Mocka ur hage på vintern

Sulax

Trådstartare
Vilket sätt är bäst för att mocka ur hagen när bajshögarna frusit fast och är hårda som sten? Marken är stenhård (ja nu kom det ju lite snö men ändå), bajshögarna hinner frysa till is och de blir fler och fler och borde mockas bort. Motorsåg? Järnspett? Hästspark? Ja hur gör ni? Tell me tell me...:bump:

Sv: Mocka ur hage på vintern

Jag väntar helt enkelt tills det töar igen, parasiter och annat sprids väl ändå inte i frysgrader tror jag. Men det blir ett eländigt jobb sen när man ska mocka ut allt på en gång förstås:eek:

Ja jo..det var lite så jag tänkte oxå...det fryser ju fast innan jag hunnit ut på kvällen efter jobbet lixom...Parasiter kan man ju HOPPAS hålls nerfrysta så länge det är minusgrader, men säker är jag inte dock. Att gå och hugga med järnspett kan man ju inte göra hur länge som helst utan att axlarna tar stryk. Köpte förvisso en gödselspade i gjutjärn förra vintern för att hacka bort is från min parkeringsruta hemma i stan, den kanske borde funka. Andra tips?

Jag har också gett upp och inser att jag får vänta tills det töar och "ser fram emot" en hel helg med desperat mockande! ;)
Jag tycker inte att det är värt tiden/arbetsinsatsen det tar att ens försöka när det har frusit fast i marken.
Att de parasiter som fortfarande lever inne i högarna skulle få för sig att lämna sitt "bo" frivilligt just nu ser jag inte som jättetroligt.

Om högarna har legat över dagen kan det gå att ta dem med en halmgaffel i metall. De där med 5 långa smala metallfingrar. Hugg till precis i övergången mellan högen och marken så brukar de lossa i ett stycke.

Ligger de mer än 12 timmar dock fungerar inte det, eller om det är väldigt gropig mark...

Min kuse gick i grushage ett par vintrar (fång) och då fungerade detta mycket bra!

Om jag mockar varje dag så funkar det att sparka loss lortarna och sedan sopa upp dem med vanlig kvast och gödselplockare. Det är så gropigt i hagen för tillfället att det inte funkar så bra med spångrep.

Jag mockar hagen så gott som varje dag.
Tycker att denna årstiden är bland de lättaste att mocka just hagen...

Jag använder till 99,9% spångrep och puttar liksom på de underifrån/sidan och då brukar de släppa utan att man måste vara våldsam så grepen går sönder.
Annars brukar jag sparka lite lätt så brukar även de mest fastfrusna högarna släppa, men jag har insett att man måste sparka rätt annars gör det bara ont och skithögen står kvar :p

Sambon våldför sig på högarna med snöskyffel i metall och sparkande :crazy:

Vi har "krav" på oss att mocka våra grushagar varje dag. Det är ganska lätt att ta en helt vanlig spade och hacka loss det. Klart, varje smula kommer inte med, men så fort det är töväder så är vi där och städar mer nogrannt. Fungerar mycket bra hos oss. :)

Vi mockar ungefär 3-4ggr i veckan. Använder en gammal högaffel i metall för att "bända" loss högarna. Sen tar vi upp dom med en vanlig spångrep. Fungerar mycket bra!

KL

Det är nog mycket beroende på underlag i hagarna också - har man som vi just nu väldigt gropiga och stenhårda hagar (i normala fall är det alltså vanliga gräshagar, sen blev de upptrampade hagar i höstas och stora delar av den milda vintern här...och sen blev det alltså fryst, gropig jord hage av det:()

Det är HELT omöjligt att få loss högarna, oavsett redskap. Möjligtvis skulle man kunna få loss någon liten boll med en metallgrep eller spett...och denna lilla "boll" skulle sedan kunna förvandlas till ett potentiellt vapen och träffa granntanten:eek:

Nej, det får vara tills tövädret kommer igen.

Kan tänka mig att om man har fina grushagar som inte är så gropiga så funkar det lättare att mocka frusna högar.

KL

Tack för alla bra svar. Ska testa och se vad som funkar bäst just i den hagen där hästarna gå nu. Det är ju ett sånt där nödvändigt ont det där med att mocka hage...det måste ju göras oavsett hur kul eller lätt det är eller inte är.

Spångrep, halmgrep spade och järnspett finns nog ute i stallet, så jag ser fram emot lite styrketräning i helgen. :D

De högar som inte går att sparka loss brular jag få loss med en spade. Spett blir tungt som f*n efter bara ett par högar. Nu har jag ju snö undertill också, så de lossnar ganska lätt med ett välriktat "spadhack". Jag mockar hagarna en gång i veckan, ätplatser och lösdrifter varje dag.

kl

Jag får väl skämmas och erkänna att jag är lat när dte är snö och fruset:o

Ganska stor hage dessutom och är på kvällen är dte så mörkt, inte kul att bråka med frusen skit då:p......

Ursäkter, jag vet.....men det får gå tills det är mildare:p

jag har två hagar på dryga hektaren styck... ;) jag går inte igenom HELA hagen en gång i veckan, men de bajsar inte i hela hagen heller... :)

Jag tycker dock att snö, kyla och vinter är en bra ursäkt för att inte hålla på och krångla! :)
Det finns ju ingen risk för smittspridning etc. när det är fruset. Jag gör det mest för att jag tycker det är mysigt att gå omkring i hagen om dagarna (är hemma om dagarna när det är ljust), och för att slippa mocka i flera veckor under våren :)

:bow: till dig som tar tag i det.

Hos mig blir det ett uppskjutande från dag till dag:angel:

Men nu ska dte bli mildare så då blir det en heldag i hagen:D

Jag mockar min hästs hage som är i anslutning till boxen varje dag.
När det frusit fast tar jag bara en spade som jag skjuter in underifrån på bajshögen alt hackar om det inte släpper och det brukar inte vara några problem att få bort. Jag plockar upp bajset med en vanlig grep i plast.
Funkar på både frusen barmark och snötäckt mark.

Kan tipsa om den "oförstörbara grepen"! Den är verkligen super! Har hackat fruset bajs med min i snart fyra år, den är fortfarande som ny.

Håller med om att den oförstörbara grepen är super, vi har dock lyckats "döda" en den här vintern. Här mockas hagen varje dag med stålskyffel, kratta och glada miner. Nä skämt å sido, det är ett hårt slit men vi kämpar på. Alla hjälps åt och hugger med skyffel o grep. När det är töväder passar man på att ta extra. Idag när det varit lite varmt har jag krattat nästintill hela min paddock som just nu funkar som sjukhage. Helt klart värt det även om det är slitigt just nu.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 962
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har stått i samma stall i 5 år nu men haft en annan hage hela tiden. Den hagen har jag skött om och mockat hela tiden så den har...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 071
Senast: Madick
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 520
Senast: Zaria
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022