Mögel/fukt (i bostadsrätt)

Ainon

Trådstartare
Upptäckte idag när jag storstädade att det var mögel i ett hörn bakom en hylla.
Är ett hörn i två ytterväggar och tapeten är fuktig samt missfärgad på ett rätt stort område (10cm ut på var sida om hörnet, 1,5m högt och mest koncentrerat i botten, även golvet precis in i hörnet verkar vara lite fuktigt)

Har såklart ringt till styrelsen och vicevärden (är en bostadsrätt i DK) men tyvärr inte fått tag på de men jag hoppas de ringer upp.

Min fundering är vem som står för kostnaden för undersökning, sanering eller vad som nu behöver göras. Är det jag eller bostadsrättsföreningen?

Är det någon skillnad om det är i ytterväggen/utifrån något rör som läcker, läcker igenom fasaden eller om det är dålig utformade väggar eller ventilation så att fukten kommer "inifrån" lägenheten?

Nu önskar jag att jag hyrde boende istället, då hade man ju bara kunnat flytta asap :angel:

Sv: Mögel/fukt (i bostadsrätt)

I en svensk bostadsrättsförening så ska styrelsen sköta själva utredningen, men det är bostadsrättsinnehavaren som kan bli ersättningsskyldig även för den.
Bostadsrättsägaren är ansvarig för ledningar och övriga installationer för vatten, värme, gas, ventilation och el till de delar som befinner sig inne i lägenheten och inte är stamledningar. Så går nåt av detta sönder och orsakar skadan så får man betala själv och påverkar skadan någon grannes lägenhet så kan man bli ersättningsskyldig för det med.

Vet inte hur det funkar i Danmark men i Sverige kan man ta kontakt med miljökontoret i sin kommun. De kan utföra en indikationsmätning på fukt i väggar mm utan någon kostnad (men det kanske gäller hyresrätt kom jag på nu..)

Det är inte direkt onormalt att man kan få fuktproblem om man ställer en soffa på det sätt du säger. Soffan stoppar ventilation av hörnan och eftersom den då inte värms upp, så kommer luftfuktigheten att stiga. I ditt fall så pass mycket att mögel kan växa till.
Det är förstås möjligt att det läcker genom fasaden eller att den på annat sätt är fuktig och att det är det som är orsaken till skadan.
Jag skulle börja med att flytta ut soffan så att det blir välventilerat i hörnet, tvätta bort möglet (med Klorin om det är möjligt, annars bara ta bort det) och ha området under uppsikt.
Björn Becker, Fuktinfo.se

Senast ändrad av en moderator:

Linda: Nej men en hylla ;)

Tror faktiskt det var så det gick till för eftersom varken vaktmästaren eller styrelsen behagade att höra av sig ( :mad: ) skrubbade jag området med nåt medel jag köpte på bygghandeln, flyttade hyllan och det har faktiskt inte kommit tillbaka ännu :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka