Mögel - påverka fostret?

simba_112

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt..?
Hur som så har jag en fundering som jag måste få ett svar på.
Jag arbetar dygn och på min arbetsplats finns det mögel i källaren. Vi är sällan där nere nu sommartid men det kommer bli mer till hösten.
Nu har lukten dessutom kommit upp så den känns tydligt i de rum vi vistas i bl.a. även där vi sover. Jobbar i snitt två dygn (24h)/veckan.
Kan detta påverka fostret på något vis? Är gravid i 3e månaden ca.
Har varit i kontakt med vårdcentral men de visste inte och har inte fått tag på BM än.
Har varit på mina chefer om det här då det i vilket fall som helst inte är hälsosamt, men det händer ingenting.
Någon som vet?
För det finns inte en chans att jag fortsätter där om det på minsta sätt kan påverka mitt barn!:eek:

Sv: Mögel - påverka fostret?

Vet inte svaret på frågan vad gäller fostret. Men generellt så är det ju en HÖGST olämplig arbetsmiljö! Mögel kan ju påverka er som arbetstagare och min åsikt är att något borde hända omedelbart! (jobbar du på något sorts vårdinrättning med boende så är det ju än mer olämpligt för dem som väl bor där dygnet runt..) Om inte arbetsgivaren omedelbart gör något så bör ni direkt kontakta facket. Facket; eller ni som anställda; kan faktiskt också kontakta Arbetsmiljöverket för att få påtryckning på arbetsgivaren.

Jobbar som personlig assistent och alltså i en annan människas hem. Förmodligen därför det inte händer något då de är oense om brukaren ska stå för alla kostnader själv eller om det även ligger på företaget då det handlar om vår arbetsmiljö.
Jag ska försöka få tag på högsta chefen på kontoret imorgon, tyvärr är det ju semestertider.

Jobbar som personlig assistent och alltså i en annan människas hem. Förmodligen därför det inte händer något då de är oense om brukaren ska stå för alla kostnader själv eller om det även ligger på företaget då det handlar om vår arbetsmiljö.
Jag ska försöka få tag på högsta chefen på kontoret imorgon, tyvärr är det ju semestertider.

Aha, ja, det brukar vara lite problem det där...
Men hur som helst så ÄR arbetsgivaren ansvarig för ER arbetsmiljö. I teorin (dock har jag nog inte hört det någonsin ske i praktiken) så kan man nog som ag hävda att "vi kan inte arbeta åt/hos/för dig, eftersom mögelproblemet inte åtgärdas". Men det ska nog gå ganska långt för att en arbetsgivare ska hävda sånt gentemot en brukare... De tar ju då risken att åka dit för att inte ge den personliga assistans de är skyldiga att ge.

:crazy:

jag vill minnas att jag läste (kan ha varit här) om en tjej som jobbade i väldigt bullrig miljö, som ringde upp sin barnmorska från jobbet. Hon blev bums beordrad att ta ut havandeskapspenning för att bullret inte var bra för det lilla livet i magen.
Det borde gälla för dig också, kan man tycka, för mögel är absolut inte lämpligt att vara i ens i vanliga fall och än mindre när man är gravid!

:eek:
Har vart i kontakt med Arbetsmiljöverket och de tyckte inte heller det lät så bra.
Har vart så mycket på hemmaplan nu så jag har glömt ringa BM, kommer inte på det förrän jag är på jobbet (som nu) och då kan jag ju tyvärr inte ringa:crazy:
Ska nog sätta en påminnelse på mobilen så jag kommer ihåg att ringa imorgon.
Skulle vara så skönt att få ett intyg att jag inte får vistas i den miljön och slänga fram det till cheferna. Blir så irriterad när man sagt till x antal ggr och det ändå inte händer något...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka