Som markägaren beskrev finns två lås på bommen. (Jag kollade inte så noga, jag försökte skjuta upp den, insåg den var låst, såg ett hänglås och vände hem). Bommen kan öppnas med endera låset och alltså om ett lås låses upp kan bommen öppnas (låter jättekonstigt men markäg borde veta).
Markägarens lås så på alla sina bommar (måååånga) fungerar samma nyckel. Därför ge de inte ut den. Förståeligt. Jaktlaget har inte nyckel till markägarlåset heller. Men sen finns det andra låset - som är jaktlagets och bara de har nyckel till.
Så markägaren kommer igenom bommen, men kan inte ge mig tillträde till sitt lås. Men tycker jag kan få tillträde via jaktlagets lås.
Jag ska kolla på bommen imorgon ang lås. Finns bara ETT lås (jag såg bara ett) blir det roligt. Då har markägaren endera inte koll - eller så har jaktlaget låst ute markägaren
Och ja den sura personen har som enda anledning att neka att denne inte vill någon rider där. Fast försöker gömma det bakom diverse andra ursäkter som inte stämmer eller håller. Personen försökte också hävda att denne talat med markägaren och att markägaren sagt jag kunde rida nån annanstans. När jag bad om nummer till kontaktperson hos markägaren svarade jaktpersonen att "det är ingen ide du pratar med dem om bommen". När jag insisterade fick jag numret till kontaktpersonen - som var mycket välvilligt inställd till att jag red där när jag pratade med denne.
Något senare när jaktledaren bytt åsikt försökte ju denne med att markägaren förbjudit dem att låna ut nyckel... Motsatt vad markägaren sa till mig. Och när jag konfronterade jaktledaren med att markägaren inte hade något emot ens kopiering slutade jaktledaren svara...
Så visst har jaktlaget (via en person) som enda anledning att det inte ska ridas där. Och enda anledningen till det lär vara allmän surhet mot ryttare. Tyvärr.