Mögligt lucern! Farligt?

D

Dundret

Jag fattar inte hur det kunnat möglat! Har haft min säck i 2 veckor (Kr***t lucern hackat strå), förvarat det i påsen då det inte fått plats i tunna. Har öppnat påsen så lite som möjligt och varit noga med att stänga till den när jag använt av det..
Det har luktat friskt hela tiden så jag har inte precis letat fel i det.
Men häromdagen så såg jag när hästen åt att det var nåt som inte stämde.. Där var en hård liten "kaka" som var gråaktig, var svår att dela och när jag dela den såg jag att det var mögligt.
Men allt annat var inte mögligt utan där fanns bara en klump som var mögelangripen och hade helt torkat ihop.
Hur farligt är det om hästen ätit av det? Själva klumpen åt han ju aldrig, men är det andra farligt då fast det luktar gott och ser friskt ut? Har ju ingen aning hur länge möglet funnits i påsen.. Men tycker det är konstigt att det inte luktat..
Sorterade igenom hela påsen, och hitta inget mer men när jag kommit en bit var där ännu en liten "kaka" som var helt grå och hård som betong och lukta ammoniak. Hitta sen ännu en men den luktade mer mögel. Allt annat lukta friskt och var absolut inte fuktigt eller nåt inte ens i bottnen.
Hur kan det ha möglat? Foderkammaren är inte fuktig och där är svalt. Kan det ha möglat kanske om där kommit nån droppe vatten i?
Stallägaren tyckte det såg gammalt ut och varit där ett tag, antagligen redan när jag köpt det..

Ska man ta med det mögliga till affären man köpt det och kräva en nytt foder? Eller har jag förvarat det fel? Där fanns inga hål i påsen merän det jag öppnat och det står att det förpackades i Juni.

Sv: Mögligt lucern! Farligt?

Har lagt det i en tunna iaf (sorterat ut de mögliga och lite till som var i området runt det). Luktar det konstigt imorrn så kastar jag det..

skaffa stora blå tunnor att förvara det i, i en sådan ryms en hel säck. Perfekt att förvara det i.

ring fodertillverkaren och förklara ditt problem, antingen kanske fodertillverkare vill att du skickar in mögelbiten eller så får du ett presentkort på en ny säck hemskickad..

det jag tror är att det fallit ner någon gammal bit i just din säck redan hos fodertillverkaren och att det inte påverkar hela säcken så mycket iom att kakan var hård, men att det är bra att du tagit bort det som låg närmast..

Jag hade ju faktiskt antingen ringt som nån sade till tillverkaren o klagat, eller gått tillbaka med påsen till återförsäljaren o visat vad du hittat i den. Det ska ju inte behöva vara så. Har hört av nån annan att det inte är helt ovanligt mked mögel i krafft foderpåsar, jag har dock alldrig råkat ut för det. Onödigt o fodra med det det tycker jag..

Det är inte första gången jag hört det problemet, från just den tillverkaren.
Ring, och använd inte säcken.

Har varit mycket liv om det..:crazy:

Jag skulle inte gett mer av den säcken. När mögel finns på ett ställe så går det trådar runt i allt. Det är alltså inte vara att plocka bort det synliga möglet.

Har ej fodrat med det utan har det i en tunna för att se vad det blir av det. Det luktar frächst och gott i tunnan iaf och när man rör runt i det är det fortfarande torrt, dammar ej osv. Ska säga till imorrn eftersom jag ändå åker förbi affären då.
Tycker det verkligen är kasst att det blir så, speciellt när de ylar om högkvalite foder.

Man kan lämna tillbaka säcken där den köptes det ska inte mögla om det inte blivit blött, det är farligt med mögel alla foder för häst

lämna tillbaka säcken det är en reklamation den ska inte mögla, mögel är farligt till häst du ger väl inte mögligt hö, trodde inte det, lycke till

Tog med det mögliga till affären idag och fick en ny säck omedelbart. De sa att sålänge det är torrt så skulle det inte vara farligt att fodra med om det var mögligt..:confused: Men har ju inte fodrat med det sen jag upptäckte möglet. Däremot är jag orolig över att jag fodrat med det i iaf 1 vecka innan jag upptäckte möglet (som fanns i mitten av säcken).

Sen fanns där även längst ner i säcken små klumpar som var fuktiga (melass klumpar). Ska det vara det? Eller är det därför det möglat för det inte är tillräckligt blandat. De i affären kunde inte svara på det men det var inte omöjligt att där fanns melassklumpar i eftersom det är melass iblandat.
De skulle "skälla" på foderleverantören och visa möglet.

Hoppas nu denna säcken är okej, kommer att kolla igenom den ordentligt innan det serveras till hästen iaf. Men de i denna affären hade inte haft nån reklamation merän mig. Så antagligen har det bara blitt nåt fel med min säck när den packades.

Senast ändrad av en moderator:

jag har varit med om samma sak, en eller två gånger. Och varje gång jag gått tillbaka så har jag fått en ny säck, utan frågor. Det känns lite skumt....

Hör och häpna.. Den säcken jag fick idag var även den möglig:smirk: Så fort jag öppna den kände man direkt att det inte lukta färskt och det var även lite dammigt och såg trist ut, rota lite och vips en stenhård möglig kaka och en MASSA melassklumpar som var väldigt blöta. Imorrn kräver jag pengarna tillbaka för en ny säck vill jag verkligen inte ha av detta märket. Nej tack! Får hoppas att Granngården har lucernhack av ett annat märke.

Denna säcken var tillverkad den 20/6 den förra den 2/6, så eftersom de inte är tillverkade samtidigt så kan inte möglet vara tillfälligt.
Min pappa trodde att det var gammalt foder som sitter på pressarna de pressar balarna med som ramlar i. Kanske stämmer? Men så här ska det absolut inte vara iaf:mad:

Nån som vet vilka andra fodermärken som gör lucernhack? Har alla märken samma värde? Vill ha med samma värde som K****t har förutom möglet:cool:

Det finns ett fabrikat som heter Green Power Luzern, och Green Power Grass, jag har inte sett det i butik, men du kan säkert göra en sökning på nätet och hitta återförsäljare

http://www.lantlagret.se/hast.htm Här ser du bilder och info!

Jag hade inte gett det till mina hästar. Jag hade slängt för att vara säker. Mögelsporerna har ju en tendens att sprida sig.
Dundret skrev:
Jag fattar inte hur det kunnat möglat! Har haft min säck i 2 veckor (Kr***t lucern hackat strå), förvarat det i påsen då det inte fått plats i tunna. Har öppnat påsen så lite som möjligt och varit noga med att stänga till den när jag använt av det..
Det har luktat friskt hela tiden så jag har inte precis letat fel i det.
Men häromdagen så såg jag när hästen åt att det var nåt som inte stämde.. Där var en hård liten "kaka" som var gråaktig, var svår att dela och när jag dela den såg jag att det var mögligt.
Men allt annat var inte mögligt utan där fanns bara en klump som var mögelangripen och hade helt torkat ihop.
Hur farligt är det om hästen ätit av det? Själva klumpen åt han ju aldrig, men är det andra farligt då fast det luktar gott och ser friskt ut? Har ju ingen aning hur länge möglet funnits i påsen.. Men tycker det är konstigt att det inte luktat..
Sorterade igenom hela påsen, och hitta inget mer men när jag kommit en bit var där ännu en liten "kaka" som var helt grå och hård som betong och lukta ammoniak. Hitta sen ännu en men den luktade mer mögel. Allt annat lukta friskt och var absolut inte fuktigt eller nåt inte ens i bottnen.
Hur kan det ha möglat? Foderkammaren är inte fuktig och där är svalt. Kan det ha möglat kanske om där kommit nån droppe vatten i?
Stallägaren tyckte det såg gammalt ut och varit där ett tag, antagligen redan när jag köpt det..

Ska man ta med det mögliga till affären man köpt det och kräva en nytt foder? Eller har jag förvarat det fel? Där fanns inga hål i påsen merän det jag öppnat och det står att det förpackades i Juni.

Liknande trådar

Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat