Momentinlärning - avdelning kryp

Is

Trådstartare
Vi klarade appellen!:banana:
Okej i ärlighetens namn gjorde vi de ganska kasst (förutom spåret som hon enligt domarna gjorde för en 12 poängare) men alla andra gjorde de tammetusan sämre så vi vann och blev uppflyttad trots alla månader i bur och utan träning (här grät matten av lycka över denna fantastiska hund)

Men slut på skryt, i vinter ska vi finslipa allt och lära oss momentet kryp.
Jag har googlar men hittar inte så mycket, jag vill göra det här rätt från början med mitt energiknippe till hund. Det som händer när jag bara drar handen framför henne är att hon, trots att jag bara drar ett par centimeter, spärrar ut klorna-nästan slänger sig på sidan- och kravlar sig fram med benen viftande åt alla håll och kanter.
Hon har inte tid, hon blir stressad och vill bara fram. Där vill jag inte börja......

Tips.
Hur har ni gjort för att få det rätt från början?
Hur undviker man stressen att komma framåt? Jag vill ju att hon ska lära sig en ordentlig kryptektnik först innan vi gör nått annat.
Ska tillägga att jag undviker att ha godis i den handen jag fört framför henne utan istället belönat med den andra handen efter ett" kryptag" men stressen är där endå. (Vi har alltså börjat träna kryp den här veckan så vi har ännu bara "kännt" vart vi kan börja)

Börja med att bestäm vilken teknik du vill att hunden ska krypa med. Ska den ha bakbenen bakom sig eller under sig? Enligt mig får man ett bättre kryp (lägre hund) med bakbenen bakom men det tar längre tid att lära in.
Kan din hund omvänd lockelse? Börja annars med att lära in det. Lägg hunden och sätt dig på huk framför. Håll fram en godis ca 1 dm framför hundens nos och ca 1 dm över marken. Vänta tills hunden tittar på dig. Säg varsågod så få hunden sträcka sig fram och ta godiset. Flytta ej handen! Hunden ska krypa till din hand men dra aldrig handen framför hunden. Hunden får inte själv ta godisen utan måste ta kontakt och sedan vänta på varsågod. Ibland för du godiset till hunden och belönar att den är lugn och ligger kvar. Det är den gungande rörelsen man vill åt. Såsmåningom kommer hunden att sträcka ut bakbenen helt bakom sig. Rullar hunden över på sidan så börja om. Skuttar den framåt så håll godiset ännu närmare hunden för då är avståndet för långt.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 619
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 538
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 077
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna