Mocka uteridbana?

Sv: Mocka uteridbana?

Vi mockar uteridbanan på mitt stall. Nu har du ju fått massa bra svar om varför här, men en annan grej är ju att det ser ju mycket trevligare ut med en grusbana av grus än en grusbana av bajs..eller?

:)

Stampat jordgolv. <---beskrivning av en gruspaddock som till slut fått mer spillning än grus i sig.

kl

du låter mest lat. Tycker det är en självklarhet att mocka efter sig på banan. Hästen hinner ju inte skita 20 gånger direkt så det blir knappast jobbigt o ta bort ett par högar.

kl

du låter mest lat. Tycker det är en självklarhet att mocka efter sig på banan. Hästen hinner ju inte skita 20 gånger direkt så det blir knappast jobbigt o ta bort ett par högar.

Nä, nu missar du och några till poängen här. Det spelar ingen roll om jag själv mockar eller inte. Det här är en obevakad ridbana som ägs av en klubb (banan är 100 x 100 m). Den har som sagt var klarat sig utan uppsnyggning annat än inför tävlingar och då och då under sommarsäsongen (används ej på vintern) när den ska sladdas, vilket inte heller händer alltför ofta. Den är inte speciellt hårt belastad, kanske 0-20 hästar per dag som rids där. Alla bajsar ju inte heller.

Jag är bara fundersam på om det blir ytterligare en regel som folk inte ids följa och om det verkligen finns så goda skäl till regeln (förutom den rent estetiska) att man ska införa den.
För min del tycker jag att det är viktigare att folk tar upp bommarna från marken och inte låter dem ligga och ruttna, för ruttna bommar har jag då sett på ridbanan, men inte att bajshögarna ställt till det. De tycks sönderdelas och silas ner i marken för det finns inte ogräs på banan och underlaget är fortfarande schysst trots "bajsmisshandeln". Sådär jätteäckligt ser det inte heller ut trots att folk inte mockar efter sig för på en 100x100 bana så blir det inte alltför bajstätt med så få hästar som går där och högarna "försvinner" ju efter regnet så...

Så tack för svar. Några skäl har låtit rätt övertygande, får se om de är tillräckligt övertygande så att folk köper det hela.

som du nämner...bommar på banan, dem vill man ju inte ha nerbajade. Inte kul när man ska plocka bort dem. Pluss att råkar man göra en avåkning så landar jag iaf hellre i lite grus än skit. :D

pluss att det som ser välskött o snyggt ut...håller längre och det är roligare att vara på en fräch plats. :)

som du nämner...bommar på banan, dem vill man ju inte ha nerbajade. Inte kul när man ska plocka bort dem. Pluss att råkar man göra en avåkning så landar jag iaf hellre i lite grus än skit. :D

pluss att det som ser välskött o snyggt ut...håller längre och det är roligare att vara på en fräch plats. :)

Nu blev det nästan lite parodiskt.
Varför i hela friden skulle bommarna bli nedbajsade??

Det jag menade är att de kan ligga i väta och ruttna vilket är tusen gånger tråkigare än om det skulle råka hamna hästbajs på dem! Hindrena plockas för den delen inte heller bort från vår bana utom när det är dressyrtävlingar. Det som är viktigt är att de ska upp från marken efter träningarna och det är folk otroligt slarviga med, tyvärr trots att det finns bra anledning till att ta upp dem.

Bär jag bommarna ensam så får jag tyvärr släpa lite på bommarna o då är det ju bra om det e rent i paddocken. :) Thats it. :D

Självklart plockar man upp efter sig! Man vårdar sin ridbana för att materialet ska fungera bra och länge och jag har inte hört talas om ridbanor av hästskit som fungerar bra (dränering och svikt).

Sedan ser det grymt mycket bättre ut om det är rent.

Jag var på ett ridläger nu i sommar, där tjejen som hade ridhuset mockade så fort det blev något. Hon tog även och drog över mer spån på den vanliga fyrkanten (där det ofta blir en upptrampad fyrkant) och det var jätte ljust och fint! Vad jag har hört frodas ju bakterier, och man ska ju mocka rasthagen, så jag skulle föredra en mockad paddock =D

Här får man mocka efter sin häst även på banan, utan undantag!
En skit kanske kan försummas men det handlar ju om tio - tolv hästar, kanske fem dagar i veckan...
Om vi nu har lagt ner pengar på ett ordentligt underlag så vill vi inte att det ska blandas med gödsel!
Sen vill jag inte heller att hästen ska komma i med hovarna fulla av skit eller att skatorna ska sitta och picka i skiten på banan.
Och såklart, det är fult!;)

Hehe, det måste ju vara det avgörande argumentet:bow:

Nä, nu missar du och några till poängen här. Det spelar ingen roll om jag själv mockar eller inte. Det här är en obevakad ridbana som ägs av en klubb (banan är 100 x 100 m). Den har som sagt var klarat sig utan uppsnyggning annat än inför tävlingar och då och då under sommarsäsongen (används ej på vintern) när den ska sladdas, vilket inte heller händer alltför ofta. Den är inte speciellt hårt belastad, kanske 0-20 hästar per dag som rids där. Alla bajsar ju inte heller.

Jag är bara fundersam på om det blir ytterligare en regel som folk inte ids följa och om det verkligen finns så goda skäl till regeln (förutom den rent estetiska) att man ska införa den.
För min del tycker jag att det är viktigare att folk tar upp bommarna från marken och inte låter dem ligga och ruttna, för ruttna bommar har jag då sett på ridbanan, men inte att bajshögarna ställt till det. De tycks sönderdelas och silas ner i marken för det finns inte ogräs på banan och underlaget är fortfarande schysst trots "bajsmisshandeln". Sådär jätteäckligt ser det inte heller ut trots att folk inte mockar efter sig för på en 100x100 bana så blir det inte alltför bajstätt med så få hästar som går där och högarna "försvinner" ju efter regnet så...

Så tack för svar. Några skäl har låtit rätt övertygande, får se om de är tillräckligt övertygande så att folk köper det hela.

Om det nu blir så att man skall mocka efter sig så tycker jag att du kan föregå med gott exempel och mocka efter dig.

Faktum är att jag inte läst ett enda vettigt argument mot att mocka. Tror nog mest att man tycker det är såååå jobbigt att ta grepen och plocka upp den där högen.

Fakta är att det sliter vädligt mycket på en ridbana om man inte mockar och livslängden förkortas.

Vill klubben att man skall mocka så är det ju bara att sätta hårt mot hårt. Det har man gjort på min ridklubb. För nog var det samma sak där att folk inte mockade efter sig fast man skulle göra så. Men det blev tuffa tag tillslut.

Mvh

Tora

Nä, nu missar du och några till poängen här. Det spelar ingen roll om jag själv mockar eller inte.

Fast ska jag vara ärlig så tror jag inte på din historia. Nägot stämmer inte. :(
En bana håller inte i så många år utan någon skötsel. Sen kanske det senaste åren inte skötts men så är det ju ibland, att någon slutar och folk förstod inte vad den gjorde. :angel:

Självklart mockar man! Och gödslen försvinner inte. Den blandas ner i grusen och rinner ner i grundvattnet. Ger dej ytterligare ett skäl. - miljösynpunkt
Ta vara på gödseln :D

Vi mockar alltid paddocken, som redan sagt så blir skiten grund för ogräs vilket man vill undvika, sen ser det inte så snyggt ut.
Har man ett bra underlag förbättras det knappast av gödsel

Fast ska jag vara ärlig så tror jag inte på din historia. Nägot stämmer inte. :(
En bana håller inte i så många år utan någon skötsel. Sen kanske det senaste åren inte skötts men så är det ju ibland, att någon slutar och folk förstod inte vad den gjorde. :angel:

Självklart mockar man! Och gödslen försvinner inte. Den blandas ner i grusen och rinner ner i grundvattnet. Ger dej ytterligare ett skäl. - miljösynpunkt
Ta vara på gödseln :D

Jag kan bara återge det jag sett.
Banan sladdas inför tävlingar och någon gång emellanåt annars är skötseln mycket sporadisk. Och användartrycket är som sagt inte så hårt då det inte finns något närliggande stall och den hör till en privatryttarklubb. Har ingen hustomte som tittar till vilka som rider och vad de gör.

Tyvärr kan jag inte glädja dig ur miljösynpunkt heller. De gånger vi mockar så töms kärran vid skogskanten (eftersom det inte finns något stall och därmed gödselplatta i närheten).

Jag vet inte hur det kommer sig att den fungerar så bra som den gör trots allt, men den gör det. Jag har förstått att folk mockar efter sig på utebanor på andra ställen - jag har mest sett det som onödigt då det regnar så ofta i Sverige och skiten försvinner med vattnet. Eftersom ingen annan mockat efter sig heller så tänkte jag att det verkar funka på det viset och att det är bra att inte behöva överlasta folk med måsten om de inte är strängt nödvändiga.
(Däremot skulle jag kunna tälta där och fara ut och gorma varje gång nån lämnar bommar på marken - det är min käpphäst!)

Men OK, nu har jag som sagt var hört argumenten varav en del är helt godtagbara - dock inte det där med om det ser snyggt ut eller inte. Det blir som sagt var inte så mycket skit på en så stor bana och försvinner, det gör den, om den nu förstör banan eller silas ut i sanden vet jag ej exakt!

Vi har grusbana och vi mockar den!
Det blir mkt trevligare att rida och underhålla den om man mockar bort bajjet efter ett pass..
Annars vid regn blir det gojjigt o inte alls trevligt sen när solen tittar fram så torkar dyngan o det ser helt enkelt inte fräscht ut..
Sen håller inderlaget mkt bättre fast det är grus så måste även en sådan ute bana skötas om med omsorg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka