T

tjenaelin

ngn som har en avkomma..?
eller bara kan berätta lite allmänt om honom?
funderar själv på att välja honom till mitt sto...:)

Sv: mökkur

Funderade just på att öppna en tråd om att vänta föl efter honom. Jag gör nämligen det, och nu till det jobbiga, stoet är inte hos mig! Har två föl sedan tidigare undan henne men är första egna efter Mökkur. Har en femåring efter honom som är super i temperamentet. Har haft henne sedan hon vandes av. Jag är hennes människa och hon accepterar allt jag gör med henne eller ber om.

Sen finns det en snygg vallck här också, e Mökkur, som jag rider! Helt underbar! Så frågar du mig, välj honom medans chans finns.

Finns en UNDERBAR hingst efter honom där jag håller till samt en underbar helbror till hingsten som blev valack för lite drygt 1,5år sen.
:love:

åh, jag red en gång en unghingst till hingstbetet som var efter honom.. jag blev kär direkt!! :love:

jo jag håller med.. i år är kanske den sista säsongen man kan använda honom... han är väl runt tjugo skulle jag tro....:crazy:

Mökkur är född 1985, alltså blir han 22 år i år.
Däremot finns det fryst semin på honom, så det här är nog inte sista året man kan använda honom.

/Malin

Vad kostar det att betäcka med honom??Är det samma pris på semin?Vart har dom seminstationer?
Vart står han??

han står på Stenholmen, strax utanför Linköping hela säsongen

I stallet där jag har min häst står det ett sto efter Mökkur. Var med och red in henne och hon var supertrevlig då! Väldigt lätt att ha och göra med och det var inga problem alls närjag satt på henne eller red ut henne första gången. (Tredje gångenjag satt på henne.) Hon har en underbar, snabboch bra tölt och kan minsann dra iväg i en rätt häftig pass också! Ett av de andra stona ska betäckas med honom i år. Gissar på att det kommer att bli en läcker passhäst.

har en valack efter Mökkur. (se min avatar) han är hur cool i psyket som helst. Jag har hört att Mökkur-avkommor är lite senare i utvecklingen när det gäller mognad, och jag kan nog hålla med, min valack är fortfarande lite valpig (6 år).
Väldigt lättriden och otroligt lugn och snäll, trots att han var hingst till 3 års ålder. Han hade väldigt lätt för gångarterna vid inridning, dock så har han haft svårt för att ta ut stegen då han har så mycket rörelser men det blir bättre och bättre. Kan helt klart rekommendera Mökkur. Har faktiskt inte sett en enda "dålig" avkomma efter honom och jag har sett många och "känt" flera stycken.

Min mamma har en avkomma efter Mökkur vid namn Brúda från Sjöstugan, u:Björg frá Krossi. Hon är ganska lik sin pappa, i alla fall när hon står och spanar på saker och ting.
Hon har fått de fina rörelserna efter honom och så har jag hört att Mökkurs avkommor ska ha fått hans lynne också. Men tyvärr har inte Brúda den tjusiga tölten efter honom.

Tack så mycket!!!!

Det gick jättebra,hon är jättetrevlig och jättefin, vi känner ju inte varandra så bra ännu för hon har nog med att lära känna alla sina nya flockvänner,men jag visiterar ju henne två gånger om dagen och då är hon jättesnäll men inte så jättetam ännu men jag tycker det är rätt bra.
Det är lite jobbigt med hästar som man har i håret....

Tack så mycket!!!!

Det gick jättebra,hon är jättetrevlig och jättefin, vi känner ju inte varandra så bra ännu för hon har nog med att lära känna alla sina nya flockvänner,men jag visiterar ju henne två gånger om dagen och då är hon jättesnäll men inte så jättetam ännu men jag tycker det är rätt bra.
Det är lite jobbigt med hästar som man har i håret....

Då får man gratta till nyskottet. Bild vill jag se:idea:
Jag har också en Mökkur avkomma som är jätte go men väldigt lyhörd för kroppspråket och hur man är . Är man lite arg eller strssad märker hon det direkt.

Då får man gratta till nyskottet. Bild vill jag se:idea:
Jag har också en Mökkur avkomma som är jätte go men väldigt lyhörd för kroppspråket och hur man är . Är man lite arg eller strssad märker hon det direkt.

Tack!!

Det blir lite svårt med bild för hon är redan på semistationen....
Här går det undan vill jag lova....men sen när hon kommer hem på riktigt då ska hon få en lång aklimatiseringssemester...längtar dit!

Har ridit två avkommor efter honom regelbundet. Den ena hade jag på foder som 5-åring och den andra är 12 (?) och honom rider jag lite från och till nu och ska tävla på lördag.
Båda exemplaren är vallacker. Gemensamma drag: mycket trevliga, sociala och lätta att ha att göra med. Lätta att lasta och hantera i vardagssituationer. Snälla hästar med ett gott hjärta.

Ridmässigt har båda ganska starka passanlag, vilket gör att de kan vara lite styva i länden i tölt. Det är dock inga "grisepassare" någon av dem, men kräver en del lösgörande arbete. Mjuka i övriga kroppen, relativt lätt att gå i en bra form i alla gångarter. Liiiite svårare för traven; mer starka i tölten. Men nog kan de trava allt!

5-åringen var inte någon blivande tävlingsstjärna, snarare en snäll, lagom villig familjehäst. 12-åringen är en MYCKET fin häst med gångarter över medel (öppen klass, men kanske inte riktigt tillräcklig för ett SM) och med en vilja över medel. Bjuder framåt och vill verkligen göra sitt bästa. En lyxridhäst i allra högsta grad! Ägaren har ridit i ett antal år, men är själv inte så intresserad av just tävling utan vill ha en fin gångartshäst att rida i skogen och på kurser med i första hand. Han funkar för allt med andra ord!!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka