Möjligheter till lån för att köpa häst??

Janey

Trådstartare
Har funderat fram och tillbaka, men då min häst ska triangelmärkas så tänkte jag köpa en ny (en till) häst. Men eftersom att jag inte har själva klumpsumman till en häst, funderar jag på att ta ett lån, har inga direkta utgifter förutom stoet på ca. 1600kr i månaden hyra+mat 3000kr (har sambo). Jobbar 75% vilket ger mig en lön på ca. 12.000kr i månaden. Problemet är då, att jag blev uppsagd från mitt gamla jobb p.g.a arbetsbrist och fick då det här jobbet, men har fortfarande provanställning till och med 17augusti. Om det skulle vara så att jag hittade en häst innan dess, hur är mina möjligheter att få ett lån?

Inte intresserad av diskussioner hurvida man borde ta lån eller ej vid köp av häst, då jag redan gjort den funderingen tidigare..

Sv: Möjligheter till lån för att köpa häst??

Det blir nog väldigt svårt hos de traditionella bankerna. Nu för tiden kräver de i regel en fast anställning sedan 6 månader tillbaka + att man har kontantinsatsen själv. Och jag skulle absolut inte rekommendera t.ex. Bluestep, där räntan kan sluta på 20%.... Bättre att avvakta tills du har fått din fasta tjänst.

Men ansöka kan man ju alltid göra :p

Agria har bra lån till hästköp.

Bra och bra....allt är ju relativt. Tror att det finns andra lånealternativ (även blancolån) med betydligt bättre räntor i dagens läge. Dessutom uppfyller TS inte Agrias basvillkor, då ett av dem är att man har fast anställning sedan minst 6 månader tillbaka...

Varför inte ringa runt till banker istället:idea:
Tror du får bättre svar då än här...

Beror på hur stort lån du behöver.
Jag vet en bank där man kan låna upp till 15000 utan att ha fast anställning.
Men räntan är ju rätt hög då såklart.
Och du kanske behöver mer än så.........?

ja, tyvärr finns det inte många hästar som kostar 15.000 kr :P
Ska ringa runt lite till banker idag tänkte jag, men eftersom att det var stängt när jag satte in tråden ville jag bara höra lite om mina möjligheter.
Så tack för svaren och kommer ni på något smart till så är det bara att hojta till.

Nu vet jag inte hur mycket du behöver?
Men har du tänkt på att man kan få kredit på en massa kort?
Ica, Med Mera + en massa bensinkort osv.
Hög ränta i regel, men i gengäld betalar man av i sin egen takt.
Samma sak med bankens check kredit, hör med din bank om den möjligheten
Kan vara lättare ibland än ett lån…
Speciellt om du redan är känd kund.

Det blir nog väldigt svårt hos de traditionella bankerna. Nu för tiden kräver de i regel en fast anställning sedan 6 månader tillbaka + att man har kontantinsatsen själv. Och jag skulle absolut inte rekommendera t.ex. Bluestep, där räntan kan sluta på 20%.... Bättre att avvakta tills du har fått din fasta tjänst.

Men ansöka kan man ju alltid göra :p

men på ett vanligt blancolån behöver man ju ingen kontatinsats??
har jag aldrig varit med om...

det är ju på bostadslånen...

Jag vill minnas att Wasakredit också har ett "hästlån", vet inte vad de har för villkor, men man kan ju kolla.
Vet inte om det är så lätt att få checkkredit bara sådär, men det kan också vara bra att kolla med banken.

Jag vill minnas att Wasakredit också har ett "hästlån", vet inte vad de har för villkor, men man kan ju kolla.
Vet inte om det är så lätt att få checkkredit bara sådär, men det kan också vara bra att kolla med banken.

Agria och Wasakredit har sammarbete när det gäller hästlånen, så det borde vara samma villkor känns det som

Lånade en större summa pengar när jag var tvungen att köpa ny bil förra året. Det var inga problem, hade visserligen ett jobb då och skulle byta till ett sommarvikariat (dock inget fast jobb men hade ändå jobbat i 5år..) men det var inga problem alls att få lån för mig, dom har bilen som säkerhet om jag inte minns helt fel, är ju oftast så bankerna brukar göra...Ring till banken och kolla, syster fick tom billån när hon pluggade och då har man ju inte överflödigt med pengar precis.....

Nä, jag vet att man inte alltid får sin drömhäst för 15000, men jag trodde att du skulle få ut pengar även för triangelmärkningen och då blir det ju de pengarna + 15000, fast å andra sidan har jag ju ingen aning om vad du har för försäkring..........

Jag tror det beror på lånesumman, faktiskt, samt dina nuvarande utgifter (hyra exv)

Jag fick just ett lån på 50 för att köpa häst (swedbank) och det var inga problem, trots att jag bara är visstidsanställd tom sista juni.
Tog medlemslån då det känns säkrast, men privatlån på swb är typ samma sak.
Nu har jag visserligen lite högre lön än dig, men inte så fasligt mkt..

Ska man ha en hög lånesumma tror jag det blir svårt utan fast inkomst..

Har man inte råd med en häst skall man inte köpa den, tycker jag.
Tänk om något händer när du får hem den o du behöver behandla den eller något liknande. Ja jag vet att försäkringen täcker det men bara en viss del.

Jag tycker att du skall vänta ett år, sparar du 3000kr i månaden så har du 36000 på ett år å det är ju en bra grund till en häst.

Senast ändrad av en moderator:

Fast så länge man har inkomst kommer man rätt långt för att kunna betala veterinärräkningar. Tro mig, jag vet :cool:

36000 kommer man inte långt på om man vill ha en vettig ridhäst (av hbl ras)

Jag har lånat till alla mina hästar och om vet. behöver komma ut så är det inga problem att betala. Är dessutom arbetslös nu oxå så.......att man inte har råd att betala en klumpsumma, betyder inte att man kan betala löpande varje månad.

Kan du inte vänta med att köpa hästen tills du har fast jobb? Är ju inte så lång tid kvar. Skulle du av någon anledning inte få fast jobb så sitter du ju i en ganska dålig sits med ett lån på en häst..

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 398
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 490
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka