då räknade jag ju glatt med material + y gånger a i bästa fall, och material + y gånger b i värsta fall. Skulle landa någonstans mellan drygt 18000 kr och drygt 21000 kr. Sedan får jag fakturan på nästan 25000 kr, och förstår inte alls varför arbetsdelen helt plötsligt är så stor som den är :confused:? Om jag hade varit mer insatt i branschen hade jag kanske förstått, men tyvärr är jag ju inte det... Är det konstigt att jag är förvirrad? I och med att det inte står specificerat NÅGOT så kan jag ju inte heller förstå hur de har räknat...
 
Fick nya fakturan igår... På samma belopp. Momsen har fortfarande lagts på på både material (det fanns ju på offerten) och på jobbet. Dessutom förstår jag inte ALLS hur de räknar? Dag 1 har de satt 7 maskintimmar och dag 2 8 maskintimmar. Dag 1 var de här mellan 9:30-12:30 (grävningen) och dag 2 mellan 7:30-14:00 (resterande arbete när materialet levererades). Även om jag räknar generösa körtider (för jag antar att man tar betalt för det också, eller?) så kommer jag inte upp i så många timmar som de har fakturerat mig för. Jag tänker ringa en konsumentrådgivare idag och höra hur jag gör nu. Att börja diskutera timmarna känns knepigt, men momsen ska jag väl inte behöva betala i alla fall när den inte fanns med på offerten?
 
Fick nya fakturan igår... På samma belopp. Momsen har fortfarande lagts på på både material (det fanns ju på offerten) och på jobbet. Dessutom förstår jag inte ALLS hur de räknar? Dag 1 har de satt 7 maskintimmar och dag 2 8 maskintimmar. Dag 1 var de här mellan 9:30-12:30 (grävningen) och dag 2 mellan 7:30-14:00 (resterande arbete när materialet levererades). Även om jag räknar generösa körtider (för jag antar att man tar betalt för det också, eller?) så kommer jag inte upp i så många timmar som de har fakturerat mig för. Jag tänker ringa en konsumentrådgivare idag och höra hur jag gör nu. Att börja diskutera timmarna känns knepigt, men momsen ska jag väl inte behöva betala i alla fall när den inte fanns med på offerten?
Ja, ring konsumentrådgivaren. Det är ju strålande bra att du har klockat när de var där.
Ring firman och ta en diskussion om det.

Jag ska inte säga att de fuskar men no känns det som det ligger nära....

själv bestred jag en faktura förra sommaren när en golvfirma svetsade två små skador i badrummet. De satte 1½ timmes arbete.
Fast de har 10-12 minuters körtid och arbetet var max en kvart. De prutade ner till en timme.
 
Du ska definitivt ta kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen och de kan ha koll på om firman försökt salta andras räkningar!

(Hände mig, fick en faktura som var tre gånger dyrare än överenskommet, ringde konsumentrådgivaren för att höra hur jag skulle gå vidare, hon frågade vilken firma det var och sa "Åh nej, inte han igen...")

* I offert från företag till privatperson SKA moms vara inräknat i totalpriset. :rage:
* MAX 15% får läggas på ursprungsofferten utan att kontakta beställaren. (Undantag finns, men då ska det vara fara för liv och hälsa typ, t.ex. att du lämnar in bilen och bromsarna är helt slut)

Se till att vara påläst när du kontaktar dem igen och stå på dig.
Kolla hur långt de har att köra till dig och lägg på lite tid för lastning av maskin eller liknande, tar ju lite tid att få upp grävaren på släpet osv.

TYVÄRR finns det alldeles för många firmor som tror att när en ensam tjej beställer ett hantverksjobb går det att luras och salta räkningar hur som helst... :banghead:

/Keb *peppar*
 
Jag var med om en liknande grej för några år sedan.

En hantverksfirma skulle göra om vårt golv, riva ut gammalt och lägga nytt. De hade fast pris på en del och löpande timmar på en annan. JAg var hemma med första barnet och klockade dem. Då räkningen kom så var det för många timmar. Jag kontaktade dem direkt, via telefon och de skulle kolla upp och återkomma efter julhelgen. Sen gjorde dom inte det. Jag skickade ett mejl med påminnelse, med läskvitto. Ändå inget svar.

Då ringde jag konsumentvägledaren på kommunen. Han tyckte jag var snäll som skickat en påminnelse. Han sade att företaget hade tre år på sig att komma med kravet på betalning, därefter förfaller betalningen. Hans råd till mig var att se till att lägga pengarna för tjänsten på ett konto så att jag skulle kunna betala om de kom med korrekt underlag, därefter sitta lugnt i båten och göra inget.

Det var precis vad jag gjorde, inget krav kom och jag har numera ett bra golv som dessutom var gratis!
 
Instämmer.
Keb är inte ensam om den erfarenheten.
Stämmer här också , de jobbade max en timme med att installera en diskmaskin. Sen gick de och fikade hos en granne i två timmar, hade vittne på det. Men då räknade de väl inte med att jag skulle ilskna till och ringde deras chef. Fakturan ändrades till en timme. Hoppas killarna fick en åthutning.
 
Försökte ringa konsumentrådgivaren igår, men pga att jag jobbade räckte inte tiden till för att sitta och vänta i telefon. Slängde iväg ett mejl och får annars göra ett nytt försök att ringa på nästa telefontid imorgon.

Jag har i princip bestämt att jag ska begära att de plockar bort momsen på arbetet, eftersom de inte nämnde på offerten att det skulle tillkomma. Dessutom tänker jag påpeka att antal timmar den första dagen inte verkar stämma. Jag kan tänka mig att betala för 5 timmar (3 timmar effektivt arbete här och - generöst - en timmes körtid på varje håll), men inte hutlösa 7 timmar... :meh:

Om någon har en bra länk där det TYDLIGT står förklarat att moms måste ingå på offert till privatperson så tar jag tacksamt emot den :)! Tänkte försöka skriva ut och bifoga bevis som tydligt visar att jag vet vad jag pratar om!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
3 243
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Äldre Jag kontaktade ett företag för att jag ville få en offert på dränering, samt återställande/plattsättning framför entrén. Fast pris...
Svar
19
· Visningar
1 995
Skola & Jobb Hur funkar det om man förlikas angående ett ersättningskrav (heter säkert inte så men när jag vill ha pengar för att jag anser att tex...
2
Svar
34
· Visningar
2 714
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp