Moderatorers arbete

Sv: Moderatorers arbete

Mabuses fråga här är nog ett ifrågasättande av min moderering i en tråd på avel.

Trådens ursprung handlar om hingstar som använts i avel utan att ha varit godkända. När inläggen började handla om dessa hingstars avkommors mammors övriga avkommor mm så hade det för länge sedan passerat gränsen för vad vi normalt diskuterar på avelssidan.
Vi håller oss till avelshingstar och blodslinjer generellt. Stofamiljer okej och enskilda kändisston eller ston som haft stor påverkan på aveln okej, men i övrigt lämnar vi de enskilda stona utanför diskussionerna, enligt de direktiv jag fått från Gunnar.

Det var också några inlägg i tråden ifråga som raderades som jag ansåg vara rena efterlysningar av avkommor, vilket inte är tillåtet oavsett om det sker mitt i trådar eller i egna trådar. Efterlysningar har en egen plats på annonssidorna.

Det handlar alltså inte om varken ointressant ämne eller diskussion på tomgång. Delvis om ämnesbyte, eftersom ämnet det byttes till halkade utanför gränsen för vad vi normalt diskuterar på avelssidan.

Sen får man säja vad man vill om detta med att diskutera avelsstona eller inte, men rent generellt så är det FÅ ston som är av intresse för fler än trådskaparen.

Fast med all respekt så är det väl fler trådar där du valt att radera inlägg (eller låsa) där användaren inte gått i enlighet med din åsikt! Det är vi iallafall många som har upplevt!

Kanske alla dessa många i så fall skulle höra av sig till mig om detta, så att jag fick reda på det och eventuellt kunde göra något åt, om det nu stämmer.

Om jag inget hör utgår jag ifrån att moderatorerna sköter sig och bara gör lite små misstag då och då, precis som alla vi andra.

Fast med all respekt så är det väl fler trådar där du valt att radera inlägg (eller låsa) där användaren inte gått i enlighet med din åsikt! Det är vi iallafall många som har upplevt!

Den upplevelsen delar inte jag efter att ha hängt på avelsforumet i 5 år.

Jag kommer att sakna dig som moderator, Tifo.
Hoppas du stannar kvar i faggorna ändå.

Brukar inte skriva i såna här trådar men tycker det är skittrist att du slutar som moderator, tycker ärligt talat(& nu vill jag inte göra andra sura), att du är en av få som inte är partisk eller favoriserar vissa användare.Du behandlar helt enkelt alla lika & det är så en moderator ska göra.

Nästan alla travartrådar blir ju låsta ganska snabbt.

Och här kom du också, ja...

Om du tyckte att tacktråden till tifo var fel hade du ju inte behövt skriva i den, till att börja med:angel:

En "tack-o-hej-då"-tråd är inte riktigt jämförbar med en "levererar den här firman/personen-bra-produkter"-tråd. Den ena kommer in på reklam-regeln/fåmansföretag i bukes regler, men inte den andra.

Det ena handlar om en person som haft en viktig roll på forumet (helt oavlönat och tämligen otacksamt mottagen av vissa användare om jag har fattat rätt), det andra handlar om försäljning.

Jag förstår inte vad det skulle vara för likhet? För övrigt verkar ju flera olika nicka vilja tacka för det nedlagda arbetet. Menar du att det är fel?

Med risk för att bli oförskämd låter jag bli att svara och hänvisar till tidigare svar.

Men tifo då! vad tråkigt. Du har ju varit jättebra som moderator!
Men jag förstår att orken tar slut! Kan inte vara lätt alls.

*lån*

Jag tycker att moderatorerna överlag gör ett bra jobb, om än vissa kanske (i mitt tycke) kan vara lite väl övernitiska ibland...

Tipsa gärna mig om detta. Kanske vissa är övernitiska eller kanske det är andra som borde var lite tuffare ;)
Det är bra om jag får lite åsikter om detta också då det kan hjälpa mig att tillsammans med moderatorerna komma fram till en ganska jämn och lämplig nivå.

Just nu är det dessutom ett antal nya moderatorer som skall skolas in, den här typen av gränsdragning kan då vara viktig att diskutera. Sedan kommer aldrig alla tycka lika om allt ;)

Om jag i mitt modererande enbart gick efter personliga åsikter så hade jag inte blivit långvarig på den här posten.
Som moderator sätter man sina egna åsikter åt sidan medan man modererar.

OM du eller någon annan anser att jag gör felaktiga bedömningar så är Gunnar tacksam för att få veta när och var detta skett.
Kom bara ihåg att bakgrunden till en radering eller låsning kan vara en helt annan än den du tror....

Kom bara ihåg att bakgrunden till en radering eller låsning kan vara en helt annan än den du tror....

Ja, och det är ju inte lätt att veta när man inte får besked om varför en tråd låses, eller varför vissa(s) inlägg tas bort, mer än att "de följer inte reglerna" Har sett många trådar och inlägg som inte följer reglerna. Det verkar i många fall handla mer om vems åsikter det är och vem som skriver ett inlägg, iallafall ser det ut så.

Den upplevelsen delar inte jag efter att ha hängt på avelsforumet i 5 år.

Nej men det beror säkert på vilka av alla trådar just du intresserar dig för och läser i?

Flera av de användare jag syftar på "hänger" inte på avel utan har haft ett par diskussioner/trådar som de intresserat sig skarpt för och deltagit i med själ och hjärta eftersom det handlat om saker just de brinner för. Så du kanske inte ens känner igen dessa användare när du ser dom, även om de skriver mycket på andra ställen... Och visst, vi borde kanske alla rapportera till Gunnar, men man är väl en typisk "svensk" som hellre låter det bero...

*fortsatt delvis KL*

Jag har skrivit till Gunnar ett par gånger när jag inte tyckt saker varit rätt, men jag har aldrig fått något svar och vet inte ens om mina påpekanden har lästs, så det känns liksom inte som att det spelar någon roll....

Vad gäller moderatorerna så finns det många jättebra och jag tycker det är skittråkigt att mista Tifo... :bow:

Ja, och det är ju inte lätt att veta när man inte får besked om varför en tråd låses, eller varför vissa(s) inlägg tas bort, mer än att "de följer inte reglerna" Har sett många trådar och inlägg som inte följer reglerna. Det verkar i många fall handla mer om vems åsikter det är och vem som skriver ett inlägg, iallafall ser det ut så.

Att det finns trådar som inte följer reglerna är inte så konstigt eftersom ingen av oss moderatorer har tid och ork att sitta och lusläsa varje nytt inlägg i alla forum. Därför är den lilla triangeln kanonbra att använda, klicka, beskriv vad du upplever är fel, skicka. Då uppmärksammans den ansvariga moderatorn och kan kolla upp det!

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 925
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
Bukefalos Jag postade ett nästan identiskt inlägg i en tråd tidigare men tänkte att det nog förtjänade en egen tråd. Det kan finnas fler sätt som...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama