Mocka uteridbana?

Puppan

Trådstartare
Brukar ni mocka era grusade uteridbanor?

Har inget minne om att vi nånsin mockade utebanorna på min gamla ridklubb mer än inför tävlingar och då för att det skulle se snyggt ut och inget annat.
Har en diskussion inom nya klubben om detta och då undrar jag vilken skada hästbajs skulle kunna göra när underlaget ändå inte består av något som kan ruttna eller mögla.
Förstår att man mockar inne i ridhuset där underlaget till viss del består av spån och där bajset inte spolas bort av regnet, men ute?

Jag ger mig lätt om jag får en godtagbar förklaring till mockningshysteri på grusbanan! ;)

Sv: Mocka uteridbana?

Om du har en häst som lägger en hög på grusbanan så händer kanske inte så mycket. Men tänk om du har 14 hästar som står i stallet och som varje dag i princip lägger en hög? Det är ju inte så att det försvinner i tomma intet utan det trampas ner i materialet och blir till ett oönskat material i ridbanan. Till slut så påverkas ridbanan till det negativa och kan få helt andra egenskaper.

Ett problem finns även vintertid. Oftast så fryser plupparna så att det är svårt att harva i paddocken.

När det är mycket torrt så virvlar all gammal spillning upp i luften och det brukar inte vara så hälsosamt att andas in vare sig för häst eller ryttare.

Man kan säga att om man låter bli att mocka paddocken så åldras den i förtid. Nu för tiden är det väldigt vanligt att även stora ridskolor mockar sina ridhus/paddockar för att spara på underlaget. Det är oftast stora summor det handlar om när man skall byta underlag.

Mvh

Tora

Jag har alltid mockat uteridbanan, vilket underlag det än har varit.
Numera har jag egen ridbana, Paddex, och tycker fortfarande att det är självklart att mocka efter varje ridpass. Det ser väldigt tråkigt ut om hästskiten blir liggande.

Immer

Precis som Tora skriver så åldras underlaget i förtid om man inte håller det rent, skiten sönderdelas i underlaget och det varken ser fräscht ut eller ger underlaget några egenskaper som gör det till det bättre. Hos oss är det en självklarhet att man mockar både ridhus och paddock, sen att många glömmer så vi frå påminna och skylta är ju en annan sak. Men ingen har satt sig emot att mocka och inte haft någon förståelse för varför man ska göra det.

Ett argument som jag inte sett i svaren är det självklara. Mockar man inte så erbjuder snart ridbanan en bra grogrund för ogräs. Går det inte att harva/sladda bort så tvingas man bekämpa på kemisk väg.

På min bana är det snudd på skottpeng på den som inte mockar efter sig. Orsaken till detta är att jag är väldigt rädd om underlaget och dräneringen och vill att det skall hålla så länge som möjligt. Det är dyrt att anlägga en ridbana och när man fått till det underlag man verkligen vill ha är det klokt att vara rädd om det. Jag är så fanatisk med detta så om det inte passar ryttaren att mocka efter sin häst så är inte ryttaren välkommen att rida med sin häst hos mig.

Det tycker inte jag är fantatiskt på något sätt. För mig är det helt självklart att om man inte mockar efter sig så blir man portad helt enkelt. Varför skulle du bekosta någon annans lathet?

Mvh

Tora

Kan väl börja växa en massa oönskat grejs i bajset också, blir ju till jord tillslut, och det vill man ju inte ha på ridbanan...

* svar till alla *

Ridbanan har funnits i ett drygt femton år och har i princip aldrig mockats. Den hör inte till en ridskola utan är i en privatklubbs ägo så det blir inte samma användartryck på den som på en ridskolebana.
Det växer inte något gräs på den alls, utom i kanterna (och där är väl hästarna som mest sällan och bajsar). Den används inte alls vintertid utan bara under sommarsäsong.
Det har aldrig varit någon som klagat på underlaget vid de tävlingar som anordnas.

Jag vet inte. De som börjat tala om mockning är ryttare som har egna ridbanor och jag förstår väl att de mockar sin lilla bana efter sina egna hästar, men det är en annan sak att få folk som kommer tidvis till en obevakad bana att göra det. Och frågan är om det nu är så viktigt när den tycks ha fungerat i princip opåverkat så pass länge som den nu gjort. Ska man ödsla energi på att reta sig på folk som inte mockar efter sig när det nu inte tycks påverka banan märkbart?

Som sagt var, att mocka efter sig på en bana som innehåller nedbrytningsbart material ser jag som självklart, men ...grus..?

hur mycket grus blir det i underlaget efter ett par år och hur mycket sörjig lera, med massa bakterier i
låter inte som en ridbana jag skulle vilja rida på

* svar till alla *

Ridbanan har funnits i ett drygt femton år och har i princip aldrig mockats. Den hör inte till en ridskola utan är i en privatklubbs ägo så det blir inte samma användartryck på den som på en ridskolebana.
Det växer inte något gräs på den alls, utom i kanterna (och där är väl hästarna som mest sällan och bajsar). Den används inte alls vintertid utan bara under sommarsäsong.
Det har aldrig varit någon som klagat på underlaget vid de tävlingar som anordnas.

Jag vet inte. De som börjat tala om mockning är ryttare som har egna ridbanor och jag förstår väl att de mockar sin lilla bana efter sina egna hästar, men det är en annan sak att få folk som kommer tidvis till en obevakad bana att göra det. Och frågan är om det nu är så viktigt när den tycks ha fungerat i princip opåverkat så pass länge som den nu gjort. Ska man ödsla energi på att reta sig på folk som inte mockar efter sig när det nu inte tycks påverka banan märkbart?

Som sagt var, att mocka efter sig på en bana som innehåller nedbrytningsbart material ser jag som självklart, men ...grus..?

Problemet med skitarna på vintern slipper man då den inte används vintertid. Men frågan är hur bra banan hade varit om den hade skötts ordentligt?

Sen kan man undra igentligen varför ifrågasätta en regel som har kommit upp för att spara på underlaget? Är det så fruktansvärt svårt att mocka efter sig? Regeln har kanske kommit upp nu för att underlaget börjar bli slitet och man vill dra på det så länge som möjligt.

Sen om det är så att ägaren kräver mockning så är det bra fräckt att inte göra det. Tänk om man inte får rida där alls till slut?
Faktum är att jag förstår inte problemet, skall det mockas så är det ju bara att göra det, eller?

Sen att ingen har klagat ger jag inte så mycket för. Jag har varit i paddockar som folk har tyckt var jättebra när paddocken i själva verket har skrikit efter nytt material.

Mvh

Tora

självklart ska man mocka. kul att rida i en skithög liksom. :crazy:

kan dock vara lite lat och inte mocka varje dag.

Nej men det finns ingen regel om att det ska mockas som det är just nu. Det är bara folk som på sistone velat införa regeln.
Frågan är bara om inte en sådan regel ändå inte kommer att följas vilket bara gör att man går omkring och retar sig på att folk inte mockar efter sig.
Tycker inte att regler ska införas bara för regelns skull, utan för att den behövs. Har ridbanan fungerat bra i över 15 år utan att folk mockar efter sig så kanske det betyder att användandet av ridbanan inte är så stort att mockning verkligen behövs.

Det finns ingen "ägare" mer än klubben, och den består ju av medlemmarna och deras majoritetsbeslut. Hittills har det inte varit någon majoritet som tyckt att mockning är prio ett. Ville bara höra vilka argument som kan finnas och eftersom jag inte funnit mer än det där med uppvirvlande ohälsosamt damm så vet jag inte om det verkligen kan finnas någon större nödvändighet till mockning av just denna utebana.

Senast ändrad:

hur mycket grus blir det i underlaget efter ett par år och hur mycket sörjig lera, med massa bakterier i
låter inte som en ridbana jag skulle vilja rida på

Dig vill jag be läsa inlägg 10 igen. Svar där.
Ridbanan är belägen på väldigt genomsläpplig sandmark. Troligen därför den fungerar bra trots sporadisk skötsel och troligen därför som tävlingsdeltagarna sällan har något att klaga på vad gäller underlaget trots obefintlig mockning de senaste 15 åren.

Nej men det finns ingen regel om att det ska mockas som det är just nu. Det är bara folk som på sistone velat införa regeln.
Frågan är bara om inte en sådan regel ändå inte kommer att följas vilket bara gör att man går omkring och retar sig på att folk inte mockar efter sig.
Tycker inte att regler ska införas bara för regelns skull, utan för att den behövs. Har ridbanan fungerat bra i över 15 år utan att folk mockar efter sig så kanske det betyder att användandet av ridbanan inte är så stort att mockning verkligen behövs.

Det finns ingen "ägare" mer än klubben, och den består ju av medlemmarna och deras majoritetsbeslut. Hittills har det inte varit någon majoritet som tyckt att mockning är prio ett. Ville bara höra vilka argument som kan finnas och eftersom jag inte funnit mer än det där med uppvirvlande ohälsosamt damm så vet jag inte om det verkligen kan finnas någon större nödvändighet till mockning av just denna utebana.

Jag tor att du har missat hela poängen. Det är mycket bra för en ridbana att mocka den. Det sparar på underlaget och förlänger tiden innan man får byta underlaget. Är det inte mycket bättre att mocka efter sig än att behöva byta underlaget tidigare än vad som igentligen skulle behövas? Att byta underlag kostar inte 20.000 utan snarare runt 100.000 om man vill ha en någotsånär ordentligt underlag. Är det inte bättre att investera dessa pengar i något annat?

Fakta är att det sliter på underlaget att inte mocka. Vad är det som är så svårt i att mocka efter sig? Jag har alltid gjort så och det har alltid varit ett krav på alla anläggningar jag har stått på. Även våran ridskola som är riktigt stor (bla har 3 st ridhus) har infört mockningskrav just för att spara på bottnen av den enkla anledningen att det är så otroligt dyrt att byta ut.

Var nu glad och tacksam för att paddocken är så bra som den är trots allt efter 15 år. Om ni börjar sköta den nu så kanske den håller i 15 år till. Finns det inte roligare saker som klubben kan lägga sina pengar på än att byta botten?

Som sagt vad är det som är så fruktansvärt jobbigt med att ta bort en skit eller två?

Mvh

Tora

Fast bajset innehåller faktiskt nedbrytbart materiel.....fibrer och så....

Jag ser det också som självklart att mocka efter sig.

Dig vill jag be läsa inlägg 10 igen. Svar där.
Ridbanan är belägen på väldigt genomsläpplig sandmark. Troligen därför den fungerar bra trots sporadisk skötsel och troligen därför som tävlingsdeltagarna sällan har något att klaga på vad gäller underlaget trots obefintlig mockning de senaste 15 åren.

Det låter otroligt att den klarat sej i 15 år utan någonting. Kan du inte lägga in en bild på den?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka