Mocking hur noga är ni?

Jag är väldigt noga, tror jag... :D Varenda klutt ska ut om det så tar en smärre evighet! Vanligtvis tar det ca. 30 min att mocka, ev. fylla på nytt spån, göra rent vattenhink + krubba och fylla på nattens grov- och kraftfoder + vatten. Tar lite längre tid om det är jag som har "stalljour" (jag och Maria tar varannan vecka) för då är stallgången på mitt ansvar också! :p

beror på vem jag mockar åt, samt vem som mockade dagen före...

Men mellan 10-20 minuter brukar det ta oftast... (kan ta både kortare och längre tid ibland.)

Vågar inte säga ur länge det brukar ta för mig! :o Är mobbad i stallet för min sölighet :cry: :angel:

Nirak

Jag tar bort alla bajshögar, men inte varenda lilla smula...
Plockar bort det värsta av kisset var eller varannan dag. Ibland, en gång i veckan, mockar jag noggrant o rengör hela underlaget.

Tycker det är överdrivet att hålla på mocka sådär att man har jagar små, små bajskorn bland spånet... Som om hästen skulle bry sig :confused:
MEN det SKADAR ju inte hästen att göra det så de som vill göra det och är sådär pedantiska "helt i onödan" :angel: får gärna göra det!

Jag är mer noga med att hästen har ett tillräckligt TJOCK bädd att ligga på! ;)

Jag är inte heller så där psykopedant så det finns väl en och annan plutt kvar, även lite kiss som håller bädden på plats. Det tar 10-15 min, sen har vi tid till att umgås också. :)

Jag har ingen egen häst, utan mockar till lite olika hästar.
Hur lång tid det tar beror på vilken häst jag mockar åt, hur
mycket den går ute i hagen och helt enkelt hur "renlig" den
är, hur bädden är etc.

Oftast tar det runt 10-20 min per box, och sen fylla på vatten och lägga in mat.

Men jag är väldigt noggrann när jag mockar, oftast blir det torvbäddar. Jag mockar ut skiten och det övre, "nyaste" pisset så att säga.. Trampar sedan bädden ordentligt så att den blir stadig, jämnar ut ytan och ev. lägger in mera strö.
Brukar sedan trampa till ytterliggare.

Det tar ca 10-15 min att mocka åt pållen, han står på halm med ett tunt spånlager i botten. Jag brukar mocka och sedan låta det stå ostrött medan jag rider så att boxen får torka upp ordentligt.. Efter ridpasset strör jag med spån och ren halm om det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 439
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18