Mod och längdhinder?

M

Mirus

Just nu har jag ingen tränare att tillgå så jag vänder mig till buke.

Tycker allt fungerar riktigt bra med madamen där hemma nu.
Räck, trippelbarr, stigsprång och liknande tar vi oss över på 1,3m, men hon fegar ur på oxrar och då på höjderna under.
Det var ett tag sen vi tog oss an de maxade oxrarna (tävlar t.o.m 1,2m) och jag är rätt säker på att det är modet som sviker för henne.
Någon som har tips på övningar för att öva upp modet just på såna hinder?

Sv: Mod och längdhinder?

5½-an! Eller kombination med två galoppsprång och hjälpbom framför första (eventuellt även galoppbommar mellan hindren). Då får hon hjälp hela vägen fram och behöver inte tveka över var hon ska hoppa av, för jag misstänker att det är där skon klämmer. Sen behöver du ju inte börja på 120, utan börja på 90-100 och höj sen.:)

Snacka om hjärnsläpp när jag glömmer bort 5½:an. :crazy:
Kom också på någon övning jag sett med två räck (ett lågt och ett "mellan") och sedan ett längdhinder på slutet.
Tror det var två språng mellan varje hinder.

Hoppa några små serier med snälla avstånd som slutar med ett längre hinder, tex en oxer! :)
Det borde funka, eftersom hästen då rullar på och får hjälp ända fram.
Annars är 5 1/2 superbra precis som L8P8 sa ;)

Emmaalove

För mig har 6½:an funkat super då får man ett litet hjälphinder framanför och kan komma in i galopp.

Liknande trådar

Ridning äntligen har vi kommit så långt att vi kan börja hoppa igen. Märker direkt att hästen är mycket mjukare dagen efter. Dock har hon...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: vinkelina
·
E
Hoppning Hejsan! Jag rider en jättemysig häst som jag brukar hoppa någon/några gånger i veckan. Hon är jätteduktig när det är små hinder, men...
2
Svar
22
· Visningar
3 300
Senast: Nelli
·
S
Hoppning Håller på att vänja unghästen vid uppsutten hoppning just nu och har hittat en övning som hon går riktigt bra på. Jag tänkte använda mig...
Svar
2
· Visningar
2 015
Senast: Spider84
·
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 880
Senast: Raider_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka