Mocka hage?

D

Dam

Hej! Har två medelstora hagar till två hästar just nu. Funderar på att mocka ur dem eftersom bajshörnorna blir fler och fler. Och där hästarna bajsat äter de ju inte :smirk: men, hur gör ni? mockar ni ur eller låter ni det vara? Vill inte att hela hagarna ska bli bajshörnor... ;) tackar...

Sv: Mocka hage?

Vi brukar mocka ur hagarna 2 gånger om året!
Vi gjorde det nyligen=) det blev typ 2 traktorvagnar med skit!!

Jag mockar ungefär en gång i veckan, lättare att hålla efter om man gör det ofta. Är vädret grisigt eller man har fullt upp är det ju inte mycket att göra åt, men jag försöker iaf att hålla efter så gott det går året om.

Jag brukar mocka ur när jag har tid, och försöker göra det 1 gång i veckan eller oftare. Ser snyggare ut och är bättre för hästarna. Minskar risk för parasiter m.m..

Vinterhage/rasthage mockar jag med jämna mellanrum, men inte sommarbetet.

Immer

Vi brukar mocka ur hagarna 2 gånger om året!
Vi gjorde det nyligen=) det blev typ 2 traktorvagnar med skit!!

oj, mycket jobb... Men äter hästarna gräset där toaletten varit om man mockar bort skiten? :smirk:

Jag skiftar vinterhagar från varje år. Alla hagar gräsharvas och slås sen. Har mycket mark med bara två hästar:cool:.

Vi har begränsat med hagmark och mockar därför. 1-2 gånger/ vecka sommartid, vintertid så ofta det går. Två islänningar, som förra gången nollade på träckprov - vilket känns som en "belöning" :)

Eftersom vi inte kan växelbeta eller lägga mark i träda så är det välinvesterad tid.

Har samma, stora marker men om någon måste gå i liten hage mockar jag. Tar det tidigt på våren innan gräset växer upp genom skiten. Hästarna betar inte där sedan heller efter att man mockat men parasittrycket minskar. Sambetar med kor. I de mindre tilltänkta sjukhagarna släpper jag med jämna mellanrum in kossorna, då tar de ratorna.

1 - 2 dagar i veckan "stora hagarna" och varje dag i rasthagarna

oj, mycket jobb... Men äter hästarna gräset där toaletten varit om man mockar bort skiten? :smirk:
nej men hästar lägger inte upp skiten på en hög utan gör den istället mycket vidare.. dvs ett jämnt lager som bara breder ut sig över hagens yta.. :p

Hej! Har två medelstora hagar till två hästar just nu. Funderar på att mocka ur dem eftersom bajshörnorna blir fler och fler. Och där hästarna bajsat äter de ju inte :smirk: men, hur gör ni? mockar ni ur eller låter ni det vara? Vill inte att hela hagarna ska bli bajshörnor... ;) tackar...
småhagar/grushagar mockas, gräshagar harvas på våren..

när man mockar tar man en kärra och en grep och går ut..

Vi mockar en kärra i veckan per hästägare. Det fungerar bra och har blivit mycket renare i hagarna.

Växlar mina hagar ofta så de inte blir överbetade. Mockar alltid rent i hagen när hästarna är "färdiga" med hagen och betesputsar. Harvar alltid alla hagarna på våren och sår i nytt gräs där det behövs. Finns inget fulare än hagar där bajset ligger överallt och det inte betes putsas.

jag försöker mocka minst 1 gång/veckan åt min häst i hans hage, ibland blir det 2 ggr/vecka (han skiter som jag vet inte vad :crazy: ) om jag har tiden!

vi har ju inga sådär överdriver stora hagar om man säger så, så det är bara o sköta det man har.. ;)

Vi mockar de två mindre hagarna som ligger precis vid huset, lite fräschare för oss också.

Den största hagen på 6 hektar mockar vi inte, förutom åkerbiten av den där vi tar hösilaget nästa år.

oh, verkar som om det är daxs för mig att börja mocka nu med tanke på alla svar! tackar! men, om hästarna nu fortfarande inte äter där man mockat så kommer vi vara utan bete inom ett par år. Hur åtgärdar man det problemet?

Jag brukar mocka så ofta jag hinner, typ varannan vecka. Jag mockar ena veckan och ägaren till den andra hästen andra veckan. Hästarna äter inte direkt kanske, men om du plockar bort skiten och hagen typ vilar över vintern eller nåt så äter ju hästearna där igen :)

Hoss min medryttarhäst mockar vi varje dag... iaf nu på sommaren

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
566
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka