Mögligt hö! ARG!

Sv: Mögligt hö! ARG!

Man behöver väl inte vara kräsen för att man inte vill ge sin häst farligt foder??

Sant, ja anser mig inte heller kräsen. Som sagt, ja stoppar inte i mig möggliga och ofräscha saker medvetet. Varför ge min häst sånt då??

Visst blir man väl förvånad över att folk tycker det är ok att ge mögligt hö till sina hästar! Jag säljer en massa hö och ensilage varje år och förra våren fick jag ett besök av en för mig okänd man i medelåldern som ville köpa hö till sina hästar, så långt var allt ok. Han hade transport med och ville ha den fylld så när vi kommer runt loghörnan där vi tar ut höet fick han syn på en hög med ca 50 balar mögligt och genom surt hö som låg vid gösselplattan och då kom frågan.... Vad ska du ha för dom balarna dom är väl billigare? Jag trodde inte mina öron och jag lovar att han menade allvar!!!! När jag sa att dom vart kaserade pga mögel sa han att det gjorde ingenting för han kunde tvätta höet!!!??? När jag vägrade sälja dom till honom blev han skitsur och körde sin väg utan att köpa en enda bal hö överhuvudtaget!:eek::eek:

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ?!?!?! Men kära nån!!! Försöka köpa dåligt foder bara för att komma något billigare undan..... Och få diverse dyrare veterinärräkningar istället.

Oj oj oj...
Man har ju ändå inte häst för att det ska vara billigt va?:/

Eftersom jag själv (nåja, indirekt) varit med om att hästen fått både dammhosta av mögelhö och fång (!) av dåligt hösilage så är jag kräsen. Och är på gränsen till nervsammnbrott förmodligen om folk inte är på samma kräsenhetsnivå.
(Att hästen fick fång av just ensilaget är såklart svårt att garantera, men när veterinären såg hur det såg ut med gammalr nertrampat silage i hagen som kusarna åt av så verkade han rätt säker iaf..)

Det är ju en hyfsat skör gräns det där.
Å ena sidan skulle jag gärna explodera och säga till på skarpen om jag ser att hästarna får för lite/för dåligt/för gammalt hö. Det ingår i hyran så på så vis kan man ju själv inte välja vilket hö man ska ha. Sätta ner foten ordentligt och visa att det är väldigt viktigt för mig. Jag vill INTE vara med om att kusen får fång igen, eller tillbaka dammhostan för den delen, eller att den andra OCKSÅ får såna problem!
Å andra sidan så är ofta inställningen att lite halvkasst gör inget, blir så dyrt att kasta i onödan/jobbigt att snabbt som attans släpa fram en ny osv. Försöker respektera den inställningen och att det faktiskt är jag som är överpetig ibland.
Och så är det ju det där med att man vill hålla sig väl med andra i stallet och inte bli en gnälltant. Ffa inte "i onödan".

Häromdagen var jag iaf nära gränsen - dels hade mina kusar bara silage kvar på backen som de trampat omkring i (vem vet hur länge det legat där för övrigt?), inget kvar i höhäcken. Och de ska föreställa ha fri tillgång. Samtidigt så luktade andra balen som vi skulle ta av till kvällshöet riktigt illa, mycket misstänkt mögel. När jag sen kände att det var varmt i balen så sa jag ifrån såklart att balen var för dålig. Men fick ändå så lov att ta av det till kvällshöet den dagen eftersom de inte skulle hinna byta innan jag var tvungen att åka.
Dagen efter hade det inte fyllts på någon bal ute heller... Men iaf bytts bal till kvällshö.

Man förstår ju såklart att det inte är ekonomiskt att byta bal för "minsta lilla" (eller som jag skulle vilja göra, kassera varje bal som är för blöt eller luktar illa och kassera alla som varit öppnade mer än 4 dagar). Samtidigt vore det så himla skönt att stå på sig och förklara "nej, det här tolererar jag inte!" så man kan undvika såna missar framöver. Är alldeles för mesig av mig.

Absolut är det så att folk är dumsnåla när det gäller grovfoder. Jag hörde några hästar hosta en vinter och ägaren sa att hon hade minsann inte mögel i höet det var bara lite dammigt.
(hästarna hostade...jaaa säkert bara damm)

Likadant detta med hösilage. Det är billigt i storbalar vilket gör att folk hellre köper storbalar som står öppna för länge. De hinner då bilda diverse mögel/gifter som ger diverse tarmstörningar som kan leda till kolik, fång eller liknande.
Ändå envisas en del med att säga att hösilagebalarna ser så fina ut så de håller minst ett par veckor. Detta trots att rekommendationerna är max 5 dagar.

Det lönar sig aldrig att slarva med grovfoder så är det bara!

Vi har nästan alltid haft hästarna hemma. Efter det att min häst fick fång så har jag blivit jättenoga med allting. Jag förstår hur du känner det. Jag har insett att jag nog aldrig hade klarat av att ha henne inhyrd någonstans. Det är klart att man måste kunna säga ifrån. Jag hade inte gett dem av en bal som börjat bli varm. Men än en gång jag förstår att det måste bli en jobbig situation.

Som tur är så köper iaf vi eget foder. Men med tanke på att hästarna går tillsammans i hagen blir det ju ofta så att de äter av varrandras hö. Men då sa jag att min häst iaf inte skulle gå med och äta av det dåliga höet!
Dock är det inte alltid så lätt att säga ifrån jämt, man känner sig ganska tjatig. Och man kanske inte har något annat ställe att flytta hästen till om man inte skulle vara nöjd.

jag har också alltid haft hästen hemma fram tills nu, när ja har min nya inhyrd där jag bor. Det är lite annorlunda...

Synd att alla inte är lika noga.....

Vi har nästan alltid haft hästarna hemma. Efter det att min häst fick fång så har jag blivit jättenoga med allting. Jag förstår hur du känner det. Jag har insett att jag nog aldrig hade klarat av att ha henne inhyrd någonstans. Det är klart att man måste kunna säga ifrån. Jag hade inte gett dem av en bal som börjat bli varm. Men än en gång jag förstår att det måste bli en jobbig situation.

Ja, trots att det skulle bli himla mycket mer jobb att ha hästar själv hemma (mycket mer ansvar om inte annat) så ibland är man redo att ge upp det där med att ha hästar inackorderade! :crazy:
Skulle säkert också kunna bli problem om man får svårt att hitta bra hö att köpa, men då har man iaf bara sig själv att skylla.

Det är just det med att hitta bra grovfoder som jag tycker är problemet med att ha hästarna själv. Allt annat går ju men det är svårt. I början tog vi in det själva mhja maskinstation men det var inte bättre, lättare eller billigare.

Åh, jag är så glad att jag har eget stall nu. Innan har jag inte haft någon kontroll över min hästs grovfoder, hon har ju fått äta vad alla andra ätit. Hon har sett ok ut i kroppen under vintern, iaf trodde jag det tills denna vinter. I höstas flyttade jag henne till en lösdrift där hästarna fick ensilage. Och det var väldigt varierande kvalitet kan jag säga. Min häst mådde inte bra alls. Hennes ben svullnade, hon hade ständig diarre, hon blev bukig, glanslös i pälsen och man såg hennes revben.

I december flyttade jag till eget stall, och sedan dess har jag köpt allt grovfoder av en väldigt bra bonde som öppnar balen innan han kör hit den. Jag har inte fått en enda dålig bal, och min häst är glansig, rund och fin i kroppen. Hon har aldrig sett bättre ut! Hästarna får dessutom hö av väldigt hög kvalitet, det luktar sommaräng :)

Förstår att du brände upp det dåliga höet, jag önskar jag haft mod att säga ifrån innan. När det gäller min häst ska jag aldrig mer kompromissa!

MVH//Ebba

uch va äckligt hur kan dom fodra med det??? jag e så nojig med hösilage/hö. cäger att de e en yta som en fotboll som e kass så slänger jag typ 5-6 lagen å en massa runt för att vara säker och skulle aldrig ge någon av mina hästar de minsta mögel i höet.

Huvudsaken att din häst är fin och mår prima nu!:)

Det roliga med saken är att de inte ens ger hästarna av det "dåliga" höet nu. Tror jag lyckades påverka lite iaf. haha:) så det var ju bra.

man SKA vara noga och inte vara SNÅL med hästarnas mat.
det lönar sig i längden när man slipper sjukdomar pga dåligt foder.

DÅ blir det dyrt :crazy:

man SKA vara noga och inte vara SNÅL med hästarnas mat.
det lönar sig i längden när man slipper sjukdomar pga dåligt foder.

DÅ blir det dyrt :crazy:

Ja precis!
I förhållande till mycket annat som hästarna får tycker jag höet är billigt. Ett par hundra per bal? Är man åtminstone två som delar så blir det inte särskilt mycket för 5-6 balar per månad.
Kraftfoder och mineraler lägger jag ner ca 500:- på per månad, hade varit mycket mer om man inte kunnat lita på att de får mycket av näringen från silaget (nu kan jag ju iofs inte ALLTID det, men hittills har det oftast fungerat bra).
Diverse kosttillskott kan lätt dra iväg till 500:- per månad.
Ett extra täcke i onödan kan kosta ett par hundra eller en tusenlapp. Träning kan kosta någon tusenlapp i månaden eller mer.
Får hästen fång, ordentlig dammhosta eller kolik - ja då har man inte så stor nytta av den träningen och alla "onödiga" saker :angel:

Min poäng är att grovfoder är alltid billigare att öka på än kraftfoder/kosttillskott, och ffa viktigast.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 590
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag blir så förbannad. Vi har, de senaste två gångerna vi hämtat hö från våran bonde, fått mögligt hö. I princip alla balar är mögliga...
Svar
13
· Visningar
4 564
Senast: Grålly
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Hästvård Ja... är det bara min knäppa häst som vill äta superäckligt både ruttet och mögligt hö?? :eek: Löshoppade honom hos min tränare i en...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka