Moderata rasister avslöjade

PolitisktKorrekt

Trådstartare
Hoppsan...
Det är visst inte bara svarta fåret SD som har opassande åsikter. Igår sa Löfven 'zigenare' och idag avslöjas moderaten Jan Åbjörn kommunpolitiker i Bollnäs ha uttryckt sig likvärdigt till en av Sveriges Radios reportrar som besökte valstugan med dold mikrofon:

"– Migrationsverket måste sortera vilka de ger uppehållstillstånd till. Vi får hit en massa drägg, som ramlar igenom. De ska hem, de ska inte va här. Vi vill bara ha de bra här."

Somalier är inte heller välkomna då de är "lata och arbetsskygga".

Är detta endast "olycksfall i arbetet", eller kan det vara så att moderaternas allmänna syn på människor inte är mycket bättre än Sverigedemokraternas?

Jag har redan sett reaktioner av typen "tänk om en sverigedemokrat sagt sådär!"

Men då missar man ju grejen helt: det får större uppmärksamhet just för att det inte är en sverigedemokrat. Att de vräker ur sig rasistiska grodor är snart ingen nyhet längre.

Hoppsan...
Det är visst inte bara svarta fåret SD som har opassande åsikter. Igår sa Löfven 'zigenare' och idag avslöjas moderaten Jan Åbjörn kommunpolitiker i Bollnäs ha uttryckt sig likvärdigt till en av Sveriges Radios reportrar som besökte valstugan med dold mikrofon:

Är man rasist om man säger zigenare? Det borde väl i så fall infogas med något nedsättande för att få en rasistisk innebörd, i så fall är jag också rasist när jag säger zigenare, negerboll om fikabrödet osv.:confused:

Inte samma uppmärksamhet? Vad jag vet var det senast igår ett himla liv och två ur SD blev avstängda?
Här har vi en moderat med SD-åsikter. Och det vill du bara släppa förbi eftersom han kommer från ett "fint" parti? :confused:

Är man rasist om man säger zigenare? Det borde väl i så fall infogas med något nedsättande för att få en rasistisk innebörd, i så fall är jag också rasist när jag säger zigenare, negerboll om fikabrödet osv.:confused:
Har Löfven påståtts vara just rasist? Han har använt en förlegad och nedsättande benämning, är vad jag sett.

Att prata om flyktingar och invandrare som drägg, och generalisera somalier som lata och arbetsskygga - där avslöjar man dessvärre ett rasistiskt tankemönster.

Har Löfven påståtts vara just rasist? Han har använt en förlegad och nedsättande benämning, är vad jag sett.

Att prata om flyktingar och invandrare som drägg, och generalisera somalier som lata och arbetsskygga - där avslöjar man dessvärre ett rasistiskt tankemönster.

Löfven har sagt zigenare, och Åbjörn har använt ord som drägg, lata och arbetsskygga. Jag känner ju inte att dessa två kan likaställas, även om ordet zigenare är en förlegad benämning så får du ursäkta men jag ser inte det som något rasistiskt. Generaliserande ja, eftersom den drar ihop alla romer i en och samma grupp oavsett varifrån de kommer.

Löfven har sagt zigenare, och Åbjörn har använt ord som drägg, lata och arbetsskygga. Jag känner ju inte att dessa två kan likaställas, även om ordet zigenare är en förlegad benämning så får du ursäkta men jag ser inte det som något rasistiskt. Generaliserande ja, eftersom den drar ihop alla romer i en och samma grupp oavsett varifrån de kommer.

Fast generaliserande säger ju inte så mycket. I så fall är ju Romer lika generaliserande som Zigenare, bara ett nytt ord. Alla ord om en grupp eller nationalitet är ju på något sätt generaliserande så det i sig är inte nödvändigtvis negativt.

Jag är moderat och har inte samma syn på människor som SD. Därmed är ju saken bevisad att din tes inte stämmer.
Sossarnas däremot... där står ju ännu Löfvens språkbruk oemotsagt så där råder väl viss tvekan :-)
(´Det var lite på skämt. Allvarligt talat finns det tyvärr förfärlig människosyn i alla partier men det går inte att dra så generella slutsatser på ett fåtal exempel.)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19501449.ab

Fast generaliserande säger ju inte så mycket. I så fall är ju Romer lika generaliserande som Zigenare, bara ett nytt ord. Alla ord om en grupp eller nationalitet är ju på något sätt generaliserande så det i sig är inte nödvändigtvis negativt.

Korrekt, fast romer är av någon outgrundlig orsak mer accepterad än zigenare.

Anledningen är lättbegriplig.
Ordet Zigenare har använts av omgivningen för att beskriva folkgruppen.
Romer är vad de själva kallar sig och vill bli kallade.
Det beror på. Många av dem kallar sig för zigenare. Speciellt lovari och kalderash.
Skulle gissa att finska romer föredrar just romer.

, i så fall är jag också rasist när jag säger zigenare, negerboll om fikabrödet osv.:confused:

Kan vi alla bara sluta använda N-ordet för bakverket. Så otroligt nonchalant och förlegat.

Men då så är det ju inte särskilt allvarligt alls att kalla någon för Zigenare.

Nä egentligen inte, men ibland undrar jag om det inte handlar om vem som säger det och inte. Många kallar sig för zigenare själmant, medan det sedan uppfattas negativt om tex Löfven säger så.

På samma sätt kallar många mörkhyade människor både sig själv men även andra liknande för neger, skulle jag ta ordet i munnen så betraktas jag raskt som rasist.

Ang negerboll så må det vara förlegat, men när jag åt den första för sisådär 50 år sedan så fanns absolut ingen anknytning till någon människa, de kallades helt enkelt så redan av tillverkaren.

Ang negerboll så må det vara förlegat, men när jag åt den första för sisådär 50 år sedan så fanns absolut ingen anknytning till någon människa, de kallades helt enkelt så redan av tillverkaren.
När jag var liten så var det okej att säga neger om svarta människor från Afrika.
Det var inget nedsättande i det utan betydde just svart människa från Afrika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka