Sv: Mockning
Blir faktiskt riktigt upprörd när jag läser alla svar! Veterinären har helt rätt. Hästar har otroligt känsliga luftrör och ska inte utsättas för att ställas i ett dammigt stall. Nu tänker ni säkert att jag överdriver? - Inte dammar det väll så mycket när man mockar? Svaret är att - Jo, det gör det! Jag har själv en dammöverkänslig häst, plus att vi i stallet har en häst med fullt utvecklad bronkit. Detta beror inte på hur vi har hanterat hästarna utan hur de hade det innan vi köpte våra hästar. Rådet från alla veterinärer jag har pratat med är att alltid mocka på morgonen. Detta gäller ALLA hästar. Det ska vara MINST 4 timmar mellan man mockar och tar in hästarna, och helst längre. Det är inte det synliga dammet som är farligt utan de små partiklarna som inte syns. Vi i vårat stall mockar på morgonen och lägger all halm runt väggarna så att golvet får torka, sen bäddar vi på eftermidagen. På detta sätt slipper vi de skadliga ammoniakångerna också. Lång utevistelse är också viktig, hästar är inte gjorda för att stå inne i ett stall. Vi släpper ut dom vid 6, halv 7 på morgonen och tar in dem runt 21 på kvällen. Dessutom har vi alltid en dörr öppen hela natten så att vi får in ordentligt med frisk luft.
Skall kanske tillägga att hästarna mår toppen nu när de går på bete! Längtar inte tills vi tar in dom.
Hoppas alla tar in nått av vad jag har sagt. Vet av erfarenhet att så inte brukar vara fallet tyvärr...