Möglit läder!

N

Novalee

Denna fuktiga sommaren har gjort att alla mina lädergrejer som inte änvänds för tillfället har möglat (sadelkammaren är inte färdig)
Nu undrar jag hur man bäst rengör och får bort möglet och förhindrar att det kommer tillbaka :confused: :bow:

Bara att smörja på :devil: ;)
Ett bra tips är att ha tränsen inne under såna här dagar/veckor :p

Smörj, smörj och smörj.

Oftast är det själva rengöringsgrejerna som möglar på lädret inte själv lädret som tur är.

Försök förvara grejerna inomhus.

Visst är det kul att smörja? ;) :p :D

Torka av alla prylar med en lätt fuktad svamp.
Gör det tills vatnet du kramar ur svampen är helt klart.
Låt det torka nästan tort.
Undertiden blandar du 1 kapsyl Ätticka , vanlig från vilken matvaruaffär som helst, med knappt 2 liter vatten.
Obs!
Var försiktig, lösningen är mycket stark.

Använd helst gummihandskar.

Doppa sen allt löst läder i lösningen.
Se till att lösningen kommer åt överallt så inga svampsporer kan ligga gömda någonstans.

På sadel odyl får du använda en svamp och badda på rikligt av lösningen.

Var helst ute, då lukten är stark och så att lösningen kan rinna av utan att stänka på ben eller så.

Låt allt torka helst 2 dagar, smörj sen som vanligt med sadeltvål och olja in prylarna.

Återkommer möglet får du upprepa proceduren.

Ättickslösningen är svampdödande, men STARK.

Undvik stänk, speciellt i och runt ögonen.
Gnugga dej inte i ögonen....

Så lyckas jag hålla möglet nere....

Man kan tvätta med vinäger också istället för ättikslösningen, är snällare mot händer och ögon, men inte lika effektivt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 431
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 529
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30