Mocking hur noga är ni?

Jag är PETIG när jag mockar. tar 10 min att mocka och fylla upp mat och vatten i valackens box (reeeenlig) och 20 minuter att göra samma sak med åringen box (inte renlig, hon skiter på tre olika ställen, men sparkar sen spån över. Rör dock INTE runt, men man får leta lite)

Själv MOCKNINGEN enbart tar väl 5 min för valacken och 15 min för åringen (sto). 4*4 metersboxar med spånBÄDD, så jag tar bara emot kiss som kommit upp till ytan. SKulle jag mocka ut kiss varje dag skulle det väl ta en minut till för valacken och kanske tre minuter till för stoet.

Det är underbart att ha renliga pållar ;)

Min häst är GRIS så det tar ialla fall 30 minuter. Hon blandar och sprider ut ALLT i en enda röra :crazy:
Ponnyn däremot tar det 5 min att mocka hos, han "lägger"skiten i EN prydlig hög, och kissar på ETT ställe!
Min häst har mycket att lära av honom :cool:

Det tar mig ganska exakt en timma att mocka och strö Bestens box, fylla på vatten i 9 vattenhinkar, ställa betfor och sedan lägga morötter i åtta krubbor. Dessutom hinner jag sopa hela stallet + sadelkammaren samt kratta runt gödselstacken.

Själva mockningen tar nog max 10 minuter - hon gör allt i en och samma hörna av boxen. :D

Immer

tar ung 1timma o 30 min att mocka och halma 11 boxar och då kan jag lägga mig där och sova själv inget slarv alltså

Min ponny är en ängel. Tar mig 10-15 minuter att mocka pedantrent i hennes box som ändå är en STOOR box (avsedd för sto med föl). Har också som princip att jag själv ska kunna sova där. Alltid mycket och fräscht spån också.

Har man halm i boxarna och dessutom trägolv i stallet så måste man vara noga. Men ca 1 h för att mocka tre boxar men en skithäst, en mellan och en lättmockad häst. Jag lägger in ny halm varannan dag. Har ganska mycket halm. Sen fyller jag 4 höpåsar, tar hö från loftet (rundbal),lägger in hö, gör rent hinkar och fyller på vatten, sopar stallgången ( oxå av trä och full med broddhål). De dagar jag tar hem ny hö och halm tar det ju extra tid med att starta traktorna och så.

Men det viktigaste är att det är så himla skönt att fixa i stallet och mocka. Man kan fundera på en massa och "rena" skallen. Mockningen är en sån bra rutin att ha. Fast någon dag i veckan vill jag vara hästledig. Fast det var nog två månader sen sist...

:smirk:

Det tar väl mig ca 15 min att mocka och att fylla på vatten och då är jag noga! Tar bort allt som är skitigt och strör med en bal halm varje dag!

Nu tar det 15 minuter(han har halm),
och han är en GRIS :angel: :D
Förut så hade han spån och då tog det 1 tim -1½ tim :eek: :o
(jag seg?? :rofl:)

min häst kissar och bajsar alltid på samma ställe, problemet är att hon krafsar över det.
men det brukar ta 5-10 min att mocka hennes box.

Jag är JÄTTEnoga, sopar alltid i botten och låter det torka upp. Vet inte hur lång tid det tar faktiskt. Han står ju på halm och boxen är ganska stor... ca 20 min kanske.

jag är oftast pedant, kan stå och pilla ut minimala pluttar i timmar... :) eller ja, om jag bara haft mockningen att sköta vill säga...
min häst är en SKITGRIS (för att uttrycka mig milt), kissar och bajsar i mitten OCH längs kanterna, och trampar sen runt i det så att allt blir en enda sörja. (hon står på spån, tänkt att vara spånBÄDD :D )

det tar ungefär 25-30 minuter att mocka ut allt blött och allt uttrampat ensilage som hon inte äter upp när det är spån i *grr* och hämta nytt fräscht spån i spånladan...
när man har helgtjänst tar det 2-2,5 timme att mocka 6 boxar, med två medelskitiga, 2 lätta och 2 hemska! :smirk:

Min häst trampar gärna runt allt i boxen så det tar nog en halvtimme. Blir avundsjuk på de andra hästägarna vars hästar gör allt på samma ställe så att det bara tar tio minuter...

jag är pedantisk av mig, och det får man ju lida av... :crazy: hästarna däremot får det ju riktigt bra ;)
nu på vintern så tar det längre tid att mocka eftersom dom står inne mera, men mellan 45 min och en timme att mocka två boxar

//Linda :bump:

Det tar ca 10 minuter (inräknat att gå upp på loftet och slänga ner halm/spån)
Min söta pålle är så snäll så han lägger allt i två hörn. :D

Det är lite olika hur lång tid det tar, beroende på om hästarna har lekt tornados eller inte under natten. Men mellan 10-15 min/box ungefär.
Är såklart mycket noga, det ska vara helt rent. Jag ska själv kunna lägga mig ner i boxen och sova. (inte för att jag brukar göra det då men :D)

Hur snabbt det går beror på vad det är för strö dom har. Men Ca 2 timar att mocka ett 14 boxars stall med Halm. Spån går mycket snabbare. Och jag mockar så noga att jag själv ska kunna sova där. :)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 439
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18