Sv: Mögligt hö! ARG!
Eftersom jag själv (nåja, indirekt) varit med om att hästen fått både dammhosta av mögelhö och fång (!) av dåligt hösilage så är jag kräsen. Och är på gränsen till nervsammnbrott förmodligen om folk inte är på samma kräsenhetsnivå.
(Att hästen fick fång av just ensilaget är såklart svårt att garantera, men när veterinären såg hur det såg ut med gammalr nertrampat silage i hagen som kusarna åt av så verkade han rätt säker iaf..)
Det är ju en hyfsat skör gräns det där.
Å ena sidan skulle jag gärna explodera och säga till på skarpen om jag ser att hästarna får för lite/för dåligt/för gammalt hö. Det ingår i hyran så på så vis kan man ju själv inte välja vilket hö man ska ha. Sätta ner foten ordentligt och visa att det är väldigt viktigt för mig. Jag vill INTE vara med om att kusen får fång igen, eller tillbaka dammhostan för den delen, eller att den andra OCKSÅ får såna problem!
Å andra sidan så är ofta inställningen att lite halvkasst gör inget, blir så dyrt att kasta i onödan/jobbigt att snabbt som attans släpa fram en ny osv. Försöker respektera den inställningen och att det faktiskt är jag som är överpetig ibland.
Och så är det ju det där med att man vill hålla sig väl med andra i stallet och inte bli en gnälltant. Ffa inte "i onödan".
Häromdagen var jag iaf nära gränsen - dels hade mina kusar bara silage kvar på backen som de trampat omkring i (vem vet hur länge det legat där för övrigt?), inget kvar i höhäcken. Och de ska föreställa ha fri tillgång. Samtidigt så luktade andra balen som vi skulle ta av till kvällshöet riktigt illa, mycket misstänkt mögel. När jag sen kände att det var varmt i balen så sa jag ifrån såklart att balen var för dålig. Men fick ändå så lov att ta av det till kvällshöet den dagen eftersom de inte skulle hinna byta innan jag var tvungen att åka.
Dagen efter hade det inte fyllts på någon bal ute heller... Men iaf bytts bal till kvällshö.
Man förstår ju såklart att det inte är ekonomiskt att byta bal för "minsta lilla" (eller som jag skulle vilja göra, kassera varje bal som är för blöt eller luktar illa och kassera alla som varit öppnade mer än 4 dagar). Samtidigt vore det så himla skönt att stå på sig och förklara "nej, det här tolererar jag inte!" så man kan undvika såna missar framöver. Är alldeles för mesig av mig.