Moderkakans läge

Jamtland

Trådstartare
Har nu varit på UL, allt såg bra ut med lilla knyttet ( iaf så vitt bm kunde se, man vet ju aldrig...) Fick veta att moderkakan ligger framför bebisen, alltså på "magsidan". Tänkte inte så mycket mer på det annat än att det var synd för att ul bilderna blev rätt dåliga och det är rätt bra för enligt bm så känns inte sparkarna lika mycket då.

Men sen när jag berättade för svrmor så blev hon alldeles förskräckt, för det var ju INTE bra att ha moderkakan där, då var risken stor att det blir akut kejsarsnitt. :eek:

Någon som vet, är risken större för kejsarsnitt och i så fall varför?

Jenny

Sv: Moderkakans läge

Det blir risker för blödningar i fall av yttre våld.
Så om jag var du så skulle jag vara försiktig med magen.

Jag har skrivit mera i tråden om graviditet och ridning.

Där har jag haft båda mina utan problem.

Bara den inte ligger NEDANFÖR och är ivägen för utgången så går det väl bra att ha den där.

Men det är väl bara om den ligger väldigt långt ner, alltså mitt för livmoderhalsen, så att bebisen inte kan komma ut utan att förstöra moderkakan...?

Jag hade moderkakan fram förra gången. Jag blödde en del fram till vecka 12. Tror det berodde på det. Men annars märkte jag inte av det. Och jag kände sparkarna bra ändå.

NEJ, det är inte bra om moderkakan ligger för cervix och alltså hamnar mellan barnet och slidan. Då får du ju moderkaksavlossning under förlossningen med kraftiga blödningar samt att när den lossnar kan den inte längre försörja barnet med syre!!! Då snittar man alltid. (planerat, för att undvika detta...)

Men i detta fallet som ts har (vilket jag själv haft på två av fyra graviditeter...) spelar ingen roll, det som kan vara svårare är att känna sparkarna eftersom den ligger frmåt. Men man brukar kunna känna relativt tidigt iallafall och då tex. mer mot ljumske eller annan plats där den inte täcker. Sedan när fostret växer till så kommer man känna sparkar ungefär som om moderkakan legat upp mot taket alt bakåt. För egen del har det mot slutet inte varit någon skillnad på hur sparkarna kännts -för alla fyra har haft vänligheten att trycka upp rumpan under revbeben på höger sida och mest buffa ;) . Jag har lite sned livmoder så alla har liksom legat på samma sida för det är där det funnits mest plats. (En har förvisso haft svårt att vända sig)

Har man sedan en moderkaka som ligger något lågt ex. vid ul runt v. 18 så kan den "krypa" uppåt i takt med att magen växer.

ts: Du behöver nog inte oroa dig ett smack. För hade bm tyckt det sett lustigt ut så hade hon nog sagt det och då gör man även uppföljning och beslut tas om planerat kejsarsnitt i god tid.

Gira :banana:

jag ska tydligen åxå ha min där. ingen har sagt att de är negativt på nått sätt...

det hade jag också och det var inga problem förutom att de hade lite svårt att känna hur bebisen låg vilket möjligtvis berodde på det

Jag har också min där och det har inte varit några problem. Jag kände iallafall rörelser i v 17.

Risken för kejsarsnitt föreligger om moderkakan ligger för utgången.
Jag har själv min moderkaka lågt placerad bak så jag ska in igen v 28 för att kolla att den växt med upp annars blir det planerat snitt.
Min syster hade sin i framvägg o det var inga problem. Det verkar som att det är det vanligaste.

Där har jag haft båda mina utan problem.

Bara den inte ligger NEDANFÖR och är ivägen för utgången så går det väl bra att ha den där.

Instämmer helt och fullt, förutom att jag bara har varit gravid en gång då :D

Jag hade en moderkaka på framsidan och en på baksidan när jag väntade mina små. Väldigt bra stötdämpning! Det är inga som helst problem att ha moderkakan på framsidan, det är bara om den ligger för utgången det kan blir problem. En kompis hade så i början av graviditeten men innan förlossningen hade utgången blivit fri och födseln gick helt utan problem. Så var inte orolig!

Nej det är inte större risk för kejsarsnitt om du har moderkakan i framvägg. Däremot är det bra att veta om moderkakan ligger i framvägg IFALL det skulle bli snitt. Det "komplicerar" ju ett snitt lite iom att moderkakan då ligger för.
Har själv moderkakan i botten och alltså kommer inte bebis ut i dagsläget. Ska tillbaka på ul i v.28 för att kolla om den flyttat sig och då berättade bm just att det är viktigt att veta moderkakans placering ifall det blir snitt.

Har själv moderkakan i botten och alltså kommer inte bebis ut i dagsläget. Ska tillbaka på ul i v.28 för att kolla om den flyttat sig och då berättade bm just att det är viktigt att veta moderkakans placering ifall det blir snitt.

Har också min i botten och ska tillbaka på ett till ultraljud :crazy: . Men barnmorskan sa att den vandrar uppåt i 99 % av fallen, så jag känner mig inte så orolig ännu...

När jag var gravid var också moderkakan för utgången så jag fick gå på några extra UL. I god tid innan förlossningen när hela paketet växt till sig så att säga så hade den kommit undan riktigt bra så det blev inga som helst problem och inget snitt. Jag har hittills hört om många som haft moderkakan för utgången men jag har inte hört någon i min bekantskapskrets som blivit snittad av den orsaken.

det hade jag också och det var inga problem förutom att de hade lite svårt att känna hur bebisen låg vilket möjligtvis berodde på det

Samma för mig men ju större barnet blev desto vildare syntes hans rörelser på magen, det var nästan så jag trodde han var en alien...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 751
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 429
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar