Moderlöst föl

K

Kiiwyy

Hejsan! I somras blev mitt föl moderlöst när han var sex veckor gammal. Just nu mår han bra, är pigg och växer som bara den! Jag blev lite intresserad av vad som kommer att påverka honom och tänkte att det här borde finnas många som vet och kanske har varit med om det själva.

Frågan om fölen som tyr sig för mycket till männirkor är väl främst intressant då en vän till mig uttryckte det så att en sån häst borde vara väldigt mycket lättare att ha att göra med, jag kunde inte direkt svara utan sa bara att det inte var så man ville ha det. Vad berror då det på?
Fölet får ju självklart gå med en annan häst, det fick han redan från dagen då mamman försvann, så någon ska kunna lära honom att vara häst.

Och många har pratat om fölets sugbehov. Mitt föl vägrade äta ur nappflaska och det har inte märkts något annat konstigt heller, kan det vara så att det behovet redan hade försvunnit vid sex veckors ålder?

--Kiiwyy

Sv: Moderlöst föl

Fölet ska helst inte ty sig till människor. Om den gör det så brukar de tyvärr också bli ganska svåra att hantera som stora. Det liksom tappar respekten för oss. Så det bästa är om fölet får gå ihop med andra hästar och minmalt hanteras av människor. Alltså inte mer än vad som är absolut nödvändigt för att den ska sin mat m m.

Jag vet att det är så lätt att tycka synd om det lilla fölet och att man som människa gärna förmänskligar det. Klappar mycket och kelar och pysslar för den inte ska vara ensam o s v. Vilket blir helt fel i slutända och tyvärr många gånger förödande för hästen.

Jag har själv en häst som idag är fem år vars mamma dog när fölet bara var två veckor. Det finns ingen som ens kan ana att hon är uppfödd på annat än vanligt sätt. Men hon och jag har lite speciella band bl a kan vi kommunicera på ett sätt som jag inte kan med andra hästar.
Denna fölungen har från början fått gå med andra hästar i flock och vi var bara ute och gav henne välling i spann X antal gånger per dygn. Ja hon fick aldrig ens prova på nappflaska utan det var spann direkt på veterinärens inrådan. Hon har heller aldrig visat att hon hafr något problem med sugbehov. Hon är helt och håller fostrad av de andra hästarna i flocken.

Sv: Moderlöst föl

Som Masse sa så försök att hantera den så lite som möjlig och låt den gå med andra hästar.

Jag har en treåring som jag köpte för ett halvår sen. Hennes mamma dog vid födseln och även om hon fick gå med en annan häst så blev hon ju matad,ompysslad och hanterad av människor. Detta har lätt till hon inte har samma respekt för människor som andra hästar har. Hon tål inte att man säger till henne och detta leder till väldigt mycket mer extra jobb för mig för att de ska bli en fungerande tävlingshäst.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 249
Senast: Tagliabue
·
Avel Sitter och tittar på animal planet, djurpolisen. De får in ett sto med bristningar beräknar att hon ska föla om en månad samma natt...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: black pearl
·
Avel Hur gör man det på så smidigast sätt för alla inblandade? Vårt sto fick i Lördags morse ett litet underbart stoföl med microphtalmi...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
21 965
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut