Mögligt hö! ARG!

M

MalinArnells

Åh, idag blev jag så arg. En kompis i mitt stall var och köpte hö här om dagen. En varsin bal till oss. Det var mörkt när hon hade hämtat dem av bonden.. men ja såg direkt när de stod på släpvagnen när de kom hem att det var bara SKIT! Så ja slängde ut min å eldade upp den dagen efter. Är VÄLDIGT kräsen med höet till min häst, men tydligen inte de andra i stallet. De skulle ställa ut den där balen till sina hästar i hagen och låta dem äta den. Den var tydligen inte "så farlig" sa de.

Men enligt mig så dög det inte på långa vägar, det var gult, svartprickigt och luktade BLÄ! (överdriver inte)
Seriöst, ger man sina hästar sånt? ja blev helt chockad.
Funderar starkt på att lägga ut en bild på det så ni får se..
enligt bonden var det analyserat också, men inte de bästa värdena.Dock fullt fungerande. Tror inte ett skit på det faktiskt!

känner bara att ja måste få lite back up, för enligt dem var ja så kinkig!

Jag fick iaf mina pengar tillbaka och köpte en egen bal med fint hö.
Men iallafall........

Sv: Mögligt hö! ARG!

shit!:eek:

jag skulle ALDRIG ge min häst mögligt hö.. jag är också väldigt kräsen när det gäller mat till min häst

skulle gärna vilja se en bal :) skulle aldrig ge min häst nått hö som inte va bra får mitt av min farbror sm är mjölkbonde å han tar de när de är mäst näring i och är jätte noga med attt de ska vara bra :) skulle inte änns ge henna halv bra grejer de ska va riktigt bra tycker jag

Ja ja håller ju med.. men ja fick någon slagt "Kinkig" stämpel idag. Fast jag egentligen inte är det. Är bara noga med hästens mat, lika som med min mat. Ja går ju inte direkt till affären och köper en mögglig limpa till mig själv...........

Ja ja håller ju med.. men ja fick någon slagt "Kinkig" stämpel idag. Fast jag egentligen inte är det. Är bara noga med hästens mat, lika som med min mat. Ja går ju inte direkt till affären och köper en mögglig limpa till mig själv...........
ne de är ju ganska skälvklart, men när de gäller hästar är de ingen fara tycker folk, jag ger inte änns min hö, lite halm får hon en gng om dan annats bara enslilarge

Ok. Nej folk bryr sig tydligen inte. Jag brukar tänka på några saker när ja är och köper hö. 1. Är det bra färg? Dessto grönare, dessto bättre. 2. Luktar det fräscht? 3. skulle jag villja tugga på det själv utan prob?

Ok. Nej folk bryr sig tydligen inte. Jag brukar tänka på några saker när ja är och köper hö. 1. Är det bra färg? Dessto grönare, dessto bättre. 2. Luktar det fräscht? 3. skulle jag villja tugga på det själv utan prob?

de där med desto grönare desto bättre borde du ta bort för när vi städdade å bygde om våra ladugård så hade vi mkt hö bland annat sånt som va tio år och fortfarand grönt.

luktar brukar jag göra å så brukar jag sätta de i munnen å då märker man om de skakar sammigt och snt

Oj, så länge? Kanske får tänka om där då:) haha...

Bra, tack... kan aldrig få nog med tips.

Never ever att jag skulle ge mögligt hö åt mina hästar! Tyckte du gjorde helt rätt och det var inte alls kräset gjort att du kassera din del.

Jag är tvesam till att det skulle vara förbjudet att sälja mögligt hö. Man kan ju använda hö till andra saker än att fodra med.
Däremot har du rätt i att man inte får fodra med mögligt hö.

Min och stallkompisens häst äter inte av det gröna hösilaget, det tycker dom är skitäckligt.
Så jag håller inte med dig om den punkten ;)

Jag är tvesam till att det skulle vara förbjudet att sälja mögligt hö. Man kan ju använda hö till andra saker än att fodra med.
Däremot har du rätt i att man inte får fodra med mögligt hö.

Jag har läst någonstans...jag tror det är någonstans i jordbruksverkets regler, att man inte får sälja "foder" som kan vara skadligt för djur eller människa.
Likadant att du inte medvetet får fodra otjänligt foder.

Jag hörde även detta på en föreläsning.
Synd att jag inte kommer ihåg exakt källa bara :crazy:

Hur mycket "lag" det är eller bara att man inte får göra det, påföljder mm har jag ingen aning om.

Man behöver väl inte vara kräsen för att man inte vill ge sin häst farligt foder??

Sälja som foder är ju en sak. Men sälja för att tex elda med det är ju helt ok.

Jag har läst någonstans...jag tror det är någonstans i jordbruksverkets regler, att man inte får sälja "foder" som kan vara skadligt för djur eller människa.
Likadant att du inte medvetet får fodra otjänligt foder.

Jag hörde även detta på en föreläsning.
Synd att jag inte kommer ihåg exakt källa bara :crazy:

Hur mycket "lag" det är eller bara att man inte får göra det, påföljder mm har jag ingen aning om.
Du har helt rätt. Står i foderlagstftningen. Det handlar om livsmedelsproduktion när man utfdrar djur som sedan "kommer" att användas som livsmedel för människor (häst liksom ko räknas till livsmedelsproducerande djur även om vi i sverige äter väldigt lite hästkött)

Du har helt rätt. Står i foderlagstftningen. Det handlar om livsmedelsproduktion när man utfdrar djur som sedan "kommer" att användas som livsmedel för människor (häst liksom ko räknas till livsmedelsproducerande djur även om vi i sverige äter väldigt lite hästkött)

Sedan kan man fundera på om det trots allt inte är OK att sälja mögligt hö till de stall/hästägare som valt att ligga utanför jordbrukets regelverk (alltså inte är registrerade foderproducenter). Den som valt att ligga utanför systemet kommer ju inte att använda det för livsmedelsproducerande djur!

Vi som hästägare får på sätt och vis skylla oss själva när vi ofta väljer att ställa oss utanför jordbrukets egna kvalitetshöjande åtgärder. Vi kanske även när det gäller foderhantering tvinga in hästhanteringen i 2000-talet. Varför ser vi inte KRAV-märkt hästverksamhet till exempel?

Liknande trådar

Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 590
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag blir så förbannad. Vi har, de senaste två gångerna vi hämtat hö från våran bonde, fått mögligt hö. I princip alla balar är mögliga...
Svar
13
· Visningar
4 564
Senast: Grålly
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Hästvård Ja... är det bara min knäppa häst som vill äta superäckligt både ruttet och mögligt hö?? :eek: Löshoppade honom hos min tränare i en...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka