Moderatorers arbete

Sv: Moderatorers arbete

Det handlar alltså om att moderatorerna inte har samma konto/konton när de modererar som annars när de skriver?
Känns lite krångligt och lätt att glömma.

Dessutom ser jag en fördel att användarna troligen känner igen moderatorns användarnamn från tidigare, innan de blev moderator, och kanske även efter att de slutat. Man kan ha mer respekt för en person som funnits med och diskuterat under lång tid, än ett helt nytt namn.
Detta förutsätter att personen diskuterar på en vettig nivå och sköter sig. Förhoppningsvis tar jag endast in sådana som moderatorer ;) Sedan kanske deras åsikter inte alltid stämmer överrens med allas, inte ens med mina, men så skall det väl vara på ett diskussionsforum.

I övrigt håller jag med mandalaki (förlåt om jag är partisk nu ;))

Men jag håller med både mandalaki och dej i sak, jag bara la fram ett alternativ apropå t.ex 'Lena S' inlägg och ditt svar till det. :D

Jag tycker också att det är trevligare med personliga moderatorer och föredrar det, från min synvinkel. Men jag förstår att moderatorerna kan drabbas av egen inläggsförlamning, samt att de får ta mycket skit pga sin roll som moderatorer. Vilket av båda anledningar i sin tur innebär att det inte alltid är så lätt att rekrytera nya moderatorer när det behövs.

En moderatostatus innebär ju att man står lite vid sidan av i en diskussion, man kan inte argumentera varmblodigt för att sedan moderera sina motdebattörer. Det säger ju sig självt. Så antingen tar man omaket med dubbla konton, eller så tar man konsekvenserna av sin roll och använder sitt sunda förnuft. Som jag tycker bukes moderatorer är bra på, vad jag sett.

Jag vill verkligen tacka alla nuvarande och även alla tidigare moderatorer för all tid de lägger här för att hjälpa till helt utan någon ersättning, sidorna skulle var betydligt otrevligare utan dem och jag har full förståelse för de som över åren valt att lägga av som moderatorer då de efter en oftast mycket lång period tyckt att de får mer skit än det är värt.
Nu kanske inte mängden skit ligger till grund för mitt beslut, men även jag har kommit till den punkt där jag väljer att sluta som moderator.

Förstår att du blir less på oss, men det känns ändå trist. Du lyckades alltid vara rättvis och schyst tycker jag. Bra jobbat! :(

Om ni sörjer, vad tror ni då att jag gör...
a005.gif

Men jag har full förståelse för Tifos beslut, och såsom mod på samma forum så inser jag att det inte går att ha evighetsmoderatorer där. De forumen är tärande då de kräver engagemang och övervakning. Jag tillåter mig dock att tycka lite synd om mig... :p

Men det är ju jättesorgligt, ju! Min favoritmoderator!
Äsch, så säger du säkert till alla moderatorer som slutar.:love:

Förstår att du blir less på oss, men det känns ändå trist. Du lyckades alltid vara rättvis och schyst tycker jag. Bra jobbat! :(
Att moderera innebär att man fattar beslut. Att inte moderera är ett annat beslut. Mina beslut tog slut och i och med det glädjen. Fram tills dess var det skitkul.

Undrar lite hur det är tänkt med moderatorerna egentligen? Att de ska radera sånt som bryter mot forumreglerna är en sak, det är lätt att förstå, men annat? Till exempel att en tråd låses/raderas/rensas för att inläggen t ex

*Handlar om ett ämne moderatorn tycker är ointressant
*Moderatorn tycker att diskussionen går på tomgång
*En lång tråd börjar på sidan 10 eller så delvis handla om något annat än vad den gjorde från början
*Moderatorn tycker inte att det finns mer att säga i frågan, även om de som diskuterar i frågan uppenbarligen gör det (eftersom de fortsätter skriva inlägg).

Vad är det som gäller där egentligen?

Är moderatorn kejsare i sitt eget rike, eller finns det regler för forumen som moderatorerna känner till men inte vi vanliga användare (exempelvis att alla diskussioner måste vara intressanta och nyskapande)?

Fortsätt gärna diskutera i denna tråd.
Alla ni som undrar varför en moderator verkar bete sig så konstigt, vad det nu kan vara, får mycket gärna höra av sig till mig via PM. Precis som det redan skrivits här.
Och snälla tala i så fall om vilken moderator det gäller och vad som hänt, annars är det svårt för mig att kolla upp och eventuellt tillrättavisa en moderator.
Mabuses fråga här är nog ett ifrågasättande av min moderering i en tråd på avel.

Trådens ursprung handlar om hingstar som använts i avel utan att ha varit godkända. När inläggen började handla om dessa hingstars avkommors mammors övriga avkommor mm så hade det för länge sedan passerat gränsen för vad vi normalt diskuterar på avelssidan.
Vi håller oss till avelshingstar och blodslinjer generellt. Stofamiljer okej och enskilda kändisston eller ston som haft stor påverkan på aveln okej, men i övrigt lämnar vi de enskilda stona utanför diskussionerna, enligt de direktiv jag fått från Gunnar.

Det var också några inlägg i tråden ifråga som raderades som jag ansåg vara rena efterlysningar av avkommor, vilket inte är tillåtet oavsett om det sker mitt i trådar eller i egna trådar. Efterlysningar har en egen plats på annonssidorna.

Det handlar alltså inte om varken ointressant ämne eller diskussion på tomgång. Delvis om ämnesbyte, eftersom ämnet det byttes till halkade utanför gränsen för vad vi normalt diskuterar på avelssidan.

Sen får man säja vad man vill om detta med att diskutera avelsstona eller inte, men rent generellt så är det FÅ ston som är av intresse för fler än trådskaparen.

Synd för oss, du har gjort ett grymt bra jobb. Hoppas du åtminstone kommer att orka stötta ullo lite i bakgrunden, det är inga lättjobbade forum...

Hoppas du kommer att upptäcka nu hur skönt det är att diskutera utan moderatorkopplet:bump:

Du kanske vill komma tillbaka :devil: Din semester är slut nu :D

Semester? Jag är pensionerad och sitter på hemmet för avdankade moderatorer och gaggar nostalgiskt om gamla lyckade trådflyttar:rofl:

(Flytten av en tråd om modellhästar till Avel hör dock inte dit:o:angel:)

:rofl: ja det är modellen :devil:
Ibland känns det som om även jag har lust att flytta dit :p värm upp en soffa till mig är du snäll :bow:

Har ni inte hört att det är mycket bättre att fortsätta och jobba, av pension blir man bara trött och sjuk ;)

Jag tar gärna emot "gamla förtidspensionerade" moderatorer om de är intresserade ;)

Tack för tiden som varit.
Och jag hoppas att du kan lysa upp vår tillvaro genom medverkan i div. diskussioner.

Jag tror att tifo kommer att orsaka ännu mer smilbandsdragningar nu när de tyngande moderatorsplikterna är minimerade!

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 925
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
Bukefalos Jag postade ett nästan identiskt inlägg i en tråd tidigare men tänkte att det nog förtjänade en egen tråd. Det kan finnas fler sätt som...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama