modesele vs standard sele

Moppa123

Trådstartare
har ett litet inlägg på utrustning men få svarar där så provar här istället :)
Jag har en modesele(tror jag) och funderar på att köra en ganska tung vagn med den. Dock fick jag höra att det är bättre med en standard sele.
Vad är skillnaden mellan en standard och modeselen??? på modeselen har jag remmar både från uppifrån och nerifrån ( ehhh beskriver som en supp)
Grund frågan var vilken brösta jag bör ha till den tunga vagnen, lång eller kort?? vad är skillnaden?? (förutom att den ena är längre)
Måste jag köpa en ny sele för att dra den tunga rockarden?? eller hur resonerar ni?

precis vad jag oxå undrar...
Jag fick rådet att hellre använda en "standard" sele istället för min modesele på en tung rockard...???

Har du vanlig anläggning av remmar så är det ju en standardsele...bredbrösta skall du ha om du drar tungt, på rockardar brukar det finnas en ögla man kan trä in en kort bredbrösta, annars så är det bättre att ha långbrösta(bred)

jo, men jag blev osäker minsann :) ska se om jag hittar någon bra bild på en vanlig standard sele.. eller gå upp på travet och titta på shoppen där...

Hur ser en modesele ut? vilka remmar är det man inte har på en sådan??

Härär en MODEsele
10051.jpg

..och här är standard

10001.jpg

TACK!!! den ovan har jag inte :) jag har flera remmar och inga stroppar till "skacklarna" på sulkyn :)
Dock har jag samma "sakelfastsättning" som på den ovan, den nedan har "ringar" som man bara stoppar in skackeln i ??

Va tusan har jag för mixad sele? tror jag måste ta bilen och åka och titta på den.. kanske ska ta en digital bild och be dig avgöra :)

fast huvudsaken är velan att den ska orka den tunga vagnen... och alla remmarna har jag ju så den är kanske så pass "standard" ändån :)

ska skaffa bred/lång brösta oxå så hoppas jag att blir bra ..
tack för hjälpen

Jag fick med extragjord till min andra mode-sele när jag tänker efter (en Finn Tack), den hamnade på en av standardselarna när den gamla gjort sitt...

Om du har extragjord OCKSÅ så tror jag inte du behöver köpa dig någon ny sele, det blir nog stadigt nog ändå...

/// ghost

/// ghost

samma "sakelfastsättning" som på den ovan, den nedan har "ringar"
Det är exakt det som är skillnaden på mode och standard.
Moden har en läderrem som går att justera, standard har "ringar"som bara går att höja eller sänka.
De extra remmarna går att ta loss, så du har nog en modesele.
Själv avskyr jag standardselarna som jag anser blir "vingligare" och svåra att "höja" skaklarna i.
Jag föredrar mode med bredbrösta, speciellt till rockard.

AHAAAA!!!! :banana: NU fatttar jag :) :bow:

Då har jag både lärt mig något och kommit fram till hur jag ska göra :) Jag köper en Bred/lång brösta och kör med det. På rockarden så finns de ett "hål" där kanske man kan trä igenom denna läderrem? eller hur? sedan remmar man runt som vanligt...
gosh känns som hundra år sedan jag selade ut sist :)

Liknande trådar

Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 634
Senast: Onecorner
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning bör man ha för att dra en enkel rockard? Eller en gigg? Duger det med bröstsele eller måste det vara loksele? Kan man rent av använda...
Svar
11
· Visningar
2 374
Senast: Saah_pippi
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama