L

linda746

Mocka ni till Era hästar på morgonen eller kvällen. Mina hästar går ute i hagen hela dagarna. Såg ett program på tv:n där vetrinären sa att de blir sjuka om man inte mocka ut på morgonen? Kom med förslag hur ni gör.
Eken

Sv: Mockning

Jag mockar på morgonen eller förmiddan.
men de för att de inte ska vara lika lockande för flugorna att komma in.
Jag har aldrig hört att hästarna skulle bli sjuka av att mocka på kvällen.
De enda är väl om man har dålig ventilation och de blir för stark amoniak doft.
Men får hästarna överhuvutaget stå i så dålig ventilation?

På helgerna mockar jag på förmiddagen för att bädden ska hinna lufta ur ordentligt. I veckorna måste jag ju göra det när jag kommer från skolan.

Jag mockar någon gång under dagen när de är ute, så det är rent när de kommer in. Mina är ute mellan ca 7 - 18 i snitt.
Sen tar jag alltid ut högarna när jag kvällsfodrar.

Mockar till 90% på eftermiddagen eller kvällen, iallafall på vardagarna.
På helgerna är det lite olika beroende på när man är i stallet.
Det gör dom flesta hos oss och det är ingen häst som blivit dålig pga det ?!?!
Så jag tror vad jag vill om det :)

Jag mockar i regel mitt på dagen. Hästarna kommer nog denna vinter att släppas ut kring 08.00 och få komma in runt 20.00-21.00.
Dvs efter att minsta barnet har farit till förskolan på morgonen och efter hon har somnat på kvällen :) ;)

Appropå att dom skulle bli sjuka om man inte mockar på morgonen tror jag Inte ett dyft på!
Har aldrig hört talas om det under alla mina hästår iaf...

Senast ändrad:

eftersom hästen står en bit från mitt hus så faller dig det natruligt att jag mockar efter skolan= kvällen! och mina hästar har då aldrig blivit sjuka :smirk:

*off topic*

Peter jag tänkte pm:a ett tack till dig, för svaret på min fråga och för att du tog dig tid att svara, men din pm-inbox är visst full, så det gick inte. Tackar här i ställe :bow: :)

Sjuka rakt av bara??? :confused: Inte preciserat VAD de skulle få för problem?

Jag tycker också att det låter skumt.

Vi mockar alltid runt 16-17-tiden på grund av att vi har arbete och träningsanläggningens öppet-tider (på helgerna) att ta hänsyn till.

Inte har jag märkt att våra hästar är sjukare än andras heller! :D

/// ghost

Man kan ju inte åka ut mitt i natten för att mocka på morron innan man åker till jobbet, för att sen åka dit igen för att rida på em.
När jag släppte ut hästarna tidigt på morgonen hade man inte tid att mocka och duscha innan jobbet kl 0600 heller. ! Därför är permanentbädd bra när man inte kan mocka på fm.

Jag mockar när jag kommer till stallet vilket brukar vara någon gång på eftermiddagen när dom fortfarande är ute i hagen.

Blir faktiskt riktigt upprörd när jag läser alla svar! Veterinären har helt rätt. Hästar har otroligt känsliga luftrör och ska inte utsättas för att ställas i ett dammigt stall. Nu tänker ni säkert att jag överdriver? - Inte dammar det väll så mycket när man mockar? Svaret är att - Jo, det gör det! Jag har själv en dammöverkänslig häst, plus att vi i stallet har en häst med fullt utvecklad bronkit. Detta beror inte på hur vi har hanterat hästarna utan hur de hade det innan vi köpte våra hästar. Rådet från alla veterinärer jag har pratat med är att alltid mocka på morgonen. Detta gäller ALLA hästar. Det ska vara MINST 4 timmar mellan man mockar och tar in hästarna, och helst längre. Det är inte det synliga dammet som är farligt utan de små partiklarna som inte syns. Vi i vårat stall mockar på morgonen och lägger all halm runt väggarna så att golvet får torka, sen bäddar vi på eftermidagen. På detta sätt slipper vi de skadliga ammoniakångerna också. Lång utevistelse är också viktig, hästar är inte gjorda för att stå inne i ett stall. Vi släpper ut dom vid 6, halv 7 på morgonen och tar in dem runt 21 på kvällen. Dessutom har vi alltid en dörr öppen hela natten så att vi får in ordentligt med frisk luft.
Skall kanske tillägga att hästarna mår toppen nu när de går på bete! Längtar inte tills vi tar in dom.
Hoppas alla tar in nått av vad jag har sagt. Vet av erfarenhet att så inte brukar vara fallet tyvärr...

Jag mockar på morgonen.

Jag hörde det pogrammet.
Det var för dammet skulle lägga sig. Så inte hästarna fick ont av detta. Särskilt om det var host hästar.Ganska sunt igentligen. När ,am lägger in en spån bal, torv eller halm. Då är det ganska mycke particklar på en gång i luften. Om det får stå en timme ellermer har det sjunkt till backen.

På veckodagarna så mockar jag före jobb - dvs runt 11-12 tiden och på helgerna så blir det runt 15-16 tiden ca.

Jag mockar alltid vid 17-tiden på vardagar. Hinner inte göra det på morgonen, om jag inte ska behöva gå upp mitt i natten...
Hästarna får komma ut vid 5 och in vid 20-tiden.

På helgerna mockar jag på morgonen, efter jag släppt ut hästarna.

Olika beroende på när jag är i stallet. Har jobbat skift tidigare och nu pluggar jag så ibland är jag där förmiddag och ibland kväll.
Skulle hästen bli sjuk av att man inte mockade på morgonen? Mina häster går ju ut på morgonen och när de kommer in på kvällen är det ju redan mockat... De ha således inte varit i kontakt med de omockade boxarna... :confused:

Han kanske menade att det inte är nyttigt för hästar som står inne hela dagarna att få stå i "ammoniakångorna" från pisset?!?

Kan vara så men då måste man ju mocka även på kvällen..
När jag gjodre lumpen hade vi stallvakt o mockade större delen av natten.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17