Mögligt hö - hur stor risk?

Grålly

Trådstartare
Jag blir så förbannad. Vi har, de senaste två gångerna vi hämtat hö från våran bonde, fått mögligt hö. I princip alla balar är mögliga. Inte inuti, men på ytan är det lite mögel, oftast på kortsidan. Jag bor extremt dåligt till och letar ständigt efter ny foderleverantör, men nu måste jag fodra med detta då det är -25 och ena hästen står utan täcke (skulle ha kommit för länge sedan, men det blev "lite" försenad leverans, och nu har de skickat det till fel ställe :devil: ) Jag rensar väldigt ordentligt, tar bort ALLT jag misstänker är mögligt, luktar och tittar på varenda strå hästarna får i sig. 3/4 av balen är grön, luktar friskt, dammfri och visar inga tecken på mögel, men jag är så rädd att de får i sig det ändå. Hur stor risk är det? Jag vet hur farligt det är med mögel i fodret, men ja, jag är i en extremt svår situation. Nu har jag hittat en som säljer 2 ton, och ska genast höra av mig till henne. Men samtidigt, jag har fånghästar och måste vänja in sakta, vilket gör att jag får fodra med det här åtminstone en vecka till.


Jag blir så ledsen.. :cry: Vet inte vad jag ska ta mig till.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Tyvärr för din del är det mycket stor risk. För fånghästar extremt stor risk eftersom de är väldigt känsliga. För luftrörens skulle skölj höet noga innan du fodrar. Mögligt hö kan även medför mag och tarmproblem. Mögeltrådarna som letar sig in i balen är svåra (tror nästan omöjliga att upptäcka).
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Nu är jag inte jättesäker på detta men hamnade i samma situation som dig förra vintern. Min häst hade nyligen haft fång och höet hade möglat. Det fanns inte mer vettigt hö att få tag i och vi hade planerat sedan tidigare att gå över till ensilage. För mig var valet mellan mögligt hö och byte till ensilage inte så svårt. Jag bytte snabbt över till ett friskt bra ensilage. Mögligt hö är nog definitivt inte heller bra för en fånghäst. Nu är inte min häst så känslig för foderbyten vissa fånghästar är extremt känsliga. Jag kan tänka mig att det blir svårare att avgöra då.
Jag förstår hur du menar med balarna. Jag vet inte heller hur mkt mögel man får med om man plockar bort den delen av balen som är dålig. Jag misstänker att en hel del följer med i alla fall.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Jag misstänkte det. Ja, nu är ju läget som det är. Jag vattnar höet innan jag ger det. Jag kan tyvärr inte byta till ensilage, då ena hästen inte kan äta det. Fan.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Hejsan! Inte kul att betala dyrt för mögligt hö. Det låter som din höleverantör täcker höet dåligt på skullen. Min höleverantör är petnoga med höet och dels läggs höet på rätt kant mot fläkten (skärsidan neråt), därefter täcker han med ett lager halm. När vi hämtar hö täcker vi av en rad med halm åt gången och dessa balar läggs bakom oss på hölagret under. Halmbalarna vänds inte upp o ner utan läggs hela tiden med samma sida uppåt så det inte hamnar med "mögliga" sidan ner mot höet. Har hittills inte fått hem en enda dammig bal denna vintern (och inte förra heller, lika regnigt då ju). Helt underbart att få tag på en sådan leverantör, då jag haft diverse mer eller mindre seriösa hösäljare förut. År som dessa (nu verkar du ju inte vara drabbad av den varma vintern med -25°) som här nere i söder, med plusgrader hela vintern och bara regn o regn, så är det svårt oavsett hur noga man är. Sommaren bjöd inte heller på någon toppenhöskörd, men isåfall skulle hela balen vara dålig, så det verkar mer vara lagringen som är problemet hos din leverantör.

Att möglet skulle framkalla fång tror jag definitivt inte på, då skulle varenda häst som går i vinterhage med gräs, ha fång. Hästarna får i sej så mycket mögel och annat ute i hagen (det är enorma mängder mögelsporer på dött gräs) så jag tror inte på nåt vis att dom dör av lite i mögel på ett höstrå, men precis som Ylva sa så kan dom få hosta och det är ju bra om du vattnar höet om det verkar dammigt.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Fast min häst FÅR faktiskt fång när han går i vinterhage med gräs. Kanske det beror på mögel då. Hade faktiskt ingen aning om något mögel i vintergräs.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Att möglet skulle framkalla fång tror jag definitivt inte på, då skulle varenda häst som går i vinterhage med gräs, ha fång. Hästarna får i sej så mycket mögel och annat ute i hagen (det är enorma mängder mögelsporer på dött gräs) så jag tror inte på nåt vis att dom dör av lite i mögel på ett höstrå, men precis som Ylva sa så kan dom få hosta och det är ju bra om du vattnar höet om det verkar dammigt.

Jag tror inte att man ska vara så säker på vad som framkallar fång eller inte. Vad jag förstår finns det fortfarande alldeles för stor osäkerhet kring vad det är exakt som triggar igång ett fånganfall. Men en av orsakerna kan vara förgiftningar och det får man ju vid intag av mögligt hö. En annan orsak är störningar i tarmbalansen och det kan det också bli av mögligt hö så som Ylva redan har skrivit.
Om och hur mkt mögel det finns på dött gräs ute i en hage har jah inte en aning om. Men om det skulle finnas det så behöver inte det betyda att alla hästar får fång bara för att de äter av det. Det är ju som man snabbt inser inte så att alla hästar får fång.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Nu får vi det mögliga gratis, men jag skulle kunna betala det dubbla om vi bara fick bra hö. Inte nog med att det är farligt för hästarna, det är en massa jäkla jobb att skilja det bättre från det sämre, i balarna.

Jag har ringt till en kvinna som säljer 2 ton 10 mil härifrån, hon svarade inte men jag lämnade ett meddelande och bad henne ringa upp. Annonsen är insatt kl 7 i morse, så jag hoppas att hon inte hunnit sälja det.

Vi har haft väldigt milt jämfört med andra vintrar, hela november-december har varit milda (för att vara här i Norrbotten). Så jag antar att det är en bidragande orsak.

Jag blir bara så less. Oroar mig ständigt för att hästarna mår dåligt, och i sådana här lägen önskar man att man bodde någon annanstans. Att ha häst ute i småbyarna är inte lätt alla gånger.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Att möglet skulle framkalla fång tror jag definitivt inte på, då skulle varenda häst som går i vinterhage med gräs, ha fång. Hästarna får i sej så mycket mögel och annat ute i hagen (det är enorma mängder mögelsporer på dött gräs) så jag tror inte på nåt vis att dom dör av lite i mögel på ett höstrå, men precis som Ylva sa så kan dom få hosta och det är ju bra om du vattnar höet om det verkar dammigt.

Min häst (inte när jag hade den, men hade nära kontakt med ägaren) fick fång av DÅLIGT hösilage, vet inte om det var mögel som triggade det eller allmänt dålig hygien.
Den äter inte gräs på vintern (till skillnad från min andra häst som verkar ha stålmage :crazy: ) däremot behöver den väldigt mycket grovfoder, får inte gå utan för länge. Vilket gör att den äter hösilage även om det luktar illa - det gör inte den andra.
Denna häst har både haft fång och dammhosta och jag har märkt av någon lindrig kolikkänning som lyckligtvis gett med sig utan att vi behövt ta ut veterinär.

Allt triggat av för dåligt hö... Dammhostan VET vi uppstod av mögligt hö, däremot vet vi som sagt inte om fången uppstod av mögligt eller på annat sätt dåligt silage. Min poäng är väl att om en häst är känslig pga tidigare obalans så är de väldigt utsatta och får lätt nya problem enligt min erfarenhet, medans andra kan ha en riktig stålmage till en viss gräns då det rinner över (det hade även "fånghästen" innan den fick för mycket mögligt hö...) så även om det INTE skulle finnas risk för fång av mögligt hö så skulle inte jag vilja riskera att hästen får andra problem pga obalans i kroppen, vilket jag upplever att de lätt får när de väl har EN störning.
 
Senast ändrad:
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Hästarna får i sej så mycket mögel och annat ute i hagen (det är enorma mängder mögelsporer på dött gräs) så jag tror inte på nåt vis att dom dör av lite i mögel på ett höstrå, men precis som Ylva sa så kan dom få hosta och det är ju bra om du vattnar höet om det verkar dammigt.

Jag skulle gärna vilja veta vad du har för källa till påståendet om att det finns enorma mängder mögelsporer på dött i gräs i hagen.
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Tjejen som sålde höet hade redan sålt det, så det var kört. Men jag hittade en annan, så nu har vi fixat och ska hämta på tisdag. Han som sålde garanterade att det inte finns mögel eller liknande i höet, han fodrade även själv med det. Hoppas, hoppas, hoppas att han inte ljuger...
 
Sv: Mögligt hö - hur stor risk?

Ojdå, det lät konstigt. Jag menade självklart det dubbla av det vi betalar vanligtvis. :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade...
Svar
3
· Visningar
1 495
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 937
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 721
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 157
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp