Mocka i spån

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en lite fråga som säkert är självklar för många men efter att alltid haft halm till mina pålla så är det inte självklart för mig och behöver era erfarenheter:)

Alldså hur gör ni när ni mockar i spån:confused:

Jag har aldrig användt spån till pållarna men i år får jag då pga halmbristen och pållarna har väll stått inne i 2 veckor nu.

Det är då mest kisset hur gör ni med det, mockar ni som med halm att man tar bort all spån i en hög för att leta upp kisset?

Jag tycker at det börja lukta kiss i vårt stall nu även om där är nymockat, jag tycker det är svårt att hitta det, jag har en väldigt tjock bädd.

berätta gärna hur ni gör:bump:

tacksam för alla erfarenheter:bow:

Sv: Mocka i spån

När jag var hästskötare åt min kompis (som hade spån i boxarna) tog vi bort allt det rena spånet och lade det för sig själv och sedan tog vi allt det smutsiga och la detta på gödselstacken. Jag tycker inte det var så svårt och tycker inte att det luktade kiss i deras stall (även om det var ett litet stall med bara tre boxar)

Hoppas detta var till någon hjälp! :p

Jag brukar ta undan allt rent spån i högar och sålla ut skiten. om man vet på ett ungefär vart i boxen hästen brukar kissa skrapar man lite lätt bort det översta spånet (spånet blir ju tung när det blir blött så allt kiss ligger längst ner)
Om det luktar amoniak i stallet kan du prova att ha stallosan i boxen( finns på granngården) funkar jätte bra för mig...

lite flummig beskrivning, men hoppas du fattar ändå :smirk:

Vad är det för typ av spån, kutterspån eller råspån?

Vi har råspån, och det går att göra bädd av.

Jag brukar bara mocka ut bajset och eventuellt kiss som kommer till ytan. Sedan jämnar jag ut det rena spånet som är kvar och fyller eventuellt på med nytt.

Mockar jag en växelbädd (t.ex. om jag mockar åt någon annan) tar jag bort bajset och där det verkar vara kiss skrapar jag av det rena spånet och skottar upp det blöta. Jämnar sedan till och fyller eventuellt på med nytt.

Använder aldrig kalk eller Stallosan, har man en tillräckligt tjock bädd så luktar det inte.
Det kan lukta lite ibland om man väntat någon dag för mycket med att fylla på nytt spån i början efter installningen, men när de stått inne några veckor så brukar bädden ha stabiliserat sig så att det är luktfritt.

Jag gör som övriga tar bort den rena spånen i en hög först coh tar sedan ut det skitiga. Min häst har en toalett hörna så det ligger alltid på samma ställe....det man kan göra om det luktar är att strö ut lite kalk, då brukar den värsta ammoniaklukten försvinna...

Jag tror att du kommer på tekniken efter ett tag, men däremot så är det en otrolig skillnad på olika spångrepar. Hade en 150:- grep med ganska tjocka pinnar och jag tyckte att jag fick med massor av spån ut till dynghögen. Sen kostade jag på mej en dyrare modell med tunnare pinnar plus att den var mycket lättare,det var väl värt pengarna:bump: :bump: :bump: :bump:

1 ut med alla synliga bajsar.
2 vänd lite på spånet där det legat bajs, för att hitta ev gömda pluttar
3 lär dig vart hästen kissar, kolla om där finns kiss. Skrapa av så mkt du kan från "fläcken" sen är det bara att plocka ut.

kanske inte är så lätt om man inte har en renlig häst. Jag brukar till mitt renliga sto plocka ut kiss en gång i veckan ungefär, på så sätt ligger spånet fast bättre. Du lär dig snart!

Hej igen!

tack så mycket för era svar:bow:

Stallosan eller kalk, strör man det i botten under spånet??

Jag har väldigt mycket spån i boxarna och den ena pållen är väldigt skitig av sig och gör sina behov i hela boxen plus rör runt allt, jag känner där jag vet inte riktigt hur jag ska göra där.
När han står på halm så mockar man nästan ut hela boxen, ska man verkligen behöva göra det med spån?, går ju väldigt mycket spån då:smirk:

jag har även så jag lägger in lite halm (2 klyftor) så det rör dom ju runt i boxen också o blandar med spånet vilket inte gör det lättare att mocka:crazy:

Usch jag får försöka komma in i det men tycker att det är svårt:o

Ska köpa stallosan eller kalk, vilket är bäst??

:bump:

1 ut med alla synliga bajsar.
2 vänd lite på spånet där det legat bajs, för att hitta ev gömda pluttar
3 lär dig vart hästen kissar, kolla om där finns kiss. Skrapa av så mkt du kan från "fläcken" sen är det bara att plocka ut.

Exakt! :idea:

Jag har spån och tkr det är bra :)

Jag brukar ta skiten först och sen så skrapar jag lite lätt på sågspånnsytan för att hitta kiss och då ser man bara en mörkare fläck och då "tar" jag i och mockar bort det :)

Jag tycker inte det är så svårt eftersom att sågspånet stelnar litegranna där kisset har varit.

Träna på du;)

GoodLuck

Jag hade samma bekymmer när jag bytte från halm till spån men det ger sig snart!
Jag föredrar spån då jag tycker det går mycket fortare och är fräschare än halm.

Börja med o ta bort pluttarna, vänd runt lite i översta lagret spån för att hitta alla.
Nån gång i veckan eller vid behov tar jag ut kissfläckar och sen jämnar till, jag har stallosan som inte är starkt eller farligt på något sätt (fick andningsbesvär av kalk!!) som jag strör på ett lager i botten det suger upp, kan öven strös ut på kissfläckar vid behov.

Du kommer bli proffs!!:)
Lycka till

Jag tar alla bajshögarna först och sen letar jag upp kisset. Skrapar undan allt rent spån ovanpå ooch sen tar jag bort allt det blöta. Sen vänder jag på allt spån och luftar det, samtidigt som jag plockar upp enstaka bajspluttar. Oftast använder jag grepen hela tiden, men är det mycket småpluttar tar jag med krattan med.

Själv fattar jag inte hur man kan mocka i halm!!:p

Tillägg:

Jag har bara spån i boxen och tar bort kisset varje dag. Hon kissar alltid på samma ställe, så det känns onödigt att låta det ligga kvar när jag vet precis var det är!!

Och ett tips är att det är lättare att mocka om du inte har så jättemycket spån i boxen!! Efter sommarbetet lägger jag in två spånbalar och sen fyller jag inte på förrän jag tycker det är lite för lite spån. Och då fyller jag bara på en halv bal per vecka. Då är det helt lagom mängd spån!!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 285
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 165
Senast: Mineur
·
Hästvård Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par...
Svar
8
· Visningar
2 356
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar