Möjligheter till rehabilitering?

Sv: Möjligheter till rehabilitering?

Ah. :)
som du säkert kan se själv så har denna hästen väldigt stora sulor, och det är troligtvis därför den är öm eftersom det är sulan som får ta det mesta av belastningen.
Jag vill nog rekommendera en hovvårdare som kan hjälpa er att få en jämnare belastning för hoven och en bättre form. Hade det varit min häst hade jag också verkat ofta ofta (vilket inte alls betyder att man behöver ta mycket) men för att hålla sprickorna runda och i chack så att dom har en chans att läka ut och inte bara spricker upp igen.

:)

Tack för fler svar! Lite kompletterande info:

Hästen har inte alltid haft så här dåliga hovar, säljaren uppger att det började i samband med betäckning för 2 år sedan (?). Hästens mamma finns också på gården och hade bra hovar innan hon kom dit men fick problem i samband med flytten dit, varför säljaren funderat på om det kan vara någon brist i marken. Hästens 1-åriga avkomma har än så länge inga problem med hovarna.

Är problemen relaterade till marken/utfodring eller användning i kombination med bristfällig verkning känner jag mig inte lika orolig som om de skulle bero på dålig hovkvalitet! Men det är just det som känns svårt att avgöra...

Som sagt så talar så många andra faktorer för köp så jag skulle verkligen vilja ge den här hästen en chans!

Tack för tipset att kontakta den nuvarande hovslagaren, det vore nog en bra idé!

Cafu,

Ja du! alla kasta skit inlägg från Alexandra får du räkna med. Hon är på hugget på alla förrut sig själv, inte för det hjälper alla stackare som bara söker hjälp och är man av annan åsikt då pyr det i vulkanen! Undra och hon blir lika förbannad på sina hästar så fort de är av annan åsikt. Nåväl skit i henne det finns annat att fokusera på tex. den häst du funderar på att köpa.

Hovarna ser inte så roliga ut, tårna är för långa likaså trakterna. Det är därför hovarna spricker och flisar sig. Hovarna går av där tån egentligen skulle vara.
Undersidan behöver också en rejäl trimning/verkning.

Om du låter ägarna verka hästen och sedan veterinärbesiktiga den så borde du få ett ganska bra svar på vilken kondition hästen är i.

Är det en nordsvensk?

Lycka till!

Hästen behöver en verkning, thats all.

Grova hästar har ofta grova hovväggar. Blir det för långa, bryts de av ojämt och därför ser det ut som det gör.

Det är ingen katastrof

Ja du! alla kasta skit inlägg från Alexandra får du räkna med. Hon är på hugget på alla förrut sig själv, inte för det hjälper alla stackare som bara söker hjälp och är man av annan åsikt då pyr det i vulkanen! Undra och hon blir lika förbannad på sina hästar så fort de är av annan åsikt. Nåväl skit i henne det finns annat att fokusera på tex. den häst du funderar på att köpa.

Vaknat på fel sida?

Jag reagerar, och jag reagerar tämligen omgående ja, när folk ger 'råd' som riskerar att seriöst riskera hästens välmående/välfärd (t ex dina 'råd' i tråden om strålbenshälta). Det är helt okej ha annan åsikt, men när det sprida myter som drabbar HÄSTARNA, då reagerar jag. Förbannad har jag övht inte varit, då är du överkänslig.

Och nej, jag blir sällan förbannad på mina hästar, vad det nu har med saken att göra?

I den här tråden har jag inte uttryckt minsta 'förbannade' åsikter, så som sagt - vaknat på fel sida?

Cafu - finns det några tecken på/har det funnits röta eller liknande? Tänkte iom att det blivit sämre iom flytten. Brist via jorden känns långsökt, det ska ju tillgodoses genom fodret. Däremot så olika jord har olika batkterier, och om det kan i grunden vara något sådant? (Jag t ex hade aldrig någonsin problem med strålröta på någon häst innan jag flyttade hit. Sen jag flyttade hit har det varit problem - om än lindriga - varje vinter. Och förra sommaren blev det EXTREM strålröta på båda hästarna, trots att det var en av de torraste somrarna i mannaminne. Och enda förklaringen är att det är en annan bakteriesammansättning i jorden här. På samma sätt så kan ju hästägare som flyttar hux flux få problem med mugg fast de aldrig haft det innan)

Men varför har inte denna häst skor på sej, den verkar ju inte tåla att gå barfota?!!(och vad jag förstått har den aldrig haft skor på sej???) :eek: Ibland måste man ju acceptera att vissa hästar har inte så bra kvalitee på hovarna att de kan gå barfota bara det att han ömmar på gruset påvisar ju detta... Min förra häst hade dålig hovkvalitee och sprack mkt men min hovis sa inte en chans att han skulle klara att gå barfota då spricker de sönder.. När han ngn gång tappat en sko , så har han lätt fått hovsprickor i den hoven om inte hovis kommit med detsamma...:crazy:
Men så länge han bar skor blev det inga problem , visst fick han sprickor ibland men inget som inte gick att åtgärda eller som gjorde ont... Filar man lite ovanför sprickan kan man hindra att den vandrar.. Och ang denna hästens hovar tror jag det blir ok så fort du sätter på skor på den...tycker inte detta ska hindra dej från att avstå köp men gör en grundlig vet bes innan köpet!!
Lycka till

Dålig hovkvalitee kan ju som du skriver bero på att hästen har brist på ngn vitamin eller mineral..samma sak när människor får dåliga naglar,.brister kan ju visa sej som matthet i pälsen, dålig hovkvalitee, trötthet, avsaknad av muskler m,m
Lycka till med pållen!!!

Om hästen är uppfödd på gården och hela sin unghästtid haft bristfällig fodring som ger dåliga hovar så skulle jag inte ha köpt den.

Har den haft bra hovar men haft dåliga för den bor där - då går det ju förmodligen att fixa till.

Men om det är sen den är unghäst så kan ju även resten av hästen tagit stryk som visar sig när den får arbeta mer...

Att det började visa sig i samband med dräktighet kan ju vara att kroppen behövde mer av ämnen som inte blev tilgodosedda under dräktigheten.Sedan har inte dessa brister rättats till.

Men klok och hästägare är nog inte vanligst i stallet :rofl:
Vi hästägare tänker nog ofta med hjärnan och handlar med hjärtat,
:D

Cafu,

Hovarna ser inte så roliga ut, tårna är för långa likaså trakterna. Det är därför hovarna spricker och flisar sig. Hovarna går av där tån egentligen skulle vara.
Undersidan behöver också en rejäl trimning/verkning.

Om du låter ägarna verka hästen och sedan veterinärbesiktiga den så borde du få ett ganska bra svar på vilken kondition hästen är i.

Är det en nordsvensk?

Lycka till!
Om det är nån man skall reagera på så är det väl dina inlägg!:eek:
I tråden om Strålbenshälta var du uppenbart mkt okunnig och det har du svårt att erkänna,vilket är skrämmande eftersom du tydligen är utbildad barfotaverkare?
Gång på gång har du lagt in reklam om kurser och dig själv( som blivit raderade tack o lov.)

Visserligen behöver hovarna på bilderna hjälp, men..
Skulle va intressant att se dig verka trådhästen "rejält" ,undrar hur den skulle må då när den redan är ömfotad!!:eek:

Du som hela tiden varit så kaxig i dina inlägg kan ju själv lägga in bilder på din egen botade häst då och visa oss okunniga hur välverkade hovar ska se ut.;)
Mkt snack o liten verkstad tycker jag, och är det nån som verkar ha problem med humöret så verkar det vara du själv när du får svar på tal av kunnigare människor som tex Alexandra.
Jag håller med henne helt och fullt att det är livsfarligt för hästarna när du sprider myter omkring dig utan att vilja bli medveten om konsekvenserna.
Är du på riktigt eller är du ett troll?:crazy:
Vilken verkningsmetod utför du ?.:confused:

Lille skutt......

Du kan läsa om mig, titta på min hästs hovar m.m på min websida där får du all information du behöver, serrú.

Lille skutt......

Du kan läsa om mig, titta på min hästs hovar m.m på min websida där får du all information du behöver, serrú.
Nja ,den sidan imponerade inte på mig direkt,bättre bilder och kunskap får du allt komma med.;)
Serru.:D

Tack alla för svar! Alltid intressant med andras synpunkter och erfarenheter, har också hört med ett antal hovslagare för en bedömning!

Tyvärr blev det inget med köpet. Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 690
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 574
Senast: Zuzzi
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 576
Senast: Ramona
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka